Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa Champagne i Frankrike, vart, pris osv..? Hjälp mig

Jag är riktigt sugen på att åka ner till området och köpa av olika producenter på plats, jag har inte bara tänkt köpa årgångar och liknande utan tänkte även testa mig fram på den billiga marknaden för jag antar att det måste finnas riktigt "billig" champagne särskilt om man kan tänka sig att köpa några flaskor av dom!

Men till er som har varit där eller av någon anledning kan priserna, vad ligger en billig champagne på?

Hur mycket kostar standard Moet, Veuve C, Lanson osv...? är det värt att köpa eller är det små marginaler?

Om ni har tips på butiker eller prisvärda producenter så tveka inte...jag är ute efter champagne i blandade prisklasser men främst en större mängd av ngt billigare som ändå är drickbart.

uppskattar alla svar
 

chambertin

Medlem
SV: Köpa Champagne i Frankrike, vart, pris osv..? Hjälp mig

Usuallybubble skrev:
Jag är riktigt sugen på att åka ner till området och köpa av olika producenter på plats, jag har inte bara tänkt köpa årgångar och liknande utan tänkte även testa mig fram på den billiga marknaden för jag antar att det måste finnas riktigt "billig" champagne särskilt om man kan tänka sig att köpa några flaskor av dom!

Men till er som har varit där eller av någon anledning kan priserna, vad ligger en billig champagne på?

Hur mycket kostar standard Moet, Veuve C, Lanson osv...? är det värt att köpa eller är det små marginaler?

Om ni har tips på butiker eller prisvärda producenter så tveka inte...jag är ute efter champagne i blandade prisklasser men främst en större mängd av ngt billigare som ändå är drickbart.

uppskattar alla svar

Champagne är nog bland de bästa dirstrikten att åka till för att handla direkt från producenterna.
Detta gäller i stort sett de flesta RM (Recoltant-Manipulant = Odlarchampagne på svenska).
De stora husen är måna om att inte konkurrera med sina försäljningskanaler så där är priserna ofta samma som i butik.
Det kan också vara svårt att få till besök hos de största namnen om man inte har kontakter via t.ex den svenska importören.

Så besök små och medelstora odlare. Dom säljer ofta mer än gärna till dig och en anständig standard-cuvée brukar starta runt 14€ ungefär.

Bra tips på odlare som tar emot och säljer vid dörren hittar du i Guide Hachette (på nätet: http://www.hachette-vins.com )

Här har du en hög med odlare varav flera är riktigt bra: http://www.champagne-de-vigneron.com/
 
Toppen