Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kartonger - hur tänker ni som köper hela lådor?

Trydebull

Medlem
Jag köper i princip aldrig vin som investering utan för att framtidssäkra framtida kvalitetsinmundigande.
Samtidigt håller jag inte för uteslutet att sälja något premiumexemplar i framtiden.

Jag köper nästan alltid lådvis. Hur resonerar ni som gör likadant. Om ni skulle sälja, och det gäller lite bättre viner, säg 1000-2000 kronorsklassen i dagens inköpskostnad, spelar en obruten kartong med sex flaskor eller tre magnum någon roll?

Jag tänker att flaskorna ändå behöver kontrolleras och att kartongen då öppnas ändå?

När jag någon gång själv köpt på auktion så har det handlat om enstaka flaskor så jag har inget att relatera till...

Hur resonerar ni?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Många källare är lite smutsiga och dammiga, så etiketterna håller sig ofta fräschare i en låda, för de som bryr sig om sådant.
Att köpa och lagra hela lådor är ofta mer "seriöst", så hel låda på auktion kan tas som en indikation på en mer seriös vinköpare med bra lagringsmöjlighet. Kan man se både lådans och flaskornas/etiketternas skick kan man också lättare bedöma hur flaskorna lagrats. (Sedan finns det inga hinder mot att lagra lösa flaskor väl, respektive att misshandla hela lådor, men det är nog trots allt lite vanligare att hela lådor lagrats väl.)
I fallet trälådor finns det många som också tycker att lådan är snygg.
På monopolauktionerna i Stockholm kan jag inte påminna mig att jag sett någon stor skillnad i pris eller efterfrågan på några lösflaskor resp. hel låda. I vissa auktionssammanhang är dock hela lådor ("by the case") mer standard än i Stockholm.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Eller...

DSC04300.JPG
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag köper i princip aldrig vin som investering utan för att framtidssäkra framtida kvalitetsinmundigande.
Samtidigt håller jag inte för uteslutet att sälja något premiumexemplar i framtiden.

Jag köper nästan alltid lådvis. Hur resonerar ni som gör likadant. Om ni skulle sälja, och det gäller lite bättre viner, säg 1000-2000 kronorsklassen i dagens inköpskostnad, spelar en obruten kartong med sex flaskor eller tre magnum någon roll?

Jag tänker att flaskorna ändå behöver kontrolleras och att kartongen då öppnas ändå?

När jag någon gång själv köpt på auktion så har det handlat om enstaka flaskor så jag har inget att relatera till...

Hur resonerar ni?
Hos större internationella vinhandlare (ex Farr Vintners) är avdraget för icke orginal låda -10% ¨fula etiketter¨-5-10%
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Hos större internationella vinhandlare (ex Farr Vintners) är avdraget för icke orginal låda -10% ¨fula etiketter¨-5-10%

Intressant- det är ju en indikering.

Jag tänker egentligen främst på att öppna själva kartongen eller ej. För att t ex granska flaskorna. Ta sex flaskor Cristal som ligger i sex individuella kartonger/trälådor inne i en kartong. Spelar det då någon roll att man öppnat den omslutande kartongen (snyggt, prydligt och återförslutningsbart)?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant- det är ju en indikering.

Jag tänker egentligen främst på att öppna själva kartongen eller ej. För att t ex granska flaskorna. Ta sex flaskor Cristal som ligger i sex individuella kartonger/trälådor inne i en kartong. Spelar det då någon roll att man öppnat den omslutande kartongen (snyggt, prydligt och återförslutningsbart)?
Nej det ska inte ha någon betydelse.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ta sex flaskor Cristal som ligger i sex individuella kartonger/trälådor inne i en kartong. Spelar det då någon roll att man öppnat den omslutande kartongen (snyggt, prydligt och återförslutningsbart)?
Nämnas kan att de flesta champagner som i Sverige säljs med individuell presentförpackning även finns i 6-packsversion utan innerförpackning, t.ex. Cristal. I fallet Cristal verkar det även internationellt vara mer ovanligt med versionen utan presentförpackning, så den är kanske tänkt som en restaurangversion.
 
Toppen