Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Karaffborste

magnum

Epernay, Frankrike
Sånna här kulor som man sköljer runt med då? Annars är lösningen lätt, skippa karaff och drick bubbel...
Seså, vissa champagner mår mycket bra av att serveras från karaff;)
Pulltex och liknande fungerar perfekt till karaffer jag använder min även till glasen invändigt.
Stålkulor (bara sett från Riedel) används när man fuskat med att diska karaffen och fått vin/vatten fläckar som inte går bort med borste.
 

Vino fino

Medlem
För den som kör dyra kristallkaraffer har jag läst i Decanter att rengöringsmedel för löständer är oslagbart. :D

Låter kanske som ett skämt, men tydligen är det rätt sammansättning för rengöring utan att sabba blykristallen. Själv kör jag med kulor, men jag har å andra sidan inga blykristallkaraffer.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Maskindiskmedel?! Då förstörs karaffen.
Kanske, men det gör den om man använder borste också. Kemisk eller mekanisk nötning, det är bara att välja - det är dock troligt att man hinner tappa karaffen i golvet innan den får några synbara skador av endera metoden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kanske, men det gör den om man använder borste också. Kemisk eller mekanisk nötning, det är bara att välja - det är dock troligt att man hinner tappa karaffen i golvet innan den får några synbara skador av endera metoden.
Håller inte med den borste som länkades till i första inlägget kan inte jämföras med maskindiskmedel. Kulor och diskmedel blir både kemisk och mekanisk;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Håller inte med den borste som länkades till i första inlägget kan inte jämföras med maskindiskmedel. Kulor och diskmedel blir både kemisk och mekanisk;)
Sant, jag brukade använda bara kulor, men det tar för evigt att bli kvitt avlagringarna i den övre delen av karaffen (där man inte kommer åt med borste) - med maskindisk går det mycket fortare vilket minskar den mekaniska nötningen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Sant, jag brukade använda bara kulor, men det tar för evigt att bli kvitt avlagringarna i den övre delen av karaffen (där man inte kommer åt med borste) - med maskindisk går det mycket fortare vilket minskar den mekaniska nötningen.
Förmodligen sant! Huvudsaken man själv är nöjd:)
 
Toppen