Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Katalanska & spanska viner

Alpha

Medlem
Hola!
Jag flyttar till Barcelona inom kort och tänkte därför passa på att dra nytta av forumets stora samlade kunskap om det går för sig. Jag går rakt på sak. Min kunskap gällande spanska och katalanska viner är väldigt begränsad. Det har helt enkelt varit det där landet som jag haft några för många meh-upplevelser med därför har jag aldrig riktigt utforskat området ordentligt, trots att även några av mina bästa upplevelser faktiskt varit viner druckna i San Sebastián.

Kort & gott, nu har ni möjligheten att bidra med er kunskap och skänka lite upplysning och glädje åt en nyfiken själ. Mina egna preferenser känns inte så viktiga då jag vill gå in med ett så öppet sinne som möjligt och verkligen prova mig fram. Rött, vitt, rosa, bubblande mm, allt är av intresse.

Hoppas på god respons och stort tack på förhand :). Framledes hoppas jag kunna återgälda genom att bidra med diverse råd & tips om ni bestämmer er för att leta er ner hit. :D
 

gece

Man vänjer sig.
Vad gillar du då? Svårt att tipsa nån man inte vet vad de gillar :)

Kataloniens egen stolthet är väl främst Garnatxa, med Priorat och Montsant som främsta företrädare. Inte riktigt min kopp med te men många gillar det (typ Parker). Finns också en del hygglig Cabernet Sauvignon från Penedès, har även provat druvren Xarel•lov som i mitt minne ger trevliga vita viner.

I övrigt är det väl Rioja, Ribera del Duero och Bierzo som är de stora.

Vi har diskuterat lite liknande i denna tråd: http://www.finewines.se/threads/tips-till-vinprovning-spanien-bortom-rioja.4309/
 

Elvis

Medlem
Jag håller med om Xarello. Jag drack Vinya dels Taus Penedès Nun 2013 gjord på 100 % Xarello på en tvåstjärnig krog i Barcelona för två år sedan och blev mycket imponerad.
 
Trådskapare
Alpha

Alpha

Medlem
Vi har diskuterat lite liknande i denna tråd:
Stort tack! Jag använde mig av sökfunktionen för gamla trådar men var tydligen inte skicklig nog. :D

Finns också en del hygglig Cabernet Sauvignon från Penedès
Detta låter intressant. Jag intar för lite CS.

har även provat druvren Xarel•lov som i mitt minne ger trevliga vita viner.
Jag håller med om Xarello. Jag drack Vinya dels Taus Penedès Nun 2013 gjord på 100 % Xarello på en tvåstjärnig krog i Barcelona för två år sedan och blev mycket imponerad.

Okej, denna druva känner jag inte till men det låter ju spännande. Går den att jämföra med någon lite mer välkänd sådan?

Vad gillar du då? Svårt att tipsa nån man inte vet vad de gillar
Några favoriter är på blandat språk: Piemonte, Rhone (södra & Norra), Toscana, Bordeaux, Riesling (ja det är en druva men det är enklare såhär) & Bourgogne. Föredrar gamla framför nya världen även om det kanske inte är lika hippt. :p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Föredrar gamla framför nya världen även om det kanske inte är lika hippt.
Du är absolut på den "hippa sidan" om du föredrar gamla- framför nya världen. Jag kan knappt minnas att jag har stött på en enda vinnörd som har ett annat utgångsläge när jag tänker efter. ;)

Det som dock inte är så "hippt" är att dela in vinvärlden på det trubbiga sättet. Det finns så otroligt mycket intressant vin nuförtiden från alla världens hörn. Att då dela in preferenser i gamla- och nya världen säger väldigt lite om vad vederbörande faktiskt gillar, men desto mer om okunskap och eventuella fördomar.
 
Trådskapare
Alpha

Alpha

Medlem
Du är absolut på den "hippa sidan" om du föredrar gamla- framför nya världen. Jag kan knappt minnas att jag har stött på en enda vinnörd som har ett annat utgångsläge när jag tänker efter. ;)

Då har vi olika uppfattningar om vad hippt innebär, det innebär för mig modernt. Personligen har jag upplevt en trend där det skall talas om hur fantastiska viner det finns i exakt varje del av världen och att vederbörande har "fel" som inte dricker dem. Det finns absolut väldigt mycket gott vin runt om i världen. Nu beskriver dock jag vilka områden som jag föredrar och gamla världen är ett uttryck som i mitt tycke är något som "vinnördar" oftast förstår vad man menar med, utan att det innebär att man fördömer något annat.

Det som dock inte är så "hippt" är att dela in vinvärlden på det trubbiga sättet. Det finns så otroligt mycket intressant vin nuförtiden från alla världens hörn. Att då dela in preferenser i gamla- och nya världen säger väldigt lite om vad vederbörande faktiskt gillar, men desto mer om okunskap och eventuella fördomar.

