Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Magikern

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Intressent är dock att fler och fler av de som växt upp med Systembolaget blir lite mer kritiska. Är det pga att man vill att Systembolaget ska finnas kvar "vakna då för fan", att man inte vill sticka ut "alla andra verkar ju vara kritiska, gäller att hänga på tåget" eller vill man ha en förändring "om vinsverige ska ha en framtid så måste monopolet bort"`?

Kan hålla med, men det har blivit bättre. Framför allt har det dykt upp en del intressanta viner som ligger över 200 sträcket även i småbutiker. För några år sedan var det i princip bara Amarone och Champagne som fanns i denna prisklassen utanför vinkällarbutikerna.

Det tragiska i sammanhanget är att det fortfarande är så få politiker som vill ta bort monopolet. Det är väl i princip bara inom Moderaterna och Sverigedemokraterna som det finns någon form av motståndsrörelse mot monopolet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Magikern skrev:
Det tragiska i sammanhanget är att det fortfarande är så få politiker som vill ta bort monopolet.
Addera Spelmonopolet på den listan, men det faller nog före.
Vem vill ta bort handen som föder en?
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Magikern skrev:
Kan hålla med, men det har blivit bättre. Framför allt har det dykt upp en del intressanta viner som ligger över 200 sträcket även i småbutiker. För några år sedan var det i princip bara Amarone och Champagne som fanns i denna prisklassen utanför vinkällarbutikerna.

Det tragiska i sammanhanget är att det fortfarande är så få politiker som vill ta bort monopolet. Det är väl i princip bara inom Moderaterna och Sverigedemokraterna som det finns någon form av motståndsrörelse mot monopolet.

Det är nog inte bara politiskt färgat. Det finns motståndare inom andra partier också men de är i minoritet (i alla partier). Historiskt sett så har det starkaste stödet väl alltid kommit från Folkpartiet.

Någon påpekade för övrigt att jag hängde på det där "ultrahögerforumet". Försökte förstå vad som det gällde och vissa läsare har reagerat på att ibland används uttrycket Sovjetbolaget :). Det är ju rätt klart att man har lyckats rätt bra med Systembolagets kampanjer om sin egen förträfflighet. Det är ju heller ingen stor fråga för gemene man

Den trend som händer med att monopolet luckras upp det efter hand gör att det till slut faller det av sig själv. Jag hoppas på att Magdalena Gerger ska få titulera sig som monopolets sista VD
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Någon påpekade för övrigt att jag hängde på det där "ultrahögerforumet". Försökte förstå vad som det gällde och vissa läsare har reagerat på att ibland används uttrycket Sovjetbolaget :). Det är ju rätt klart att man har lyckats rätt bra med Systembolagets kampanjer om sin egen förträfflighet.

Man undrar om en person som tycker så om uttrycket någonsin har varit utomlands, eller om de enda länder som besökts är Norge och Nordkorea? ;)
 

Magikern

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Det är nog inte bara politiskt färgat. Det finns motståndare inom andra partier också men de är i minoritet (i alla partier). Historiskt sett så har det starkaste stödet väl alltid kommit från Folkpartiet.

kollade http://valpejl.se/kompass det verkar som det i princip bara är Moderaterna som har ett motstånd mot monopolet.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Magikern skrev:
kollade http://valpejl.se/kompass det verkar som det i princip bara är Moderaterna som har ett motstånd mot monopolet.

Tack för länken

Av de politiker som svarat på frågan:Alkoholmonopolet ska avskaffas så tycker

37% av M ,20% av C samt 6% av SD att det är ett mycket bra förslag
34% av M, 14% av C samt 17% av SD att det är ett ganska bra förslag

Största motståndet, mycket dåligt förslag står KD, S och V för (96%, 94% samt 94%)

Man kan ju också titta per politiker. Blir kanske att kryssa en del av dem i nästa val.

http://valpejl.se/kompass/svar
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Bengt-Göran Kronstam slår till med ett nytt lågvattenmärke i en artikel som publiceras på DN-webb idag.

Dels konstaterar han att den säljs mer vin som kostar över 100 kronor (sk lyxviner) idag än för 10 år sedan. Vad han missar är att ett vin för 100 kronor idag motsvarar ungefär (enligt KPI) 85 kronor för 10 år sedan. Att 100 kronor fortsätter att vara någon slags norm känns lite som man fick en krona av gammelmormor till godis. Han sitter fast i gamla tankesätt.

