Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Martin F

Medlem
Klassisk sägning på the world wide web.
 

Attachments

  • dont-feed-the-troll.jpg
    dont-feed-the-troll.jpg
    76,6 KB · Visningar: 41

Uncle_Bob

Medlem
Är det någon som har kännedom om den här sajten är äkta och har goda avsikter? Jag såg att de gjorde reklam på Munkis hemsida på FB.
Han som skriver heter Iain Anderson och så här sägs det på hans egen sida:
”Arbetar på Pod, youtube, provningsledare på whiskyweekly.se och Owner and CEO på GottiGlas och Head of Products, Boiler. på Saltängens Mek. Verkstad AB.”
Tänkte bara kolla med er, då det finns alla möjliga bluffssajter, så man vet aldrig. Har gått på några nitar så jag vill inte göra det igen, någonsin; dock utan ekonomisk förlust.
P.S. Jag kommer inte att beställa vin därifrån, men kanske det finns andra som vill göra det. Jag gillar inte sådana firmor som blandar med politik i deras rörelse, även om det sker på en personlig sida. Varför gör man så?
Är det inte en bluff så är det oerhört glada amatörer, designen och framförallt copyn på siten inspirerar inte direkt till förtroende.
 

Bastardo

Medlem
Beroende på hur mycket jag har att göra på jobbet, med resor, med att arrangera vinprovningar på fritiden o.s.v. går min aktivitet på forumet upp och ner.
Det här kommer kanske som en överraskning för dig, men jag skriver inte enbart (eller ens i första hand) svar på dina frågor för att just DU ska få svar på den fråga du ställer, utan för att det kan finnas andra som är intresserade av svar på samma fråga. T.ex. personer som faktiskt är intresserade av vin.
De trådar du skriver många inlägg i spårar alltsom oftast ur, och förr eller senare hemfaller du åt självömkan och påstående om hur orättvist behandlad du är, eller hur totalt oförstående eller okunniga alla andra på detta forum är. Då framstår det för mig sällan som meningsfullt att svara mer. Men kanske är jag bara hård och elak.
Ok. Då vet vi var vi har varandra. Jag ska inte störa dig längre. Dessutom kan jag skaffa den informationen även från ett annat håll, även om det kan ta lite tid.
 

Vingubben

Medlem
Nu passar det att ställa frågor, men när jag efterlyste en vinkemist för att svara på mina frågor,var du helt osynlig!
Frågan löd ungefär så här: Stämmer det ,att det är mycket svårt att mäta exakta sockerhalter i mycket söta vita viner?
Svara först på den frågan, så kan jag svara på din fråga sen. :)
Så nu när du fått svar från vintomas skulle du kunna svara på hans fråga?
 

Ozric

Medlem
Jag har aldrig handlat vin på nätet eftersom jag har tyckt att det verkar otäckt, men jag tittade på en site som heter Philipson Wine och hela idén att beställa på nätet verkar ju lockande om det faktiskt fungerar. Jag såg att Philipson Wine hade flera årgångar av Château Cantemerle och det vore kul att ha fler flaskor av det eftersom det är den bästa Bordeaux jag druckit.

Är det någon som har köpt därifrån och vet om det är en riktig butik så att säga? Hur fungerar det med hemleverans för oss som är på jobbet hela dagarna och inte kan åka hem och ta emot ett bud? Hamnar det på utlämningsställe då?
 

Foodcoma

Medlem
Jag har aldrig handlat vin på nätet eftersom jag har tyckt att det verkar otäckt, men jag tittade på en site som heter Philipson Wine och hela idén att beställa på nätet verkar ju lockande om det faktiskt fungerar. Jag såg att Philipson Wine hade flera årgångar av Château Cantemerle och det vore kul att ha fler flaskor av det eftersom det är den bästa Bordeaux jag druckit.

Är det någon som har köpt därifrån och vet om det är en riktig butik så att säga? Hur fungerar det med hemleverans för oss som är på jobbet hela dagarna och inte kan åka hem och ta emot ett bud? Hamnar det på utlämningsställe då?

Mycket reko och etablerad sida. Ibland har de rabatt vilket kan vara värt att hålla utkik efter då deras priser kan variera. Ja, då hamnar det på utlämningsställe. Lite beroende på vilken leverantör. Är man osäker kan man alltid kontakta leverantören när paketet är skickat.

Skall man beställa på mindre sidor typ mindre handlare i tyskland, frankrike eller italien får man ibland vara lite detektiv för att hitta rätt på sitt paket då man inte alltid får spårningsnumret skickat till en direkt. Men med lite arbete löser det sig alltid och är väl värt besväret :)

Kan rekommendera följande sidor:





https://www.comptoirdesmillesimes.com/en/

 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag har aldrig handlat vin på nätet eftersom jag har tyckt att det verkar otäckt, men jag tittade på en site som heter Philipson Wine och hela idén att beställa på nätet verkar ju lockande om det faktiskt fungerar. Jag såg att Philipson Wine hade flera årgångar av Château Cantemerle och det vore kul att ha fler flaskor av det eftersom det är den bästa Bordeaux jag druckit.

