Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 15 september 2011.

1. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag har handlat 2 ggr av Lobenbergs. Utmärkt service, snabb, säker leverans. Vinerna har varit i fläckfritt skick och verkar ha förvarats i källare (till skillnad från mycket av det som finns i BS).

2. Sveprod

Sveprod Medlem

Tackar för supersnabb hjälp. Var nog Noblewine jag köpte på sist. Får se vilka olika utgåvor de olika alternativen har men jag kan stressa ner nu när jag vet att flaskorna är inom räckhåll:)

3. Bror

Bror Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin

Upplever transport som dyrt, speciellt från USA. Borde man inte kunna samla ihop till större inköp å dela på leveransen?

4. Jonas Rydgren

Jonas Rydgren Medlem

Någon som har erfarenhet att handla från specialitywines.com? Fraktkostnad?

5. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Att köpa vin från USA är ju lite knepigt med import. Man kan ha tur, man kan ha otur.

6. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

Mest utav nyfikenhet undrar jag om någon vet vilka (om ens några) kostnader som tillkommer till priset på ett vin som ligger på Fine and rare wines marketplace?

Med kostnader menar jag t ex skatt, moms, courtage etc.

7. Elvis

Elvis Medlem

De flesta priserna hos FRW är In Bond-priser och om du vill låta vinerna ligga kvar In Bond i England så tillkommer ingenting. Du får några månaders lagring gratis (tre?) men sedan får du antingen flytta vinerna till ett In Bond Warehouse eller betala FRW för fortsatt lagring.

Och när du plockar ut vinerna får du betala 20% VAT plus duty. Duty varierar beroende på vad det är för vin - mellan 2 och 2,50 pund per flaska.

8. Erik Nordin

Erik Nordin Medlem

Tack!

9. Appel

Appel Medlem

Någon som har erfarenhet från farr wintners? Vad kostar frakten till Sverige och Gbg?

10. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

De skeppar inte till Sverige utan man får använda exvis Seabrooks. I England köper jag primärt via Farr Vintners.

11. ae

ae Medlem

Någon som vet vem österrikiska posten har samarbete med (dvs vem som levererar paket) i Sverige?

12. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Skulle tippa Bring då de väl är partners med Eurodis. Men kanske @Peder vet

13. vintomas

vintomas Bloggare

Jag gissar PostNord Logistics (vilket aldrig är en bra nyhet). Jag har åtminstone tidigare fått paket från Post.at via svenska posten, även om det inte var alldeles nyligen.

14. kayaker

kayaker Cyklist

Allt är bättre än stolpskotten på DHL.

Per Stade gillar detta.
  15. ae

ae Medlem

Nej, verkligen inte. Påstådda leveransförsök som aldrig ägt rum, inga aviseringar etc.

Tack för svar!

16. Peder

Peder Medlem

Om det skickas med post.at så är det nog posten (PostNord), fick en trädgårdsflamingo hemskickad i somras från Österrike. :)

När det gäller vin så skickar många firmor däremot med DPD från Österrike och då är det Posten Företag som levererar lådan och det brukar stå DPD även på postens bilar.

17. ae

ae Medlem

Visste att det var ngt jag glömt att köpa!

Jo, det var Posten. Riktigt otroligt värdelösa dem är alltså.

18. Peder

Peder Medlem

Själv har jag bra erfarenhet av Posten när det gäller paket från Österrike. Leveranstid brukar ligga på 5-7 dagar med DPD. Så tycker inte de är mer värdelösa än andra fraktsätt, men du kanske haft otur med Posten?

19. kayaker

kayaker Cyklist

Posten är flera klasser bättre än konkurrenterna.

20. ae

ae Medlem

Inga problem med Posten fram tills att paketet kommer till Segeltorp. Därefter funkar det mycket sämre. Tycker UPS, DHL, Schenker etc. generellt funkar bättre, men kan ju såklart vara beroende av lokala förhållanden.

Dela sidan