Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kallt i vinkällaren

Hej!
Förvarar mina viner, sedan tre år, i ett nytt källarutrymme som förr användes som matkällare. Har inget klimatsystem i källaren. Som max, varma sommardagar, kan temperaturen nå 16 grader. Min digitala termometer gick sönder för ca ett år sedan och jag har inte fått tummen ur att skaffa en ny. Har endast en gammal kvicksilvertermometer hängandes på väggen. Termometern har visat på ca 4 grader sista dagarna, nu när kylan varit som strängast. Tidigare vintrar har detta inte varit några problem, då jag bor i södra Svetige. Vad skulle hända om temperaturen sjunker ner mot nollan? Behöver jag vara orolig?
 

chambertin

Medlem
Sätt in en frostvakt så att du inte trillar ner under 6-7-8-9 grader.
Det händer ju inte ngt dramatiskt om tempen droppar ner mot 2-3-4gr men mognaden saktar ner ganska mkt och ibland fäller vinsyra ut i form av kristaller och löser sig inte igen när tempen ökar.
Har samma "problem" som du och har löst det med en frostvakt inställd på 9 grader.
 
Trådskapare
C
Ok, får införskaffa en sådan samt en bättre termometer. Tur att man bor i en landsända där väderfenomen som dessa hör till ovanligheterna
 

Vino fino

Medlem
Kör själv i murad torpargrund sedan 20 år. Kryper ned mot 4 grader när det är som kallast. Absolut inga problem. Inte ett enda vin negativt påverkat.

Faktum är att jag alltid tycker mina viner är fräschare än andras. Men visst, lägg på 10-20% på "normal" lagringstid.
 
Toppen