Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Om hon varit lite intresserad av vin hade hon vetat att det inte alls är en självklarhet att en Systembolagsanställd kan mer än en bartender.
Men bartenders ska tydlingen förringas och naturligtvis ligger det i Systembolagets affärsidé och intresse att haussa kunskapen hos sina egna säljare.
Det Systembolaget säger, och nota bene Linda köper med hull och hår, är "Vi var de absolut bästa säljarna av alkohol!"
Att de sen säljer sisådär 1% (tog jag i nu?) alkoholfritt i sina affärer är ju enbart för att verka Politiskt Korrekta.
Ungefär som Svenska Spel som måste marknadsföra "Spela Lagom"...det är väl ingen som tror på det egentligen?

Hur finansierar UNF för övrigt sin verksamhet?

STOR HUMOR. Linda kan förhoppningsvis se fram emot toppbetalning för jag gissar att de internrekryterar ;)
http://www.accentmagasin.se/2010/04/iogt-nto-topparnas-loner-granskade/

”Inte en prioriterad fråga”
Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, är en av åtta organisationer som trots två månaders svarstid och flera påminnelser valt att inte svara på tidningens frågor.

– Det var en prioriteringsfråga. De skickade väldigt många frågor och eftersom vi ansåg att det inte gynnar vårt arbete med nykterhetsfrågor att avsätta den tiden till att svara på deras frågor så prioriterades det bort. Men vi skrev ett kort svar att de kunde hitta det mesta av informationen genom att klicka runt på vår hemsida där det finns protokoll och en ganska så detaljerad budget, säger Vidar Aronsson som är ordförande för UNF.
 

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Linda Engström har bloggat lite mer om hur det skulle vara utifall Systembolaget drev krog. Att UNF helhjärtat stödjer företaget Systembolaget är uppenbart ett känsligt ämne Man kan ju ha en viss förståelse för det då det är en ganska ohelig allians. Storföretaget Systembolaget tillsammans med den ideella organisationen, den ena lever på att kränga vin i plastpåse, den andra försöker få Sverige att överge alkoholen. Ironin blir nästan övertydlig då man samlas, på vad jag förstår det, ett av Systembolaget betalt event och dryftar hur bra detta bolag är.

Men för att gå tillbaka vad Linda skriver på sin blogg. Att hon raljerar runt vinsnubbar och vinsnubbor är väl helt ok, Linda dricker ju inte vin och har säkert väldigt svårt att förstå att någon kan ha det som intresse. Var hon går snett är hon dels beklagar sig över hur hon blir missuppfattad, ord förvrängs och sedan hoppar hon glatt in och gör exakt det.

Att jag inte gillar alkoholfritt vin och öl tar hon för intäkt att jag inte anser att människor ska få dricka alkoholfria alternativ. Det har jag aldrig skrivet, vad jag skrev var precis att jag inte tycker om akoholfritt vin och öl pga att det är en dryck som smakar illa samt att det är enligt min uppfattning ganska fjantigt att man ens bekymrar sig att ta fram sådana varor.

Det går att göra mycket drinkar på de ingredienser som jag nämner. Ett av de områden jag rest mycket till är mellanöstern och då den lokala sedvänjan är att inte dricka alkohol så avstår naturligtvis också jag. Aldrig någonsin har man serverat alkoholfritt vin eller öl, däremot mycket goda drycker som inte innehåller en räcka e-nummer.

Av samma orsak skulle jag inte servera alkoholfritt vin eller öl om jag drev restaurang. Tror för övrigt att om jag valde att satsa på en alternativ karriär att jag skulle kunna vara framgångsrik även där. Att sälja det man tror på och själv gillar brukar vara en av nycklarna till framgång. Att Linda har erfarenheten att man måste sälja även sådant som man själv ogillar låter tråkigt och jag hoppas att hon får möjlighet att prova på mer engagerande saker i framtiden.

PS. Tycker det är positivt att Linda har hittat till forumet (vi heter finewines.se för övrigt, inget annat). Alltid bra att skaffa sig lite perspektiv till det man själv tror på

Bra skrivet Anders !

Linda använder en klassisk metodik för att dominera över och nedvärdera sin motpart genom att bl.a kalla oss som skriver här för vinsnubbar/vinsnubbor och följer också upp med att kalla vårt forum för "vi-som-dricker-fin-vin-forum" i stället för det det egentligen heter.

För övrigt så är ju det ett ganska vedertaget faktum att man säljer och övertygar bättre om man gillar och tror på det man saluför var sig det gäller tjänster, prylar eller åsikter.
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Som finewines diplomatiske moderator skrev jag en kommentar till Lindas senaste inlägg för att få henne att förstå:

Elvis skrev:
Vi som älskar bra viner tycker inte om Systembolaget och jag förstår inte varför du som nykterist gör det heller. Vi tycker att Systembolagets fokus på billiga bulkviner i billiga (”praktiska”) förpackningar som bag-in-box är sorgligt. Det handlar bara om att kränga billiga viner till folk som antagligen bara dricker för att bli berusade. Samtidigt exkluderas intressanta viner från småskaliga kvalitetsproducenter. Och det finns verkligen ingen djupare kunskap om vin bland Systembolagets personal (med ett par få undantag i de tre vinbutikerna) – däremot kan man ofta hitta duktiga sommelierer på krogen.

