Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 15 september 2011.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Det hade jag missat Segolas, tack. Vet du någon som lagrar där? Kan ju bli ett alternativ till FRW

2. Silenos

Silenos Medlem

Tyska handlare har också mycket franska viner, så det är ju inte så att man är tvungen att bara dricka riesling bara för att butiken heter .de. Muscadet och Beaujolais har jag dock haft lite problem med att hitta. Det finns såklart många franska närhandlare också, men tyvärr verkar fraktpriserna genomgående vara högre än hos de tyska.

3. Segol

Segol Medlem

Tyvärr inte, jag har funderat på det själv men aldrig kommit till skott

4. Elvis

Elvis Medlem

Vill flika in att jag inte haft några problem hos FRW. För mig har de alltid varit bra att ha att göra med. Jag misstänker att Shorepowers problem har att göra med att han har en annan (och sämre) account manager än jag.

5. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Lagra i bond, menas?

6. Elvis

Elvis Medlem

Att låta vinerna ligga "in bond" betyder att de ligger kvar oskattade i England i ett speciellt "in bond"-lager. Man behöver inte betala moms förrän man plockar ut dem och om man någon gång i framtiden vill sälja så kan man sälja dem "in bond" vilket då fungerar som en garanti för köparen att vinerna lagrats bra. Momsen får sedan köparen betala baserat på ursprungliga inköpspriset först när han/hon plockar ut vinerna..

7. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

ah... gracias!

8. Karl

Karl Medlem

Jag har mailat Millesimes.com och de låter dig endast lagra viner som du köper genom dem. Jag hade helst velat köpa in viner ifrån olika handlare för att lagra vidare.

9. Anders Landström

Eller ruttet logistiksystem. Känns alltid lite osäkert att vara beroende av en person

10. widell

widell Medlem

Hej vänner,
    Jag tänkte beställa lite vin och pröva det här med internet :)
    Hittat det jag vill ha på Lay Wheeler samt millesimes.com, priserna är ungefär desamma. Mailat Lay Wheeler och Millesime och frågat om frakten, någon som vet vad frakterna är för 6-12-24-36 flaskor? Förstått att ni är nöjda med Millesimes. Kan man leverera direkt till Grappe?

11. Karl

Karl Medlem

Milles är i alla fall ca 60 E för 12 flaskor. Mvh

12. Anders Landström

Har fått leverans av alla mina viner från FRW så till slut är de i Sverige. Dock, i tillägg till det jag skrivit ovan så visade det sig att en av de lådor , Cristal 2002 på magnum, som jag köpt vid lansering och lagrat "in bond" hos FRW, var öppnad och en av flaskorna hade berövats från sin folie. Jag vet inte om flaskan utan folie är från samma låda eller om den las dit senare.

Lådan var dock försluten med tejp från FRW så det bör vara där någon varit inne i lådan. Enligt mig så är det inte acceptabelt om man lagrar viner att någon öppnar lådorna utan att få instruktioner om det.

13. KimHartman

KimHartman Medlem

Jag har betalat 36€ i frakt för 6 flaskor från Millésimes.

14. vintomas

vintomas Bloggare

Öh, nej, verkligen inte eftersom 1) lådorna på de flesta prestigeskumpor är rätt tydligt förslutna med sigill eller originaltejp som det borde vara rätt lätt att fatta att man inte ska bryta, och 2) det på de vita ytterkartongerna på Cristal (i alla fall när de levereras utan individuella presentkartonger) står mycket tydligt att man inte ska avlägsna skyddsfolien eftersom denna ger UV-skydd. Sådan behandling avsätter sig ju i auktionsbeskrivningar, det är ju inte längre "mint condition"... "In bond" - my ass! Låter som en parallell till en primeur-fifflet hos diverse brittiska leverantörer och 1855.

Vi får väl hoppas att det inte rör sig om en flaska som någon ställt ut i ett soligt skyltfönster för att det är kul att visa upp en stor Cristal, utan att den bara stått på en skuggig hylla någonstans... ::)

15. Anders Landström

Håller med, vilket är en av orsakerna till att jag inte köper via FRW mer. Det som ser för bra ut är sällan så bra

16. perpro

perpro Medlem

Hej, lånar tråden: Jag har för mig att jag såg en länk till en nätbutik i Europa som skulle öppna en "svensk site" med lite smidigare utlämning. Jag har sökt och sökt, men hittar inget. Har jag drömt? Någon som känner igen detta?

17. BraVin

BraVin Leverantör

Hej perpro,
    det kanske handlar om Roberson Wine, www.robersonwine.com. De ska inom kort öppna sin svenska sajt med priser, leveranser och utbud för den svenska marknaden (med svensk alkoholskatt och moms). (den kommer på www.robersonwine.se)

Jag är delägare i BraVin, en ny vinimportör som samarbetar med Roberson Wine. Vi tar in hela deras sortiment för försäljning till svenska restauranger.

Och som en kommentar till tidigare: Alla viner som Roberson Wine listar ägs av företaget och finns i deras egna lager.

Trevlig helg!
    /Krister

18. Anders Landström

Inget lån, tanken är ju att vi ska diskutera andra källor här så helt rätt.

19. perpro

perpro Medlem

Just så ja. Trodde den skulle öppna 2 maj. Då jag inte äger någon restaurang väntar jag tills sajten är öppen. Tack för info.

20. sunqan

sunqan Vinös

Början av maj står det på sajten... antar att det är brittisk tid :)

Är planen fortfarande Maj?

-anders

Dela sidan