Han följer upp med nästa groda:
Om än priserna är höga, så är de många gånger fördelaktiga. Orsaken ligger till stor del i den svenska modellen som beskattar alkohol och inte inköpspris.

Vilken modell pratar han om? Vi har 25% moms och 20% påslag från Systembolaget. Det baseras inte på alkoholhalt. Sverige har ingen unik model (de flesta andra länder har moms och många fast alkoholskatt). Antingen är han extremt dåligt påläst eller så är hans matematikkunskaper begränsade. Faktumet är ju att endast vissa viner har ett lägre pris, framförallt om importören väljer att inte göra ett stort påslag medans många viner är långt dyrare än i andra länder

Artikelns höjdpunkt och viktigaste slutsats (iallafall för honom) kommer som kronan på verket. Själva grunden till av vi har det så bra i Sverige är, trumvirvel : Bengt-Göran Kronstam
Men lika viktigt är att den svenska vinjournalistiken är långt mer konsumentorienterad och prispressande än i andra länder. Skälet till denna styrka ligger i att alla läsare har tillgång till samma sortiment över hela landet och att fler därför följer vinrekommendationerna än på andra håll.

Det blir att citera Magnus Uggla "Jag mår illa"
 

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Skälet till denna styrka ligger i att alla läsare har tillgång till samma sortiment över hela landet och att fler därför följer vinrekommendationerna än på andra håll.

Så här års ökar köplusten ytterligare. Vi skriver den första december i almanackan och här intill hittar du min önskelista inför julens festligheter. Veckans vintabell listar de allra bästa, mest spännande och godaste köpen bland de viner som Systembolaget släpper i dag. Och det är mycket som lockar!

...alla läsare har tillgång till samma sortiment över hela landet ...

Det har man ju inte alls och han bevisar ju dessutom detta själv med sin lista över de mest spännande och godaste köpen bland de viner som Systembolaget släpper i dag. http://www.dn.se/Images/2012/12/04/vintabell.pdf

I den listar han först 15 viner som finns i "större" butiker över hela landet. (Verkar vara t.ex 40 butiker som har Corton -02 från Latour. Inte så imponerande för en retailkedja av 420 butiker.)

Sedan kommer i hans vintabell nyheterna från vinkällarbutikerna (3 st !!!!, imponerande 0,7%) och han listar 27 viner under den rubriken. Så han har alltså själv valt ut nästan dubbelt så många från ett sortiment som finns på 0,7% av butikerna. Om hans tes var att alla läsare har tillgång till samma sortiment över hela landet så gjorde han direkt sitt bästa för att motbevisa sin egen tes.

Visst, det går ju att beställa (i mån av tillgång ) men då fungerar det ju ungefär som vilken mindre vinhandlare som helst på en fri marknad som lyckats lägga beslag på ett gäng attraktiva flaskor som många vill köpa.
 

Magikern

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Bengt-Göran Kronstam slår till med ett nytt lågvattenmärke i en artikel som publiceras på DN-webb idag.

Dels konstaterar han att den säljs mer vin som kostar över 100 kronor (sk lyxviner) idag än för 10 år sedan. Vad han missar är att ett vin för 100 kronor idag motsvarar ungefär (enligt KPI) 85 kronor för 10 år sedan. Att 100 kronor fortsätter att vara någon slags norm känns lite som man fick en krona av gammelmormor till godis. Han sitter fast i gamla tankesätt.

Han följer upp med nästa groda:
Vilken modell pratar han om? Vi har 25% moms och 20% påslag från Systembolaget. Det baseras inte på alkoholhalt. Sverige har ingen unik model (de flesta andra länder har moms och många fast alkoholskatt). Antingen är han extremt dåligt påläst eller så är hans matematikkunskaper begränsade. Faktumet är ju att endast vissa viner har ett lägre pris, framförallt om importören väljer att inte göra ett stort påslag medans många viner är långt dyrare än i andra länder

Artikelns höjdpunkt och viktigaste slutsats (iallafall för honom) kommer som kronan på verket. Själva grunden till av vi har det så bra i Sverige är, trumvirvel : Bengt-Göran Kronstam
Det blir att citera Magnus Uggla "Jag mår illa"

Trist när de stora tidningarnas så kallade experter gör sådana uttalande. Med lite tur kommer många av dessa "vinexperter" att gå pension inom en snar framtid. Det känns onekligen som deras fixering av "fynd" bland billiga baginbox viner får folk att undvika de mer välgjorda vinerna. Att sätta låga betyg på dyrare viner för att dessa enligt deras upfattning inte är prisvärda gör knappast saken bättre.

