Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

goka

Medlem
Nyårsmenyn håller på att planeras som bäst, och efter att ha hittat ett kul recept på hummer-cappuccino som förrätt funderar vi på att ha kaffe som tema.

Hummercappuccionon finns här: http://www.alltommat.se/recept/hummerca ... esan-1059/ och till det tänkte vi köra ekologiskt vitt, närmare bestämt 99766 Josmeyer Les Pierrets Riesling 2004 Frankrike Flaska 750 ml (288.00) 216:-

Kan det vara något? Konjak, cayenne och spansk peppar i receptet låter som man måste ha något som pallar trycket.

Till ankbröstet (ackompanjerat av råraka; http://www.falkner.se/kokbok/Ankbrostme ... ffesas.htm) är det följande sås:

Kaffesås
2 msk kalvfond
3 dl rött vin
1 dl grädde
1 msk socker
1 tsk japansk soja
2 cl espresso
1 msk smör
1 msk vetemjöl
salt, peppar

Vad kör man till det tror ni? Pinot Noir från nya världen, eller något franskt? Eller behöver vi tyngre saker?
 

Jos

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Har ni funderat över om det verkligen är en kul idé med kaffe som tema på en nyårsmeny eller om det bara är ni som tycker det...? ;)
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Jo...helt spikat är det inte, men vi har det som ett uppslag.

Hummercappuccino har ju inget med kaffe att göra, förrutom själva namnet. Och det får gärna vara fler rätter som inte direkt har kaffesmak - tror det kan bli mer än tjatigt.

Men vad tror ni om viner till rätterna? Den till synes ganska tuffa hummer-rätten, uppföljd av en smakrik, men ändå inte direkt kraftig anka. Vad dricker vi tror ni?
 

chambertin

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

goka skrev:
Jo...helt spikat är det inte, men vi har det som ett uppslag.

Hummercappuccino har ju inget med kaffe att göra, förrutom själva namnet. Och det får gärna vara fler rätter som inte direkt har kaffesmak - tror det kan bli mer än tjatigt.

Men vad tror ni om viner till rätterna? Den till synes ganska tuffa hummer-rätten, uppföljd av en smakrik, men ändå inte direkt kraftig anka. Vad dricker vi tror ni?
Har alltid tyckt att röd Bordeaux (med bra strävhet och lite mognad, helst av allt från Medoc pga Cabernet-innehållet) är optimalt till anka men jag har ju inte provat med den såsen som du beskriver. Spontant känns det som om den styr valet av vin mer än ankan pga rödvinet, kaffe och sojan som ingår i den.
 

kayaker

Cyklist
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

chambertin skrev:
Har alltid tyckt att röd Bordeaux (med bra strävhet och lite mognad, helst av allt från Medoc pga Cabernet-innehållet) är optimalt till anka men jag har ju inte provat med den såsen som du beskriver. Spontant känns det som om den styr valet av vin mer än ankan pga rödvinet, kaffe och sojan som ingår i den.
Ett vin som liknar vinet i såsen är väl annars lämpligt att utgå ifrån? Sedan vill man kanske möta upp kaffet med lite fatkaraktär. Umamibomben i form av sojan kräver förstås viss eftertanke.
 

Pomerol

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

kayaker skrev:
Ett vin som liknar vinet i såsen är väl annars lämpligt att utgå ifrån? Sedan vill man kanske möta upp kaffet med lite fatkaraktär. Umamibomben i form av sojan kräver förstås viss eftertanke.

Du är nog inne på rätt spår. Kanske möta upp umamin med ett vin med restsötma och låg strävhet?

Jag brukar tycka att pinot noir och anka passar som handen i handsken så goka kanske är rätt ute när han rekomenderar sig själv en pinot noir från nya världen. Restsötma och fatad. Kanske någon från Oregon?
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Pomerol skrev:
Du är nog inne på rätt spår. Kanske möta upp umamin med ett vin med restsötma och låg strävhet?

