Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Diskussion i 'Övrigt' startad av anders, 16 juni 2008.

1. anders

anders Medlem

SV: Kommentarer till krönikor i LG

För att återgå till det här med mikroklimat. Hade framme Robinsons Oxford Companion igår och fick då snilleblixten att kolla vad soms skrivs om mikroklimat däri. Författarna till texten säger först att definitionen av mikroklimat som ett större område, typ en åkerlapp, är helt fel. Man avfärdar detta men man ger inte någon grund, precis som Jamais. MEN, sedan har ROC en liten specialare som de kallar 'canopy microclimate' vilket kan översättas till mikroklimat i bladverket, alltså den storlek som J sätter till att betyda mikroklimat. ROC slår däremot fast att mikroklimat är "från någon millimeter upp till något tiotal meter". Behöver jag säga att det återigen sker utan att på något sätt visa varifrån man fått den här storleken?

Man kan jämföra det här med vetenskapligt fastslagna storlekar.
    Meter: längden en ljusstråle avverkar på 1/299792458 sekund i vakuum.
    Sekund: varaktigheten av 9192631770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen Cesium 133.

Man har med andra ord varit lite noggrannare inom vetenskapen...

2. Elvis

Elvis Medlem

Ja visst är det märkligt! Är träningsoverall så mycket bekvämare än allt annat? ???

Själv brukar jag nästan klä upp mig när jag ska flyga, men så blir jag ofta uppgraderad på långflygningar också. ;)

3. anders

anders Medlem

Bland chartertomtarna räknas folk i träningskläder som "rutinerade" flygare, man reser "bekvämt" (läs ölmagen spänner inte mot livremmen).
    Det här beteendet tar "husvagnsflygarna" med sig på de reguljär turerna också. Och jag kan tala om att de här stolpskotten är allt annat än rutinerade resenärer. Det är ytterst mörka tankar som far genom mitt huvud när jag råkar ut för de här nissarna. Kraftigt inskränkt rösträtt och kemisk kastrering är några av de mer politiskt korrekta ideerna jag får...

Stenberg gillar detta.
  4. anders

anders Medlem

Du menar att du slipper resa med hundarna i "skuffen" och får istället mittstolen längst bak, sämsta platsen i kabinen? ;D

5. Dejzan

Dejzan Medlem

Håll inte tillbaka nu anders ;D

6. anders

anders Medlem

FRA-lagen vettu... Vill helst slippa försöka förklara mig för ett gäng på Kungsholmen som inte brukar ha VG-10-stål i knivskaftet, det kan tid...

7. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Ovanstående alster kommer från www.wownews.se, jag rekommenderar alla att prenumerera på det nyhetsbrevet, det ger väldigt bra insikt om vad som händer i vinvärlden, nyhetsmässigt och ryktesmässigt!

Nåväl, kommentarer till denna lilla krönika!

JFC är i mitt tycke en bra skribent, även om jag då jag läser ovanstående alster får intrycket av att det var lite för mycket text att skriva och lite för lite tid innan deadline.

Vad jag dock finner intressant är att den är skriven i ett ganska defensivt tonläge.
    Samtidigt som det efterfrågas ett mer kritiskt öga från vinbloggarna:

Så möts de som faktiskt skriver någonting kritiskt med en lätt nedlåtande ton, obeservera speciellt att det raljeraa över att någon raljerar över prisvärdehetsfokus :

Någonting annat som uppenbarligen stör journalistens inneboende behov av att VETA är att många av de som bloggar gör det under en pseudonym:

Samtidigt som han kan förstå att en del som arbetar inom vinindustrin inte vill röja sig så kan det ju inte spela någon roll om någon som bara skriver sina subjektiva åsikter om ett vin visar sitt namn och bild. Tvärtom säger jag! Jag tror ju personligen att vinjournalistik skulle bli fan så mycket bättre om det inte fanns en personkult bakom varje etablerad skribent. På intet sätt så blir en text mindre läsvärd för att det är en ”människa” som är avsändaren, vad är det som säger att det inte är flera personer som skriver bakom namnet Frankofilen, eller för den delen Krug? Det viktiga är inte vem som skrivit texten, det viktiga är innehållet och de frågor eller tankar som texten väcker. Blev Sub-commandante Marcos politiska tal mindre värda för att ingen visste hur han såg ut (hahahaha)?