Är det någon som har köpt därifrån och vet om det är en riktig butik så att säga? Hur fungerar det med hemleverans för oss som är på jobbet hela dagarna och inte kan åka hem och ta emot ett bud? Hamnar det på utlämningsställe då?
Det är en legitim sida som jag har använt mig av flertal gånger. Det går att hämta på utlämningsstället också (åkeri). När jag har varit otålig så har jag ringt till dem och sagt att jag kommer förbi och hämtar lådan och det har inte varit några problem.
 

Lennart

Medlem
Jag har aldrig handlat vin på nätet eftersom jag har tyckt att det verkar otäckt, men jag tittade på en site som heter Philipson Wine och hela idén att beställa på nätet verkar ju lockande om det faktiskt fungerar. Jag såg att Philipson Wine hade flera årgångar av Château Cantemerle och det vore kul att ha fler flaskor av det eftersom det är den bästa Bordeaux jag druckit.

Är det någon som har köpt därifrån och vet om det är en riktig butik så att säga? Hur fungerar det med hemleverans för oss som är på jobbet hela dagarna och inte kan åka hem och ta emot ett bud? Hamnar det på utlämningsställe då?
Jag handlar mycket därifrån och tycker det funkar jättebra. Gällande leverans kanske det varierar var i landet man bor, men i Stockholm får man kvällsleverans med Bring. Kan man inte vara hemma byter man tid bara, jag har aldrig behövt åka till ett utlämningsställe.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har aldrig handlat vin på nätet eftersom jag har tyckt att det verkar otäckt, men jag tittade på en site som heter Philipson Wine och hela idén att beställa på nätet verkar ju lockande om det faktiskt fungerar. Jag såg att Philipson Wine hade flera årgångar av Château Cantemerle och det vore kul att ha fler flaskor av det eftersom det är den bästa Bordeaux jag druckit.

Är det någon som har köpt därifrån och vet om det är en riktig butik så att säga? Hur fungerar det med hemleverans för oss som är på jobbet hela dagarna och inte kan åka hem och ta emot ett bud? Hamnar det på utlämningsställe då?
Jag antar du beställer andra saker på nätet utan att tycka det är otäckt.:) Philipson är an av de mest omnämnda handlarna här på FW om du söker. De är dyra men har bra priser vid kampanjer och när valutaomräkningen till kr är ur funktion.:p Tidigare även inofficiell leverantör av Bollinger till Sverige...

Det är omöjligt att få tillfredsställelse av sitt vinintresse om man bara ska handla genom SB och Bukowskis.
 

LarsW

Medlem
Jag har aldrig handlat vin på nätet eftersom jag har tyckt att det verkar otäckt, men jag tittade på en site som heter Philipson Wine och hela idén att beställa på nätet verkar ju lockande om det faktiskt fungerar. Jag såg att Philipson Wine hade flera årgångar av Château Cantemerle och det vore kul att ha fler flaskor av det eftersom det är den bästa Bordeaux jag druckit.

Är det någon som har köpt därifrån och vet om det är en riktig butik så att säga? Hur fungerar det med hemleverans för oss som är på jobbet hela dagarna och inte kan åka hem och ta emot ett bud? Hamnar det på utlämningsställe då?
Hejsan och välkommen i fördärvet - det blir bara bättre ju fler kanaler man hittar!

Som andra har skrivit, Philipson är en stabil och betrodd sida som jag aldrig hört det vart något stök med. Erbjuder fri frakt om man handlar > 1000kr.
Några saker att tänka på dock!
1: Deras standardpriser är oftast högre än på andra ställen - har bara handlat på erbjudande därifrån.
2: Priserna gäller i princip alltid bara om man köper fler flaskor - oftast 6-pack men ibland 3-pack/12-pack. Så blir fort många flaskor.

Gillar du Cantermerle kan jag verkligen rekommendera en annan forumsfavorit, Comptoir de Millesimes. Stabil sida med (oftast) vettiga priser och låg fraktkostnad (15€ oavsett mängd) och jättekul utbud om man gillar franska viner med olika ålder. Kan blanda enstaka flaskor som man vill. Har köpt mycket roligt därifrån genom åren.
Enda nackdelen är väl att priserna är i Europapengar och påverkas av vår inte jätteroliga växelkurs...

Ska du börja beställa vin på nätet så tror jag dessa två är bra ställen att börja på.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Jag har aldrig handlat vin på nätet eftersom jag har tyckt att det verkar otäckt, men jag tittade på en site som heter Philipson Wine och hela idén att beställa på nätet verkar ju lockande om det faktiskt fungerar. Jag såg att Philipson Wine hade flera årgångar av Château Cantemerle och det vore kul att ha fler flaskor av det eftersom det är den bästa Bordeaux jag druckit.

Är det någon som har köpt därifrån och vet om det är en riktig butik så att säga? Hur fungerar det med hemleverans för oss som är på jobbet hela dagarna och inte kan åka hem och ta emot ett bud? Hamnar det på utlämningsställe då?

Personligen kan jag även varmt rekommendera Xtrawine om du är sugen på något italienskt!

De betalar skatten åt dig samt att frigolitlådorna de fraktar i är riktigt riktigt bra!
Så ja, lite beroende på vad du är sugen på! 🙂
 
Toppen