Därför blev din drömvision om att krogar skulle bedrivas på samma sätt som Systembolaget en mardrömsvision för oss.

Fick till och med ett trevligt svar.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mycket underhållande läsning detta:)
men framför allt att det finns så mycket folk som på riktigt tror att vin bara har en övervägande uppgift - att ge berusning !?
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Elvis skrev:
Som finewines diplomatiske moderator skrev jag en kommentar till Lindas senaste inlägg för att få henne att förstå:

Fick till och med ett trevligt svar.

Forumets helgon, Elvis. Tvärt emot den okänsliga adminstratören
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

johan1279 skrev:
men framför allt att det finns så mycket folk som på riktigt tror att vin bara har en övervägande uppgift - att ge berusning !?

För mig är alkohol främst en smakförhöjare, eller en underbar upplevelse i sig.
Men det kan vara raka motsatsen också, allt beroende på kvalitet.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Tydligen fick ju Linda Engström över 500 träffar efter hennes blogg blivit länkad på bland annat finewines.se. Forumet fick 10 träffar efter att hon länkat tillbaka till finewines.se!

och jag har fått över 500 träffar på min blogg. Tack för det.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Tydligen fick ju Linda Engström över 500 träffar efter hennes blogg blivit länkad på bland annat finewines.se. Forumet fick 10 träffar efter att hon länkat tillbaka till finewines.se!


finewines.se - connecting people.
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

MasterMarc skrev:
Om de fortfarande analyserar resultatet så är den inte offentlig än, uppsatser blir ju offentliga först vid oppositionen.
Jag vet inte riktigt vad som avses, men jag tolkade det faktum att han fått sin examen som om allt så'nt var avklarat. Texten är dock motsägelsefull...
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

kayaker skrev:
Jag vet inte riktigt vad som avses, men jag tolkade det faktum att han fått sin examen som om allt så'nt var avklarat. Texten är dock motsägelsefull...

Vi får se hur utmanande den är. och vilka slutsatser de drar. Som med alla uppsatser så ligger ju myclet i de begränsningar de gjort.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Kom bara ihåg att det inte är så lätt att lura oss vinkunniga provare. Inte i längden i alla fall. Det finns flera stora undersökningar som visar att duktiga vinprovare är betydligt bättre på att känna igen finare viner än genomsnittet av konsumenterna. Det känns ändå som en liten tröst för oss som jobbar hårt i denna bransch.

Samtidigt kan vi väl alla lära oss att man aldrig ska döma människan efter kläderna. Eller ett vin efter färgen – eller etiketten på flaskan.

Citat hämtat från en vinskribent på SvD som arbetar mycket hårt i denna bransch.

http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/hj ... 261381.svd
 

sunqan

Vinös
Man SKA inte klicka sig vidare... Värma ett glas vin i micron ???????

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

GP har tre artiklar om vin idag, ingen av dem handlar om den billigaste BiB utan tre olika aspekter, hemleverans från Systembolaget , Sydafrikanska Vinklubben samt en vilken handlar om reklam för vin. För den sistnämnda så är som vanligt i tidningar rubriken missvisande då än så länge inget lagbrott påvisats, utan det är endast tidningen (och AGMs ) synpunkter.

Den som driver frågan om alkoholreklam är Mattias Grundström, han kan knappast ses som objektiv då AGM företräder svenska företag. Jag har inte sett samma energi från herren i fråga då det gäller alkoholreklam i exempelvis Livets Goda, där reklam framställs som redaktionell text.

http://www.gp.se/konsument/1.986742-sva ... -vinreklam

VILKA STÅR BAKOM AGM?

Sveriges Bryggerier (branschorganisation för svenska ölbryggerier och cider-, läsk och vattentillverkare) samt Sprit & Vinleverantörsföreningen (branschorganisation för importörer och/eller tillverkare av sprit och vin).
 

Per Stade

Lege artis
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mikael Mölstad rekommenderar man undviker att köra portugisiskt hundrakronorsvin i blendern.

Artikeln han har läst är inte skriven av vilken "vinentusiast i USA" som helst.
Nathan Myhrvold är högt utbildad och vetenskapligt skolad.
Förutom allt annat är han lidelsefullt intresserad av mat och vin och har byggt ett matlaboratorium
och gett ut en "kokbok" i sex delar och 2500 sidor.
Dessutom har Nathan Myhrvold råd att dekantera sin 1982 Château Margaux i blendern.

Han tipsar också om ett enkelt blindtest för dem som vill vara lite mer vetenskapliga
och inte är hemma i avancerad statistisk och matematisk analys.
 
Toppen