Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpråd, Pouilly-Fumé och Bourgogne

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag behöver köpa en flaska vardera från Pouilly-Fumé och Bourgogne. Maxpris för Pouilly-Fumé är 170:- och för Bourgogne 300:-. Det jag främst är ute efter är viner från dessa områden som kan överraska/omvända slentrian drickande arbetskollegor till ett "f*n va bra detta är! Vad är det?". Jag är rädd för att om jag väljer utifrån mina egna smaklökar blir det alltför "svårt" och kommer inte ge den där uppenbarelsen jag är ute efter.
 

Håkan

Medlem
Jag skulle nog inte välja Pinot från Bourgogne. Tag A to Z Pinot Noir 2012 från Oregon för 199 kr istället. Men jag gillade Mercureyerna från Michel Juillot (under 300 kr) men de är rätt strama. För vit Bourgogne är Montagny les Cretes från Feuillat-Juillot jättebra för 139 kr.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack för snabba tips @Håkan, insåg att jag glömde nämna att det ska vara röd bourgogne (även om vita är mycket trevliga). Men om forumet i övrigt är inne på samma spår som Håkan så kan jag definitivt tänka mig att välja en PN från ett annat område.

Kom på att Jonathan Didier Pabiots Pouilly-Fumé har nämnts både här och där så det kan kanske vara ett bra val. Hur är 2014?
 

Silex

Medlem
På röda sidan är det ju lite svårare.. men jag tyckte att jag nyss läste en hyfsad recension av Domaine Gros Frère et Soeur Hautes Côtes de Nuits 2013 (215kr) som @Gurto skrev under "Idag dricker vi...". Den kanske kunde vara nåt att prova?
 

Gurto

Medlem
På röda sidan är det ju lite svårare.. men jag tyckte att jag nyss läste en hyfsad recension av Domaine Gros Frère et Soeur Hautes Côtes de Nuits 2013 (215kr) som @Gurto skrev under "Idag dricker vi...". Den kanske kunde vara nåt att prova?

Absolut. Mycket bra representant för området och till ett pris som annars brukar innebära rätt intetsägande och snipiga Bourgogner. Sen är ju frågan om det funkar på en nybörjare. Det är ju ett finstämt och elegant vin, inget POW-i-ansiktet-vin. Ska man verkligen få någon att se storheten i Bourgogne kostar det ju tyvärr bra mycket mer.

Jänkar- eller NZ-pinot är nog vägen att gå för att locka in någon på den mörka stigen. Släng på ynka 49kr mer än vad budgeten är satt på och köp
Au Bon Climat Pinot Noir Knox Alexander som kombinerar elegans och mer rättfram fruktighet https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/au-bon-climat-knox-alexander-7998501

Eller spara några kronor och få en bra, mörkfruktigare och publiktillvänd kiwi (har dock inte provar aktuella årgången); Shed 6 Pinot Noir https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/shed-6-7162201
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag tycker att Fernand & Laurent Pillots Volnay 2010 står sig bra jämfört med Jänkar- eller NZ-pinot. Men det är klart, för slentriandrickande arbetskollegor kanske det är bättre att gå på något mer insmickrande? Calera har lyckats otroligt bra med sin standardpinot 2013. Den bör nog gå hem hos de flesta.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Grymt, stort tack för alla tipsen. Jag ska kolla upp Au Bon, Shed och Calera. Jag ska som sagt få dom att börja gilla andra saker än sliskig zinfandel eller söta ripassoboxar.
 

chambertin

Medlem
Grymt, stort tack för alla tipsen. Jag ska kolla upp Au Bon, Shed och Calera. Jag ska som sagt få dom att börja gilla andra saker än sliskig zinfandel eller söta ripassoboxar.
Lycka till !
Kanske är röd Bgn under 300:- inte riktigt rätt väg att frälsa dom om kvalitetsvinernas överlägsenhet mot plonk (om du inte gör en avstickare mot NZ och USA då förstås som föreslagits här tidigare).

Schubert Block B PN, Felton Road Bannockburn PN och Ata Rangi PN är några från NZ som jag skulle rekommendera runt 300-lappen (ngt över i vanlig ordning;)).
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Du har rätt @gece, det lutar åt att det blir en jänkar eller NZ PN istället. Övriga inlägg pekar åt samma håll. Däremot tror jag på största allvar att det visst går att få folk att gill PN även om de vanligtvis köper annat. Tidigare provningar på jobbet har fått en del att gilla kraftiga nebbiolos, peppriga syrahs och lättare sicilianare. Tack för tipset.
 

jrick

Medlem
Chasseur Vrai Cote pinot noir 2012 för 219 spänn har ju flera gått loss på på detta forum. Ska prova den ikväll hade jag tänkt.
Efter att ha provat vinet kan jag nu intyga att det bör kunna fungera som en bra inkörsport för seriösare viner. Det är ett vin med bra struktur och syra men ändå ett inbjudande bussigt vin. Kan tänka mig att Zinfandelpimplare lättare skulle ta till sig t.ex. Marimar Estate PN 2010 som är ett maffigare och fruktighet vin helt klart men Chasseur Vrai Cote 2012 borde kunna vara en brygga till seriösa PN. Det finns ju ingen poäng med att omvända Zinfandelpimplare till monster-PInot-pimplare...

Därmed inte sagt att du inte kommer kunna hitta ännu bättre grejer för 300 kr.
 
Toppen