Jag brukar tycka att pinot noir och anka passar som handen i handsken så goka kanske är rätt ute när han rekomenderar sig själv en pinot noir från nya världen. Restsötma och fatad. Kanske någon från Oregon?

King's Ridge kanske? Har inte testat själv, men det får ju inte vara någon vek Pinot. Pallar King's Ridge tror ni?

Soja, espresso, kalvfond och rött vin i såsen...man kanske måste test-laga såsen först för att veta hur det verkligen blir?! Kanske man borde ändå, för att kolla att det verkligen blir något värt att servera på nyårsafton.
 

Krug88

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Var på regeringsgatan idag och handlade några flaskor till kalkonen på juldagen.
Den kanske kan funka:

Craggy Range Pinot noir 2007, Nya Zeeland
Även några Felton Road Cornish piont 2008
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Krug88 skrev:
Craggy Range Pinot noir 2007, Nya Zeeland
Även några Felton Road Cornish piont 2008

Craggy verkar mumma och Kings Ridge som en god variant också. Tack för tipsen!

Men anka och den där såsen...en mullig Cabernet Sauvignon blir helt fel? Kommer att sätta sig på allt och brutalt ta över? Jag tycker bara att espresso, soja och vin i såsen låter mustigare än vad en pinot kan matcha, men det är kanske inte stämmer?
 
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Insåg plötsligt att jag faktiskt åt en maträtt med kalvfondbaserad kaffesås tidigare i år på Heaven 23 under en "wine makers dinner". Till det drack vi två österrikiska röda viner från Gernot Heinrich; en Pannobile Rot och en Gabarinza. Båda dessa viner är huvudsakligen blandningar av Blaufränkisch och Zweigelt. Jag tror att ni skulle bli rätt överraskade av dem om ni vågade chansa... De finns dock bara i beställningssortimentet, så det blir kanske lite väl tight med att få fram dem i tid.
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Hagbard C. skrev:
Insåg plötsligt att jag faktiskt åt en maträtt med kalvfondbaserad kaffesås tidigare i år på Heaven 23 under en "wine makers dinner". Till det drack vi två österrikiska röda viner från Gernot Heinrich; en Pannobile Rot och en Gabarinza. Båda dessa viner är huvudsakligen blandningar av Blaufränkisch och Zweigelt. Jag tror att ni skulle bli rätt överraskade av dem om ni vågade chansa... De finns dock bara i beställningssortimentet, så det blir kanske lite väl tight med att få fram dem i tid.

Vilket sammanträffade!

Men nu är det som sagt nog lite tight om tid. Även om jag får tag i importören (lyckades inte idag) så tar du nog garanterat fler arbetsdagar än det är kvar till nyår.

Kan man hitta något liknande? Vad var det för viner?
 
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Om du inte har nära till Köpenhamn så tror jag faktiskt inte att det går att hitta något motsvarande utanför beställningssortimentet.

Jag kan nog inte beskriva vinerna på ett rättvist sätt, så jag hänvisar dig till producentens information istället:

Pannobile: http://www.heinrich.at/index.php?link=2&sub=9&setlang=en
Gabarinza: http://www.heinrich.at/index.php?link=2&sub=10&setlang=en

Jag har bestämt för mig att vi drack årgångarna 2000 och 2006 till kaffesåsen.

Lycka till med att sy ihop det hela!
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

Pannobile beställdes 22/12, och bolaget trodde nog att det skulle hinna fram. Timmarna går... Vi får se hur det går, men vi måste nog se till att ha ett alternativ i bakfickan.
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Kaffe-tema till nyår - vad tar man till ankan?

En frisk Riesling till gräddbaserad hummersallad/soppa var inte bra. Gott vin, god mat, men kombinationen var dålig, och det borde vi kunnat räkna ut. Men ankan med kaffesåsen tillsammans med Pannobile från Heinrich var något i hästväg! Grymt bra! Receptet borde stå på baksidan av flaskan så att alla fick chansen att pröva.
 
Toppen