Precis detta, ingenstans har jag nämnt att det inte finns bra vin utanför de regioner som jag nämner? Jag nämnde några regioner & en druva som jag håller kärt. Uttryck som okunskap, fördomar & trubbigt känns ovärdigt ur ett diskussionsformat och det låter jag vara.

Ser helst att tråden nu fortsätter avse det vad den var menat för istället.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då har vi olika uppfattningar om vad hippt innebär, det innebär för mig modernt. Personligen har jag upplevt en trend där det skall talas om hur fantastiska viner det finns i exakt varje del av världen och att vederbörande har "fel" som inte dricker dem. Det finns absolut väldigt mycket gott vin runt om i världen. Nu beskriver dock jag vilka områden som jag föredrar och gamla världen är ett uttryck som i mitt tycke är något som "vinnördar" oftast förstår vad man menar med, utan att det innebär att man fördömer något annat.



Precis detta, ingenstans har jag nämnt att det inte finns bra vin utanför de regioner som jag nämner? Jag nämnde några regioner & en druva som jag håller kärt. Uttryck som okunskap, fördomar & trubbigt känns ovärdigt ur ett diskussionsformat och det låter jag vara.

Ser helst att tråden nu fortsätter avse det vad den var menat för istället.
Jag får be så mycket om ursäkt att mitt inlägg uppfattades på det sätt som du beskriver. Det var verkligen inte min avsikt. Kan ibland bara tröttna på NV/GV-indelning av vinvärlden som blir mer och mer irrelevant enligt mig. Jag menade inte att du var fördomsfull på något vis. Jag såg mest chansen att yppa en åsikt kring begreppet när det fördes på tal, men jag inser nu när jag läser det med dina ögon att det var lätt att misstolka. Sorry. :(
 

Elvis

Medlem
Okej, denna druva känner jag inte till men det låter ju spännande. Går den att jämföra med någon lite mer välkänd sådan?

Jag har bara druckit den en gång och kan inte uttala mig, men jag hittade en målande beskrivning av Xarello här:

Although best known as a sparkling-wine grape, Xarel-lo is also used in dry table wines. These are produced mostly around the town of Alella, just a few miles northeast of Barcelona. These interesting wines are highly regarded for their bracing, lemon-like acidity and stonefruit flavors. The still wines are very textural, often with slightly vegetal characteristics on the palate. One of the distinctive qualities of Xarel-lo grown in Alella, both in sparkling and still format, is its lime-cordial flavor and aroma. The fragrance surpasses the more ubiquitous lime-blossom scent.
 

chambertin

Medlem
Hola!
Jag flyttar till Barcelona inom kort och tänkte därför passa på att dra nytta av forumets stora samlade kunskap om det går för sig. Jag går rakt på sak. Min kunskap gällande spanska och katalanska viner är väldigt begränsad. Det har helt enkelt varit det där landet som jag haft några för många meh-upplevelser med därför har jag aldrig riktigt utforskat området ordentligt, trots att även några av mina bästa upplevelser faktiskt varit viner druckna i San Sebastián.

Kort & gott, nu har ni möjligheten att bidra med er kunskap och skänka lite upplysning och glädje åt en nyfiken själ. Mina egna preferenser känns inte så viktiga då jag vill gå in med ett så öppet sinne som möjligt och verkligen prova mig fram. Rött, vitt, rosa, bubblande mm, allt är av intresse.

Hoppas på god respons och stort tack på förhand :). Framledes hoppas jag kunna återgälda genom att bidra med diverse råd & tips om ni bestämmer er för att leta er ner hit. :D
Har inte så mkt att bidra med då det är några år sedan jag frekventerade Spanien (var där ganska ofta i jobbet mellan 1998 och 2010) utan numera handlar jag det mesta av mina spanska viner från Decantalo som har ett väldigt bra utbud (ca 3500 artiklar) av sitt lands viner. Tror dom huserar strax utanför Barcelona dessutom.

Spanien är för mig ett väldigt spännande vinland med enorm spännvidd och med en stor skatt av mkt gamla vinrankor. Viner på Bobal (Bodegas Ponce), Mencia, Albariño, Viura, Verdejo m.fl är alla värda att utforska djupare tycker jag. Sedan finns ju alla dom etablerade och klassiska områdena med Rioja, Priorat, Ribera del Duero, Toro, Jerez m.fl som du som bofast kommer att kunna gräva mkt djupare i än vi här i norden har möjlighet till.

wine_spainmap-gif.5080

Missa inte heller att ngn gång prova Escombro från Erik Rosdahl vars viner inte lämnar ngn oberörd.
erik-rosdahl-jpg.5692


På forumet finns det några trådar om spanska viner där @R.P var med och bidrog mycket förr då han bodde i Barcelona.
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/
http://www.finewines.se/threads/ribera-del-duero-rioja-tips-pa-vingardar.3768/

Lars Torstenson har bloggat om några trevliga restaurangbesök också:
http://vinifierat.se/2014/06/12/casa-palacio-de-los-condes-de-bureta/
http://vinifierat.se/2011/07/16/jakten-pa-den-perfekta-kottbiten-cadaques/

Och när jag är inne på restauranger så är kanske Bar Brutal i Barcelona ngt som du bör uppsöka. Har inte varit där själv men flera på forumet har och du bör hitta mer om du söker efter namnet.

