Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köksprylar

Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Ny fråga:
Airfryer - är det en pryl som fyller en funktion i köket och varför? Någon som har en sådan?
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Min syn på Airfryer är att det är en liten och ganska snabb varmluftsugn. Så du vinner lite tid (uppvärmning) och du får en extra ugn. Vi använder vår flera gånger i månaden.

Instämmer! Många tror att det är en fritös men det är en ganska liten varmluftsugn.
Potatis blir inte friterad utan det blir som klyftpotatis i ugn.
Vi är två i hushållet och har en Philips XXL på 7,2 liter som vi använder väldigt mycket.
Mycket enkelt och blir bra.
Om du ska köpa en airfryer så köp ingen mindre.
Allt du gör i en vanlig varmluftsugn kan du göra i den.
Men inte i stor mängd, kanske högst för 4 personer.
 

Per Stade

Lege artis
Vad gör du varje dag med din Ninja Creami förutom glass?

Är också nyfiken på vad @Vingubben använder Ninja Creami till varje dag?
Vi har en son, som fyller år snart, och tänkte köpa en till honom som present.
Han älskar glass men det kan ju vara roligt om den går att använda till annat också.
 

Vingubben

Medlem
Är också nyfiken på vad @Vingubben använder Ninja Creami till varje dag?
Vi har en son, som fyller år snart, och tänkte köpa en till honom som present.
Han älskar glass men det kan ju vara roligt om den går att använda till annat också.
Vad gör du varje dag med din Ninja Creami förutom glass?
Våra barn som tränar rätt mycket äter numera sina proteindrinkar som ”glass”. Vi kör också mycket ren frukt som glass. Melon, clementiner, apelsin mm. Häromdagen körde vi apelsin spetsad med apelsinlikör. Mycket gott. Min fru var mycket skeptisk när jag släpade hem ytterligare en köksmaskin men nu är hon frälst. Det tar ett par körningar för att få till det. Ofta blir det lite torrt efter första körningen så man får späda med lite vatten, men när man lärt sig är det suveränt. Vi har givetvis gjort vanlig glass med grädde också och den blir också bra, men grejen är att göra ”glass” av vad i stort sett som helst.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Instämmer! Många tror att det är en fritös men det är en ganska liten varmluftsugn.
Potatis blir inte friterad utan det blir som klyftpotatis i ugn.
Philips själva skriver "Njut av nyttigare friterad mat som är krispig på utsidan och mör på insidan med upp till 90 % mindre fett. Philips Airfryer XXL använder varmluft (i stället för olja) för att fritera maten". Om det är så att "Potatis blir inte friterad utan det blir som klyftpotatis i ugn" som du skriver ... känner sig folk inte lurade? Eller vad är egentligen definitionen på friterad ???
 

Kaptenen

Medlem
Philips själva skriver "Njut av nyttigare friterad mat som är krispig på utsidan och mör på insidan med upp till 90 % mindre fett. Philips Airfryer XXL använder varmluft (i stället för olja) för att fritera maten". Om det är så att "Potatis blir inte friterad utan det blir som klyftpotatis i ugn" som du skriver ... känner sig folk inte lurade? Eller vad är egentligen definitionen på friterad ???
Vi kör alltid pommesen i airfryern. De blir förbaskat bra. Betydligt bättre än i ugnen och de känns friterade, men som andra redan påpekat det är enbart en varmluftsugn i miniformat och ingen fritös. Andra fördelar är, som också redan påpekats, att tillagningstiden förkortas. Kött som kyckling blir också saftigare i en airfryer. Men sen är det ju det här med disken...
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Vi kör alltid pommesen i airfryern. De blir förbaskat bra. Betydligt bättre än i ugnen och de känns friterade, men som andra redan påpekat det är enbart en varmluftsugn i miniformat och ingen fritös.
Philips säger ju inte att det är en fritös. Däremot säger Philips att de friterar maten med varmluft ("Philips Airfryer XXL använder varmluft (i stället för olja) för att fritera maten"). Men ingen av er ovan verkar tycka att maten friteras 😊
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Philips säger ju inte att det är en fritös. Däremot säger Philips att de friterar maten med varmluft ("Philips Airfryer XXL använder varmluft (i stället för olja) för att fritera maten"). Men ingen av er ovan verkar tycka att maten friteras 😊
Dålig översättare troligen.
Vi svenskar är inte alltid så bra på engelska som vi tror.
Pommes frites heter french fries på amerikansk engelska men ”to fry” är att steka.
Så airfryer bör översättas med ”luftstekare” och inte ”luftfritös”, som man ofta ser. Om det är friterad mat du är ute efter så är en airfryer inte rätt maskin.
Vi kör aldrig färdigköpt djupfryst pommes frites men väldigt ofta klyftpotatis eller sötpotatis à la Julienne. Amandine eller annan fast potatis tycker jag blir bäst.
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Dålig översättare troligen.
Vi svenskar är inte alltid så bra på engelska som vi tror.
Pommes frites heter french fries på amerikansk engelska men ”to fry” är att steka.
Så airfryer bör översättas med ”luftstekare” och inte ”luftfritös”, som man ofta ser. Om det är friterad mat du är ute efter så är en airfryer inte rätt maskin.
Vi kör aldrig färdigköpt djupfryst pommes frites men väldigt ofta klyftpotatis eller sötpotatis à la Julienne. Fast potatis som Amandine tycker jag blir bäst.
Aha, tack!! Det låter ju som en trolig förklaring! (Frying pan är ju stekpanna på svenska). Nej jag är absolut inte ute efter friterad mat, försöker bara förstå när en airfryer är bra att ha! Känns genast som att den blev mer attraktiv!!!
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Philips själva skriver "Njut av nyttigare friterad mat som är krispig på utsidan och mör på insidan med upp till 90 % mindre fett. Philips Airfryer XXL använder varmluft (i stället för olja) för att fritera maten". Om det är så att "Potatis blir inte friterad utan det blir som klyftpotatis i ugn" som du skriver ... känner sig folk inte lurade? Eller vad är egentligen definitionen på friterad ???
Jag har ju ingen konditori-sten-ugn hemma när jag bakar bröd. Men däremot är en Airfryer väldigt bra bröd ugn. Luften lixom koncentreras så det blir en välidgt varm och effektivt använd värmeyta...typ.
Så jag tycker allt ifrån surdegsbröd till tartlette och croissant vinner på att köras i airfryer
 

