Klimatskeptiker är fjollor som inte begriper vetenskap...

Diskussion i 'Övrigt' startad av Darth Angelus, 3 mars 2009.

1. Andreas L

Andreas L Medlem

SV: Klimatskeptiker är fjollor som inte begriper vetenskap...

Vi ska glädjas åt klimatförändringar, hade inte klimatet ändrats under historien så hade bourgogne fortfarande varit en tropisk sjö...

2. kayaker

kayaker Cyklist

Jag menade förstås IPCC och inget annat.
    IOCC kan ju leda tankarna til IOCCC

3. SUPRA

SUPRA Bäst

Precis som du skriver, det är "mycket som sägs".

Vem ska man tro på när man bestämmer vilken bil och vilket drivmedel man ska välja? ;)
    Det handlar ju trots allt oftast om den nästa största investeringen en familj gör, nämligen bilen och dess kostnader.

Enligt väldigt många (och då pratar jag inte om de du väljer att kalla fjollor) är ju etanolen en mycket bra lösning för att få bukt på just problemen med växthuseffekten (utsläppen av fossil koldioxid minskar kraftigt).
    http://www.etanol.nu/varforetanol.php

"Etanolbilarna boomar. Det är en bra signal från Sverige till omvärlden, säger Naturvårdsverkets expert Mats Björsell i Svenska Dagbladet den 11 februari 2006.
    Han pratar dessutom om att Svanenmärka denna energikälla...

Här är det tydligen nån forskare, Göran Berndes Ph.D., som tycker precis tvärtemot:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klima ... 850651.svd

Och den här forskaren (forskningsledare på CUL i Uppsala) talar om lurendrejerier:

http://www.dn.se/2.738/2.739/etanol-int ... t-1.443239

Jag är säker på att alla mackägare (speciellt de på landsbygden) som tvingas installera nya pumpar skulle vilja veta vad som gäller.

För att inte tala om alla de som åker omkring i sina subventionerade s.k. "miljöbilar", fast de kanske låter plånboken bestämma och har
    kört med fossila bränslen hela tiden? ;)

Mer skoj.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_856453.svd

Per Carstedt säger att den etanol som företaget importerar ”är schysst och bra”.
    (Sekab är Sveriges största importör av etanol från Brasilien.)

Glasklart.

4. anders

anders Medlem

På tal om mackägare har jag ett vagt minne av att ha läst en kul grej någonstans. Det är möjligt att det är en skröna men den är ändå bra.

Bakgrunden är att jag vill minnas att det finns en lag som säger att alla mackar måste installera möjlighet att tanka ett miljövänligt alternativ. De facto-standarden har blivit en tank för etanol. Det är naturligtvis dyrt att installera.
    Uppe i Norrland någonstans var det en mackägare som tänkte till och ställde sedan en säck ved vid entren. Detta var hans miljövänliga alternativ, bränsle för gengas. Lysande. :D

5. SUPRA

SUPRA Bäst

Exakt! Och det är ingen skröna, tänkte faktiskt på honom när jag skrev mitt inlägg.

Men det visar på att politik och vad som är bäst för miljön sällan går hand i hand.

6. Elvis

Elvis Medlem

7. SUPRA

SUPRA Bäst

Jag har en vän som läste och tolkade lagen som den var utformad då, för biltullarna.

Det stod ju att drivmedel med bl.a. etanol skulle vara ok. De glömde - de hade så brådis med genomförandet - tänka på att all bensin idag redan innehåller
    ~5% etanol!

Tyvärr var det ju ett pucko till folkpartist som fick reda på det där och gick ut med det INNAN biltullarna gick igenom, så de hann ändra lagen.

8. anders

anders Medlem

Du ser, politiker igen.

Min åsikt är att vi ska börja benämna politiker som anti-Midas, allt de rör vid förvandlas till skit.

9. Arvid

Arvid Medlem

Väldigt bra artikel angående klimatförändringarnas vara eller inte vara i vinsammanhang av James Halliday i senaste World of Fine Wine. Jag orkar inte försöka destillera ner vad han sa här dock. Köp tidningen.

Dela sidan