Hoppas du får det bra i din nya hemstad !
 
Trådskapare
Alpha

Alpha

Medlem
Jag får be så mycket om ursäkt att mitt inlägg uppfattades på det sätt som du beskriver. Det var verkligen inte min avsikt. Kan ibland bara tröttna på NV/GV-indelning av vinvärlden som blir mer och mer irrelevant enligt mig. Jag menade inte att du var fördomsfull på något vis. Jag såg mest chansen att yppa en åsikt kring begreppet när det fördes på tal, men jag inser nu när jag läser det med dina ögon att det var lätt att misstolka. Sorry. :(

Jag fattar & håller verkligen med i sak. Gamla traditioner kan bli tröttsamma. Samtidigt så kan de just beskriva något som merparten förstår och delar verklighet på utan att det för den delen värderar huruvida det är rätt & fel. Jag förstår din passion kring ämnet och i text kan det ju såklart ibland låta strävare (pun intended yes) än vad som är menat, inga problem. :)

Kan du "gottgöra" det genom att föreslå tre stycken av dina spanska favoritviner? Tar alla chanser jag får att få lite input. :D
 
Trådskapare
Alpha

Alpha

Medlem
Jag har bara druckit den en gång och kan inte uttala mig, men jag hittade en målande beskrivning av Xarello här:

Intressant läsning och alltid lite extra kul med de olika uttalen. Minns du du vad du förtärde till?
 
Trådskapare
Alpha

Alpha

Medlem
numera handlar jag det mesta av mina spanska viner från Decantalo
Noterat & bokmärkt. Kommer investigera närmre :)

Viner på Bobal (Bodegas Ponce), Mencia, Albariño, Viura, Verdejo m.fl är alla värda att utforska djupare tycker jag.
Fantastisk hjälp! Stort tack då jag inte känner igen merparten per namn men säkert mer i smak.

klassiska områdena med Rioja, Priorat, Ribera del Duero, Toro, Jerez m.fl som du som bofast kommer att kunna gräva mkt djupare i än vi här i norden har möjlighet till.
Exakt, på gott & ont så är detta ett relativt nytt område för mig. Hoppas kunna komma med en uppdatering i tråden om ett år i denna tråd med tips istället för frågetecken.

På forumet finns det några trådar om spanska viner där @R.P var med och bidrog mycket förr då han bodde i Barcelona.
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/
http://www.finewines.se/threads/ribera-del-duero-rioja-tips-pa-vingardar.3768/

Lars Torstenson har bloggat om några trevliga restaurangbesök också:
http://vinifierat.se/2014/06/12/casa-palacio-de-los-condes-de-bureta/
http://vinifierat.se/2011/07/16/jakten-pa-den-perfekta-kottbiten-cadaques/

Och när jag är inne på restauranger så är kanske Bar Brutal i Barcelona ngt som du bör uppsöka. Har inte varit där själv men flera på forumet har och du bör hitta mer om du söker efter namnet.

Tackar & bockar för allt ovanstående samt kartan. :). Generöst av dig att engagera dig så mycket och det är väldigt uppskattat! Låt mig veta om jag kan återgälda dig på något sätt.

PS Erik Rosdahl ger ett "intressant" intryck o_O:D
 
Last edited:
Jag ska åka till Barcelona om några veckor och undrar om någon här på forumet vet var jag kan hitta några flaskor av Erik Rosdahls Escombro i Barcelona. Jag har blivit nyfiken på vinet efter att ha läst om det här på forumet.
 

Daniel A

Administratör
Jag ska åka till Barcelona om några veckor och undrar om någon här på forumet vet var jag kan hitta några flaskor av Erik Rosdahls Escombro i Barcelona. Jag har blivit nyfiken på vinet efter att ha läst om det här på forumet.

Det enda stället jag känner till som har den är Bar Brutal / Can Cisa. De säljer en hel del viner, men jag vet inte om de är villiga att släppa iväg sina Rosdahl-flaskor. Däremot kan jag varmt rekommendera att äta där, och dricka en flaska på plats!
 
Det enda stället jag känner till som har den är Bar Brutal / Can Cisa. De säljer en hel del viner, men jag vet inte om de är villiga att släppa iväg sina Rosdahl-flaskor. Däremot kan jag varmt rekommendera att äta där, och dricka en flaska på plats!

Tack för tipset, Jag har redan planerat en ett besök på Bar Brutal.
 
Toppen