Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa, lagra och sälja om 40 år

Mmm

Medlem
Möjligt att du kan hitta Maison Leroy Bourgogne rouge till dom priser (tveksam numera), men knappast domän viner.

Vilka årgångar och vid vilken ålder har du testat?

Frågan var inte ställd till mej, men varför bry sej om sådana petitesser :)

Det finns ofta Maison Leroy Bourgogne hos Theis i Danmark och jag har lockats att köpa några ggr. Det är inte ens värt de 2-300 DKK som de tar. Tror de fortfarande säljer årgång 2000, och det vinet har passerat bäst-före datum för länge sen (det var dåligt redan när jag köpte det runt 2010)

Det såldes faktiskt Domaine Leroy Vosne Romanee Beaux Monts 2009 på bolaget för bara ett (?) år sen. I sammanhanget var priset helt enastående (4000 kr om jag minns rätt). Men jag slog aldrig till, och sen försvann flaskorna. Där har hade du säkert haft en 50-100.000 kr flaska om 20 år. Men jag köper aldrig för att sälja.

Källaren var dock en bra tillgång att ha när jag skilde mej. Sålde av alla 1er cru Bordeaux för en bra peng och kunde inreda ett nytt hem med det.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Leroy bourgogne rouge brukar väl kosta under 400 men den är rätt trist oavsett årgång och knappast långlivad heller.
Det är inte Domaine Leroy du pratar om utan basvinet från negoce-rörelsen. En jä*** skillnad i pris och kvalitet!
 

sunqan

Vinös
500 spänn på 70-talet motsvarar nog ett antal tusenlappar idag skulle jag tro.

Enligt scb:s kpi-kalkylator är det Mellan 2500 och 3500 beroende på när på 70talet...
Inflationstakten var högre då...

Lättare att hitta ett vin i den prisklassen som har en bra prispotential på 40-45 års sikt
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det finns ofta Maison Leroy Bourgogne hos Theis i Danmark och jag har lockats att köpa några ggr. Det är inte ens värt de 2-300 DKK som de tar. Tror de fortfarande säljer årgång 2000, och det vinet har passerat bäst-före datum för länge sen (det var dåligt redan när jag köpte det runt 2010)
Min (lilla) erfarenhet av Leroy är att Maison är svajigt, ibland bra, ibland uselt. Medans alla Domaine jag druckit har varit riktigt bra till magiska.
Det såldes faktiskt Domaine Leroy Vosne Romanee Beaux Monts 2009 på bolaget för bara ett (?) år sen. I sammanhanget var priset helt enastående (4000 kr om jag minns rätt).
Helt sjukt bra pris (mot marknadens värde dvs)! Hur kunde jag missa det?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Här kommer min trendspaning.
Leta upp den bästa kinesiska producenten och stoppa undan. Gissar att kinesernas vindrickande kommer utvecklas enormt närmaste 30-40 åren och även deras produktion. Då kommer deras få äldre viner (som också klarat sig) sannolikt vara väldigt eftertraktade där.
Det är nog faktiskt ett möjligt framtidscenario, bara hem och plugga på kinesiska kultproducenter.
 

Pontus

Medlem
Vin som vehikel för investeringar är ingen vidare idé. Tillgångsslaget bjuder ju på nitar som höga förvaltnings- och transaktionskostnader, samt framförallt: inget kassaflöde överhuvudtaget, det är ren spekulation*. Innan man ger sig på nåt sånt här så bör man åtminstone se till att man förstår konceptet alternativkostnad. De flesta ryggar nog tillbaka efter det. Den enda fördelen jag kan se med vin som investering är om man betraktar det som en smarrig konvertibel!

*Lagringen kan förvisso ses som en tjänst man erbjuder marknaden.

Och vad är inte ren spekulation på 40 års sikt? Vad som helst kan ju hända. Den som köpte mark för 40 år sen har inte haft så mycket kassaflöde, men har i de allra flesta fall ändå haft en galet bra utveckling (gäller de flesta tillgångar som kan belånas). Företag med utmärkt kassaflöde kan gå omkull ganska omgående beroende på diverse yttre omständigheter osv. Det stora problemet är transaktionskostnaderna som jag ser det, men där kan man nog hoppas på en förändring i framtiden, det borde finnas utrymme för det (ok, ren spekulation :) ).
 

MagnusH70

Medlem
Om man siktar in sig på klassiska viner från bra årgångar är det en stor möjlighet att de ökar i värde. Om man dessutom har lite tur vid inköpen och säljer vid rätt tidpunkt så blir värdeökningen bra, även vägt mot inflationen.
Några egna flaskor jag sålt är dessa (ca inköpspris/klubbat pris ut). Samtliga inköpta på bolaget, sålda efter ca 20 år.
Krug Clos du Mesnil 1985 - 1495kr/12000kr
DRC La Tache 1990 - 1850kr/18000kr
Lafite-Rothschild 1986 - 700kr/6000kr
Dessa var inte köpta på spekulation, men jag kände att de gjorde mer nytta om de blev omsatta till fler nyare flaskor, som kanske kan säljas senare.
 