Hade man litat på vad recencenterna sagt hade man missat en hel del höjdare över 200 sträcket.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Bengt-Göran Kronstam slår till med ett nytt lågvattenmärke i en artikel som publiceras på DN-webb idag.

Dels konstaterar han att den säljs mer vin som kostar över 100 kronor (sk lyxviner) idag än för 10 år sedan. Vad han missar är att ett vin för 100 kronor idag motsvarar ungefär (enligt KPI) 85 kronor för 10 år sedan. Att 100 kronor fortsätter att vara någon slags norm känns lite som man fick en krona av gammelmormor till godis. Han sitter fast i gamla tankesätt.

Han följer upp med nästa groda:
Vilken modell pratar han om? Vi har 25% moms och 20% påslag från Systembolaget. Det baseras inte på alkoholhalt. Sverige har ingen unik model (de flesta andra länder har moms och många fast alkoholskatt). Antingen är han extremt dåligt påläst eller så är hans matematikkunskaper begränsade. Faktumet är ju att endast vissa viner har ett lägre pris, framförallt om importören väljer att inte göra ett stort påslag medans många viner är långt dyrare än i andra länder

Artikelns höjdpunkt och viktigaste slutsats (iallafall för honom) kommer som kronan på verket. Själva grunden till av vi har det så bra i Sverige är, trumvirvel : Bengt-Göran Kronstam
Det blir att citera Magnus Uggla "Jag mår illa"

Du bara klagar. När det nu står en artikel där inte en endaste BiB rekommenderas
så gnäller du ändå. Stackars Bengt-Göran Kronstam. Inser du inte att DN har drabbats
av en folkstorm när tabellen med vinrekommendationer inte innehåller en enda flaska
under 100:-?
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Per Stade skrev:
Du bara klagar. När det nu står en artikel där inte en endaste BiB rekommenderas
så gnäller du ändå. Stackars Bengt-Göran Kronstam. Inser du inte att DN har drabbats
av en folkstorm när tabellen med vinrekommendationer inte innehåller en enda flaska
under 100:-?

Om jag ska vara uppriktigt så kollade jag aldrig tabellen, mitt fel helt enkelt :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Om jag ska vara uppriktigt så kollade jag aldrig tabellen, mitt fel helt enkelt :)
Du är ursäktad, men...
Krug, Comtes de Champagne och Leroy i en BGK-lista?! Den kan aldrig ha hänt förut! :eek:
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Per Stade skrev:
Du bara klagar. När det nu står en artikel där inte en endaste BiB rekommenderas
så gnäller du ändå. Stackars Bengt-Göran Kronstam. Inser du inte att DN har drabbats
av en folkstorm när tabellen med vinrekommendationer inte innehåller en enda flaska
under 100:-?

kayaker skrev:
Du är ursäktad, men...
Krug, Comtes de Champagne och Leroy i en BGK-lista?! Den kan aldrig ha hänt förut! :eek:

Ok, jag kryper till korset och gör avbön.

Med den här artikeln har BGK återigen visat på sin känsla för det goda i livet och har givit oss läsare en ny nivå att aspirera till. Jag känner mig verkligen entusiastisk över att BGK och Systembolaget ger mig möjlighet att köpa dessa viner i Sverige. Till råga på allt till priser som tillhör de lägsta i världen. :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Ok, jag kryper till korset och gör avbön.

Med den här artikeln har BGK återigen visat på sin känsla för det goda i livet och har givit oss läsare en ny nivå att aspirera till. Jag känner mig verkligen entusiastisk över att BGK och Systembolaget ger mig möjlighet att köpa dessa viner i Sverige. Till råga på allt till priser som tillhör de lägsta i världen. :)


Deus tribuat tibi absolutionem et remissionem
 
Toppen