Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

lukastollig

Pudelfantast
Så till vem skall man betala i detta fall UK eller Sverige?
Enligt svenska skatteverket Sverige. Har inte kontaktat HMRC (brittiska skatteverket) men jag tror det är relativt klart att punktskatt ska betalas i mottagarlandet, i detta fall Sverige, enligt överenskommelse i EU. Dock oklart hur man praktiskt undviker dubbelbeskattning. Någon som lyckats med det?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Man åker på att betala dubbel alkoholskatt, eller?

Om säljaren tar
Enligt svenska skatteverket Sverige. Har inte kontaktat HMRC (brittiska skatteverket) men jag tror det är relativt klart att punktskatt ska betalas i mottagarlandet, i detta fall Sverige, enligt överenskommelse i EU. Dock oklart hur man praktiskt undviker dubbelbeskattning. Någon som lyckats med det?

Alltid!

Jag är väldigt glömsk och Postnord har en förmåga att slarva bort försändelser i allmänhet och SKV i synnerhet...:rolleyes:
 

kayaker

Cyklist
Tidigare har jag alltid betalat dubbel alkoholskatt och inte orkat bråka om det, men går det att slippa betala alkoholskatt i UK? Alltså bara betala VAT där?
Ja. Dubbelbeskattning är inte tillåtet. Jag misstänker dock att du kan få kräva igen VAT i efterhand.
 

sunqan

Vinös
Om man läser lagtexten och eu:s punktskattedirektiv, skiljer man på distanshandel och privatinförsel. Skattemässigt handlar det om var varan anses vara omsatt och vem som betalar skatt och var. Är det privatinförsel betalar säljaren moms enligt sitt eget lands skatteregler och köparen betalar alkoholskatten i sitt hemland. Tar säljaren ut alkoholskatt i sitt land kan köparen kräva tillbaks den från skattemyndigheten där.
Är det distanshandel ska säljaren betala moms och alkoholskatt till mottagarlandets skattemyndighet.
 

lukastollig

Pudelfantast
Om man läser lagtexten och eu:s punktskattedirektiv, skiljer man på distanshandel och privatinförsel. Skattemässigt handlar det om var varan anses vara omsatt och vem som betalar skatt och var. Är det privatinförsel betalar säljaren moms enligt sitt eget lands skatteregler och köparen betalar alkoholskatten i sitt hemland. Tar säljaren ut alkoholskatt i sitt land kan köparen kräva tillbaks den från skattemyndigheten där.
Är det distanshandel ska säljaren betala moms och alkoholskatt till mottagarlandets skattemyndighet.

Problemet är att privatpersoner inte kan ansöka om att få tillbaka alkoholskatten (excise duty drawback) i UK. Det måste försäljaren eller möjligen speditionsfirman göra (beroende på vem som tar vinerna "out of bond", många speditionsfirmor transporterar "under bond"). Det anges specifikt här https://www.gov.uk/government/publi...awback/excise-notice-207-excise-duty-drawback under punkt 4.4 att privatpersoner inte kan kräva tillbaka punktskatten.
 

Stenberg

Medlem
Tack!

Det verkar inte vara nån som skrivit nåt i forumet iaf.

Så -nån som handlat från:dem? Funkar det smärtfritt? (Orkar inte riktigt med en "solo" till)
Jag gissar att du har hittat informationen nagon annanstans da det ar en gammal post men jag svarar anda.
Jag har handlat av dem, vid ett par tillfallen, och det har fungerat smartfritt. En gang till min egen adress och en gang skickade jag det till min flickvan som bor en bit ut pa landet (jag var ute till sjoss och kunde inte ta emot det sjalv). Inga bekymmer.
 

Alex

Medlem
Hej!
Jag har just köpt vin på auktionssajten Lauritz på ett danskt auktionshus. Men blir lite förrvirrad över vad jag behöver ordna för skatt/frakt. Är det jag som ska betala skatt? Läste på skatteverket att avsändaren gör det om man bokar frakt via dem? Har någon beställt vin via lauritz och kan hjälpa mig med mina funderingar om hur jag ska gå tillväga?

Med vänlig hälsning, Alex
 

chambertin

Medlem
Hej!
Jag har just köpt vin på auktionssajten Lauritz på ett danskt auktionshus. Men blir lite förrvirrad över vad jag behöver ordna för skatt/frakt. Är det jag som ska betala skatt? Läste på skatteverket att avsändaren gör det om man bokar frakt via dem? Har någon beställt vin via lauritz och kan hjälpa mig med mina funderingar om hur jag ska gå tillväga?

Med vänlig hälsning, Alex
I princip är det så som Skatteverket säger men kolla med Lauritz om du vill vara säker. Skulle knappast tro att dom betalar svensk alkoholskatt och är det på det viset så kan du alltid göra det själv om du vill vara 100% säker på att inget går snett. Referensnumret du får från Skatteverket efter att du betalat skriver du på ett Ledsagardokument som du hittar här och sedan ber du Lauritz att skicka med den med transportören.
 

Trydebull

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av köp från granchateaux.ch?
Efter lite mailkontakt vet jag att de levererar till Sverige och frakt ligger kring 650 per 24 flaskor/4 lådor.
Någon som handlat från dem?
 

Per Stade

Lege artis
Är det någon som har erfarenhet av köp från granchateaux.ch?
Efter lite mailkontakt vet jag att de levererar till Sverige och frakt ligger kring 650 per 24 flaskor/4 lådor.
Någon som handlat från dem?

De ligger i Schweiz så det kan kanske bli problem att importera från icke EU-land?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
De ligger i Schweiz så det kan kanske bli problem att importera från icke EU-land?
Du har tyvärr ingen rätt att privatimportera alkohol från Schweiz. Enligt alkohollagen:
Utöver vad som anges i första stycket får spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker föras in
...
7. av en enskild person som har fyllt 20 år genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand, om införseln sker från ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk
Schweiz är ej med i EES, utan det är EU + Island, Liechtenstein och Norge. Schweiz är också ett EFTA-land, men har ett separat avtal med EU.
Det är möjligt att ett vinpaket slinker igenom tullen även om det kommer från Schweiz; har ej provat. Men om det fastnar så blir du rimligen av med flaskorna.
Du får hitta någon annan utländsk handlare i något av de 30 andra länderna som kvalar in i EES...
 
Toppen