Är detta en uppmuntran eller en sågning? Jag förstår inte riktigt!

8. Jimmy Forsman

SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Bra Larsson!

Jag måste säga att din senaste krönika i LG var späckad med ett härligt förakt.

9. Andreas L

Andreas L Medlem

Ja men vad ska man tro, vad lever vi i för värld ???
    Hälsningar från Napa...

10. anders

anders Medlem

Intressant formulering av Jamais I LG:

Måste vara till skillnad mot oss här på finewines.se som endast njuter av viner som vi inte har råd med.
    Eller menar han att Rioja njöts inte av folk som tvättade fötterna i det?
    Det finns tolkningsmöjligheter på den här... :D

11. anders

anders Medlem

Fick slitit upp senaste LG och bläddrade fram Larssons kröninka. Läser om en 38-åring vid namn Mr P med märkligt sjuka böjelser. Tur för Larsson att han inte skrev om en 37-årig Mr P för då hade jag utan vidare utgått från att det varit tillägnat mig. Det hade resulterat i att vi lekt Hong Kong-film imorgon natt efter att han mottagit sitt stipendium (eller vad fan det nu är). Och eftersom detta är verkligheten och inte ett filmmanus hade den onde vunnit. Lätt. 8)

12. Andreas L

Andreas L Medlem

Fan, Fredrik sa att du var 38 år.... :-[

13. CH

CH Medlem

Frågan är vem av er som klassas som minst ond aka den goda i sammanhanget?

14. anders

anders Medlem

Det där ser jag som en betydligt grövre förolämpning än den Larsson försökte sig på. :eek: Att ens avlägset tro att en liten stockholmare (Larsson är bara 194 cm kort) skulle vara ens i samma division som mig är bland det värsta jag har läst!

Jag har efter detaljerade studier på plats kommit på varför så många män i Stockholm betecknar sig som feminister. Om jag har förstått feminism rätt är grundbulten jämlikhet mellan könen. Och så jävla överkörda som stockholmsmännen är av kvinnorna så förstår jag varför de kämpar för jämlikhet... ;D

15. CH

CH Medlem

Med andra ord så anser du dig vara den onde i sammanhanget? Vad är det som gör herr Larsson så god?

:D

16. anders

anders Medlem

Det är ingen som har påstått att Larsson är god men i jämförelse är han ännu bara en smådjävul. Han har inte nått de högsta nivåerna inom ironi, cynism och bitterhet så han har en del kvar att jobba på. Det räcker fan inte långt att vara champ i alkohol når det gäller illvillighet mot sina motmänniskor.

17. CH

CH Medlem

Det kan jag verkligen hålla med om. Det är ju nästan ledorden på detta forumet eller?

18. anders

anders Medlem

Jag måste förbaske mig ifrågasätta din metodik när det gäller research. Du har de två största skvallertanterna jag känner till tillgängliga och så väljer du att fråga Fidde!!? En man har per definition noll koll på saker av denna natur.
    Jag har själv inte kommit ihåg min bröllopsdag på tio år, och detta är verkligen en dag att komma ihåg så man kan dränka sina sorger. ;)

19. Jimmy Forsman

Har ni läst herr Larssons senaste krönika i LG? Jag tror att vi har att göra med en arg man!

Akta dig i schackmatchen Anders!

20. weezer

weezer Medlem

Jag ser fram emot den, och hoppas på en förbättring sedan den senaste; något som hör till det sämsta jag läst i LG, som jag för övrigt anser vara en välskriven och bra tidning med sjyst läsvärde...

Dela sidan