Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Trydebull

Medlem
Ser att mitt svar ser lite grinigt ut, inte meningen! :)

Men som sagt, jag har inte ens hört om någon vars flaskor fastnat i tullen när vi pratar mindre mängder...

Ingen fara. Och om jag gjort rätt blir ju skatten en väldigt liten struntumma i sammanhanget så då är jag snart en erfarenhet rikare...
 

Uncle_Bob

Medlem
Ser att mitt svar ser lite grinigt ut, inte meningen! :)

Men som sagt, jag har inte ens hört om någon vars flaskor fastnat i tullen när vi pratar mindre mängder...

Mindre/begränsade/ej för stora mängder säger flera men pratar vi 12-24 flaskor som mindre eller är det allt som inte kommer lastat på pall?
 

Uncle_Bob

Medlem
Funderar på en sväng förbi Philipson Wine i sommar. Är det någon som har koll på deras lager, är det "riskfritt" att köpa äldre årgångar där sett ur perspektivet att deras lager har rätt klimat?
 

Uncle_Bob

Medlem
Funderar på en sväng förbi Philipson Wine i sommar. Är det någon som har koll på deras lager, är det "riskfritt" att köpa äldre årgångar där sett ur perspektivet att deras lager har rätt klimat?
Nyfikenheten tog överhanden så jag packade in svärfar i bilen och körde söderut, deras lager känns "legit", turen tog totalt 7h ifrån Gbg och tillbaka inklusive strandvägen ifrån Helsingör och en klassisk rödspätta på Kro samt att vi botaniserade ett tag i deras showroom.

Klart positiv upplevelse och vi köpte alldeles för mycket vin, nu önskar jag bara att jag hade en coravin för att snabbt stilla nyfikenheten på vad jag köpt (förvisso inte helt i blindo, en hel del research innan). Är det bra grejer kommer jag sannolikt åka ner igen innan årsskiftet, kan säkert ta en till i bilen då, ingen dum idé att gå ihop flera iom att de mer eller mindre säljer uteslutet 12-lådor.
 

FredrikC

Medlem
Helt klart ett imponerande utbud! Men jag hittade inga superfynd bland champagnerna. Vilka flaskor tyckte du hade riktigt bra priser?
Cristal för 105e är väll riktigt bra å sen Dompa med ett par år på nacken. Dock kommer ju skatt på men ändå billigare.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har just klarat mig igenom något av en prövning efter en 18-flaskorsbeställning från Decántalo. Ordern skeppades med UPS, vilket jag tyvärr insåg en aning för sent, för har man inte lastkaj, reception och en hel byggnad med sitt eget namn på, så är de fullt och komplett usla. Gudskelov har Decántalo hjälpsam och kompetent kundservice, så efter att paketet gjort resan Barcelona-Stockholm-Barcelona-Stockholm, och jag kastat bort en halv dag med att vänta på leveransen, har jag till slut mina grejer. Hörde av mig till Decántalos kundtjänst för att tacka för hjälpen och samtidigt ge feedback att UPS-leverans är en anledning för mig att inte handla hos dem, och fick följande svar:

Unfortunately DHL does not ship wine to Sweden anymore and at the moment UPS is the only option we have for shipping there.

Känner någon igen detta, är det sant att DHL slutat skeppa vin till Svedala? Vad ligger bakom i sådana fall? Något som drabbat fler speditörer?
 
Toppen