Silenos

Medlem
Och vad är inte ren spekulation på 40 års sikt? Vad som helst kan ju hända. Den som köpte mark för 40 år sen har inte haft så mycket kassaflöde, men har i de allra flesta fall ändå haft en galet bra utveckling (gäller de flesta tillgångar som kan belånas). Företag med utmärkt kassaflöde kan gå omkull ganska omgående beroende på diverse yttre omständigheter osv. Det stora problemet är transaktionskostnaderna som jag ser det, men där kan man nog hoppas på en förändring i framtiden, det borde finnas utrymme för det (ok, ren spekulation :) ).

Det blir ju lite semantik av det hela, vad som är en investering kontra spekulerande alltså. En vanlig avgränsning är tiden (kort=spekulation), och då kan ju inte den tidshorisont som anges här kallas spekulation oavsett valt tillgångslag. Jag vill dock hävda att som investering (eller spekulation) köpa en vara, sitta på den och vänta, och sedan hoppas sälja den till ett högre pris till någon annan är klart underlägset att äga verksamheter som, i sig själv, genererar avkastning under tiden man sitter på den. Såklart kan bolaget konka (precis som konstverket/marken/kultbilen/etc. kan sjunka i värde), en investering innehåller risk. Men när man i vinflaskeexemplet bara låser upp deg i något overksamt så tar man enligt mig en betydligt större risk än om man köper (en korg) av sunda, vinstgenererande bolag.

Och skulle vi jämföra avkastningen för två fiktiva gubbar, där den ene köpte en blandning av overksam mark (mycket mark generar ju värde (som t.ex. timmer eller arrenden)) för x kr för 40 år sedan, med en annan gubbe som köpte 15 largecapbolag vid samma tid för samma summa, så lägger jag min bet på den senare.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Frågan var inte ställd till mej, men varför bry sej om sådana petitesser :)

Det finns ofta Maison Leroy Bourgogne hos Theis i Danmark och jag har lockats att köpa några ggr. Det är inte ens värt de 2-300 DKK som de tar. Tror de fortfarande säljer årgång 2000, och det vinet har passerat bäst-före datum för länge sen (det var dåligt redan när jag köpte det runt 2010)

Det såldes faktiskt Domaine Leroy Vosne Romanee Beaux Monts 2009 på bolaget för bara ett (?) år sen. I sammanhanget var priset helt enastående (4000 kr om jag minns rätt). Men jag slog aldrig till, och sen försvann flaskorna. Där har hade du säkert haft en 50-100.000 kr flaska om 20 år. Men jag köper aldrig för att sälja.

Källaren var dock en bra tillgång att ha när jag skilde mej. Sålde av alla 1er cru Bordeaux för en bra peng och kunde inreda ett nytt hem med det.
Fel fel fel... ;) Drack Leroy Bourgogne Blanc (hittar inte fotot jag tog men det var -00 eller -01) på Esperanto förra året och den var extremt vital och väldigt bra. Så bra så några ickevinnördar satt och stönade över hur gott vinet var...!
 

MagnusH70

Medlem
Fördelen med vin är ju att man sitter med ett gott och drickbart vin (förhoppningsvis) om man inte får det sålt. Aktiebrev finns ju inte kvar, så det finns inte ens pappersvärde kvar.
Riskerna som finns är väl korkdefekt på vinsidan och konkurs på aktiesidan.
 
M

Mouton

Lafite -86 för 700 på bolaget? Låter väldigt billigt, enligt mitt minne kostade Lafite -87, 760 kronor
 

Mmm

Medlem
Fel fel fel... ;) Drack Leroy Bourgogne Blanc (hittar inte fotot jag tog men det var -00 eller -01) på Esperanto förra året och den var extremt vital och väldigt bra. Så bra så några ickevinnördar satt och stönade över hur gott vinet var...!

Då blev jag räddad av att det var det röda jag provide!! Det är ett unikum av uselhet!
 
  • Like
Reactions: Jos

MagnusH70

Medlem
Lafite -86 för 700 på bolaget? Låter väldigt billigt, enligt mitt minne kostade Lafite -87, 760 kronor
Jag kan kommit ihåg fel, men inte så mycket, kanske någon hundring eller två mer. Ska kolla bland gömmorna och se om jag hittar gamla Varunytt, med härliga smakbeskrivningar och roliga priser.
 
M

Mouton

Minns iaf att i samma veva som 1cru 81 släpptes fanns Latour-78 för 1100 och ett par år senare fanns Petrus-85 för 2200.
1cru 82 mellan 1000-1300
 
Toppen