Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Diskussion i 'Övrigt' startad av anders, 16 juni 2008.

1. Per Stade

Per Stade Lege artis

SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag är potatissnobb och köper hellre Amadinepotatis i en liten påse med 900gram för 19:90 än
    5kg King Edward i en brun påse för samma pris.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Den stjäl jag. Klassiker. Bra där Per

3. kayaker

kayaker Cyklist

+1 :)

4. Peder

Peder Medlem

Då kör vi lite Mölstad igen!

Självklart är Mölstad lika självgod som vanligt att det delvis är på grund av honom Systembolaget har massa dynga i form av hallonsaft, även om det finns några undantag.

http://blog.svd.se/vin/2012/05/10/en-ro ... antar-dig/

5. Anders Landström

Det är provningen av rosé på BiB som jag skrev om tidigare

http://www.finewines.se/lanseringar-fra ... rose-2012/

Nota Bene: denna provning kördes på begäran av vinskribenterna

6. Peder

Peder Medlem

Svenska folkets vinexpert BGK i DN.

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/system ... r-at-natet

7. kayaker

kayaker Cyklist

8. vintomas

vintomas Bloggare

9. CH

CH Medlem

Mycket lustigt, speciellt eftersom jag fick tillbaka lika mycket och köpte skumpa för rubbet.

10. Anders Landström

11. kayaker

kayaker Cyklist

Jag misstänker att det kan föreligga ett visst vinintresse iallafall med tanke på att denna dök upp någon dag tidigare:
    http://2.bp.blogspot.com/-WYzK08Y1Ox0/T ... 31521a.gif

12. Anders Landström

Låter som det är Elvis som ligger bakom Berglins om man tittar på listan över nätsidor, curling, finare vinare etc

13. Peder

Peder Medlem

Berglins brukar vara underhållande, här är en tidigare om "Livet Goda" som jag tror varit med någonstans på forumet tidigare. Synd att han antagligen inte får göra sig rolig över SvD:s egna skribent.

14. Anders Landström

Kanske en perfekt gåva till Röttorp.

http://www.youtube.com/watch?v=w7yiyPsb ... re=related

15. vintomas

vintomas Bloggare

Kyler en box till 10°C på "bara 2-5 timmar"? :eek: Trodde inte ens att de flesta BiB-konsumenter höll på lådorna så länge innan de slet fram kranen.

Ja, det är vanligt att rödtjut serveras för något för varmt men "ett vin som serveras över 18°C, det mister ju också hela sin karaktär... dofterna försvinner helt"?? Öh, har nog haft viss behållning av ett och annat rödvin vid sådär 19-20°C också. Fast de kom då kanske inte på BiB.

Rätt temperatur på tiondels grad när för att inte vinet ska bli karaktärslöst (16,5 °C anbefalles), hundratals olika Riedelglas för att vinet ska dofta rätt och landa på rätt hörn av tungan - det är inte lätt att vara vindrickare i dagens läge om man lyssnar på alla råd från prylkrängarrepresentanter. ::)

16. Anders Landström

Och de bästa upplevelser man haft är nog i en vinkällare där en vinbonde tar fram en gammal flaska , troligen ett par grader feltempererad och häller upp i ett duralexglas. Ack så fel man haft :)

17. Peder

Peder Medlem

Bengt-Göran Kronstam väljer i DN Söndag den 20/5-2012 att sätta vinklubbar i dålig dager genom att i en hel artikel som endast publicerats i tidningen. Artikeln jämför SB's priser mot Sydafrikanska vinklubben. Att handla vin på nätet är enligt Kronstam en vild chansning att verkligen skatten betalas, lika illa är priserna som sällan är konkurrenskraftiga och sist men inte minst väljer han att ta Sydafrikanska vinklubbens kundtjänst som exempel då DN försökt få tag på dem i två veckor.

Eftersom jag hade äran att arbeta med Bengt-Göran Kronstam varje onsdag på Dagens Nyheter under ett årstid så vet jag att han är självgod och en riktig monopolkramare. När jag några år senare stod i min monter på "Goda Köket" valde denna man att bara gå förbi montern trots att jag gjorde hans webbtv varje vecka på DN.se

Jag hoppas för övrigt att han tyckte vinet var gott som jag gav honom från Ticino (Schweiz) från en liten vingård som inte ens säljer sina viner, men lägger ner en förmögenhet på sina lilla vinodling.

Varför jag gav honom vinet? För att vi var arbetskollegor och jag trodde han var vinintresserad!

http://twitpic.com/9nl3w4/full

18. kayaker

kayaker Cyklist

Jag råkade ramla över artikeln när jag bläddrade lite förstrött i en DN som låg och skräpade. Den fullkomligt lyser av SB-kramande och förakt över allt som inte serveras på SB:s silverfat. Kan inte någon vettig person peta bort honom och låta Sanna ta över?

19. Peder

Peder Medlem

Det kanske är dags däremot för alla seriösa vinskribenter att ta sina äldre kolleger i örat! Men nej, det verkar som att dom kryper för dem eftersom det är BGK som grundat Sveriges Vinskribenters förening och alla har Mölstad (En värld av vin/Millhouse) och BGK som sina arbetsgivare, mer eller mindre även om LRF numera äger "Allt om vin"

20. SUPRA

SUPRA Bäst

Bengt-Göran Kronstam tycker tydligen att Claude Val ROSE är bra nu också. ;D

Dela sidan