matage

Medlem
Jag har ju ingen konditori-sten-ugn hemma när jag bakar bröd. Men däremot är en Airfryer väldigt bra bröd ugn. Luften lixom koncentreras så det blir en välidgt varm och effektivt använd värmeyta...typ.
Så jag tycker allt ifrån surdegsbröd till tartlette och croissant vinner på att köras i airfryer
Vaf... jag som avskrivit nyttan av en Airfrier (även i ett fåmanshushåll) när man har varmluftsugn men om du som har yrkeskompetens tycker den fyller en funktion börjar jag vackla ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Vaf... jag som avskrivit nyttan av en Airfrier (även i ett fåmanshushåll) när man har varmluftsugn men om du som har yrkeskompetens tycker den fyller en funktion börjar jag vackla ;)
Du har ju oxå yrkeskompetens !
Men det är som föregående skriver att det är som en liten mini varmluftsugn. Jag uppskattar bara intensiteten i den att baka tex pajskal och andra konditorgrejer tycker jag blir super bra
 

Wintermute

Medlem
Ny fråga:
Airfryer - är det en pryl som fyller en funktion i köket och varför? Någon som har en sådan?
Små King Edward. Airfryer 40 minuter 160 grader. Anbefalles.
 

Attachments

  • 20240512_200539.jpg
    20240512_200539.jpg
    66,7 KB · Visningar: 59

Håkan

Medlem
Experter, vilket våffeljärn rekommenderas? ☺️
Jag kör ett Skeppshult våffeljärn i gjutjärn. Funkar på induktionshäll och det funkar över öppen eld. Du måste vända det själv men det sitter efter några gånger. Blir supergoda våfflor (över öppen eld blir det en lätt ton av kolbulle). Sen har jag också ett OBHNordica när jag är lat men det är inget jag rekommenderar.
 
För att svara på ursprungsfrågan, köpte en Kitchenaid matberedare. Gör mycket mat, storkok etc och att kunna riva, skiva , mixa etc sparar tid. Skulle dock inte köpa Kitchenaid igen. Har en dålig egenskap att avståndet mellan skivor och inmatningslucka är något för stor så grönsaker, ost eller vad jag nu ska skiva/riva, inte helt går in i maskinen utan mycket fastnar i mellanrummet.

Har för övrigt också fallit i airfryer-fällan. Stor anledning var att jag tröttnade på all tid det tog att fritera i olja, flytta maskinen utomhus (fritera i olja luktar för mycket i ett kombinerat kök/vardagsrum), rena oljan, diska maskin etc. Ger inte lika krispigt resultat med en airfryer men ack så mycket lättare.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Vi lånade och testade en airfryer för några år sedan, men blev en smula besvikna och bestämde oss för att det var i nuläget (dåläget?) inget för oss. Men som påpekats i tråden; man ska betrakta airfryern som en kompakt varmluftsugn snarare än en fritös. Vi är för övrigt sugna på en fritös, men det är som @Anders Landström skriver; en hel del pyssel i kombination med att det är en utomhussport.
 
Toppen