Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

ChristianB

DipWSET
Är det bara jag som tycker det är rejält trist att man måste vara så förbannat misstänksam att våra vinskribenter inte har ärliga intentioner?

Jag är alltså precis som ni, misstänksam och utgår från att det enbart handlar om annonspengar. :(
Du har en bra poäng där; känslan borde ju egentligen vara en positiv sådan att kvalitetsvin får lite bättre exponering, men nu är det snarare tvärtom att den stora frågan är vem som betalar för att synas... Å andra sidan är det ju det samhälle som vi vant oss vid. För inte enbart regna på den här paraden så är det ju än så länge privatimporter av schyssta viner det handlar om och inte annonsering av Ripasso i trälåda som finns i BS. Det är med andra ord inte en konspiration för att hamna på Systembolagets hyllor. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag kikade lite mer på sidan och sett ur SBs perspektiv är den ju lite av ett skämt. Man länkas direkt till SBs beställning och det förutsätts kallt att varorna finns tillgängliga, eller? Kollikrav kan förekomma men det får SB reda ut...
Detta verkar ju märkligt nog vara en blomstrande industri, att göra reklamfinansierade frontends till SB, såsom vinguiden punkt kom och SvD:s vinsajt. Tycker mest det känns som att de leker affär...
 

gece

Man vänjer sig.
Anar vi en konspiration här? ;)
Inte så mycket konspiration som marknadskrafter som försöker vara fria. Men eftersom de inte får driva riktig affär och tjäna pengar på det, bedriver de pseudoaffär och försöker tjäna pengar på det, tänker jag...

(Ja, och i fallet SvD är det ju förstås också BGK som kramar sin fantastiska skapelse beställningssortimentet.)
 

chambertin

Medlem
Svaret på varför detta poppar upp liksom boxtoppen m.m står nog att finna i dessa siffror:
2014: 1376 MSEK
2013: 1064 MSEK
2012: 928 MSEK
2011: 838 MSEK
2010: 659 MSEK
2009: 41 MSEK
Vad är då detta ? Värdet på den årliga alkoholreklamen i Sverige.
Det som SB alltså är så stolta att dom inte sysslar med men fullständigt okunniga om att deras sortimentsmodell spelar en drivande och avgörande roll i att öka och driva på.
http://www.dn.se/ekonomi/alkoholreklam-okar-kraftigt-1/
 

Mattias Schyberg

Administratör
Svaret på varför detta poppar upp liksom boxtoppen m.m står nog att finna i dessa siffror:
2014: 1376 MSEK
2013: 1064 MSEK
2012: 928 MSEK
2011: 838 MSEK
2010: 659 MSEK
2009: 41 MSEK
Vad är då detta ? Värdet på den årliga alkoholreklamen i Sverige.
Det som SB alltså är så stolta att dom inte sysslar med men fullständigt okunniga om att deras sortimentsmodell spelar en drivande och avgörande roll i att öka och driva på.
http://www.dn.se/ekonomi/alkoholreklam-okar-kraftigt-1/
Tänk att Systembolaget var avsevärt BÄTTRE för endast några år sedan. Jag och @vininfo.nu hade en diskussion om detta tidigare idag där vi jämförde Vinmonopolet i Norge med Systembolaget. Jämförelsen var Alsace, där Vinmonopolet fullständigt krossar Systembolaget rörande utbud. Det mesta man jämför med vårt lillbrorland verkar vara till deras favör, förutom priserna då förstås.

Den där nya marknadsanpassade sortimentsmodellen som introducerades för något år sedan har verkligen försämrat utbudet radikalt är min upplevelse. Innan så kunde man i alla fall skrapa ihop lite hyfsade klassiska viner för en grundläggande nybörjarkurs, men när man inte ens kan hitta en vit bdx i rimlig prisklass gjort på Semillion så är det högt vatten!
 

kayaker

Cyklist
Är det bara jag som tycker det är rejält trist att man måste vara så förbannat misstänksam att våra vinskribenter inte har ärliga intentioner?

Jag är alltså precis som ni, misstänksam och utgår från att det enbart handlar om annonspengar. :(
Tveksamt med tanke på att samtliga viner endast finns i importörens restaurangsortiment och alltså måste privatimporteras på något sätt.
 

vininfo.nu

Medlem
Tänk att Systembolaget var avsevärt BÄTTRE för endast några år sedan. Jag och @vininfo.nu hade en diskussion om detta tidigare idag där vi jämförde Vinmonopolet i Norge med Systembolaget. Jämförelsen var Alsace, där Vinmonopolet fullständigt krossar Systembolaget rörande utbud. Det mesta man jämför med vårt lillbrorland verkar vara till deras favör, förutom priserna då förstås.

Den där nya marknadsanpassade sortimentsmodellen som introducerades för något år sedan har verkligen försämrat utbudet radikalt är min upplevelse. Innan så kunde man i alla fall skrapa ihop lite hyfsade klassiska viner för en grundläggande nybörjarkurs, men när man inte ens kan hitta en vit bdx i rimlig prisklass gjort på Semillion så är det högt vatten!

Tja, Erik Sörensen Vin, en importör som säljer till privatpersoner, listar över åttio Alsaceviner som dom säljer över nätet. Sedan kan ju dansken sitta och beställa hemma från mängder med andra handlare också...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, Erik Sörensen Vin, en importör som säljer till privatpersoner, listar över åttio Alsaceviner som dom säljer över nätet. Sedan kan ju dansken sitta och beställa hemma från mängder med andra handlare också...
Danmark och Köpenhamn rockar. Dags för en dagsutflykt dit, det är ju inte mer än några timmar bort dessutom vilket är lätt att glömma. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om JAG satt i Livets Goda-redaktionen skulle jag välja ut intressanta viner som Jamais & Co fick testa blint. Sen publicerade vi deras omdömen rakt av. Enda sättet att få KRED.
(Faran är väl att tidningen då snabbt gick i konkurs...)
Ja, det är stor skillnad på att hävda att man provar vin blint och att rapportera sitt nakna omdöme blint. Det första kan vem som helst hävda medan det andra kräver fullständig ärlighet, mod och transparens.
 

chambertin

Medlem
Tänk att Systembolaget var avsevärt BÄTTRE för endast några år sedan. Jag och @vininfo.nu hade en diskussion om detta tidigare idag där vi jämförde Vinmonopolet i Norge med Systembolaget. Jämförelsen var Alsace, där Vinmonopolet fullständigt krossar Systembolaget rörande utbud. Det mesta man jämför med vårt lillbrorland verkar vara till deras favör, förutom priserna då förstås.
Dags att prova lite hemleverans från Terroirviner kanske ?
Dom har ju matat på med några Alsace-lanseringar det senaste året.
Har inte sett ngn som kommenterat att dom köpt eller kanske har jag bara missat det.

http://www.finewines.se/threads/domaine-de-la-vieille-forge-enastaende-pinot-noir-bl-a.3699/
http://www.finewines.se/threads/jean-claude-koehler-ny-lansering-pa-terroirviner-com.3572/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jenny Larsson och Hannah Savvas väljer bort alkoholen med argumentet "Varför ska man dricka, man blir dum i huvudet och det kostar pengar". Värt att tänka på, forummedlemmar!
3592046_3264_1836.jpg
 
Toppen