Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krav på skärpt lag för privatimport

Segol

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Om du menar det jag tror så var det en politiker och en journalist, Maria Wetterstrand och Lars Adaktusson
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Japp.. i "slaget om sverige" på tv4. (jag kom inte ihåg vem det var mer än wetterstrand, och det kan ju vara ok att missminna sig att en motvillig kdpartiledarkandidat faktiskt inte är politiker utan politisk journalist ::) )
Det var bara MW som öht reflekterade över att hon svarade fel och frågan är hur många det var som ens märkte att hon sa nånting i det läget... (kan inte kolla exakt vad hon sa, eftersom det är ett premiumprogram i tv4 play).
men det bloggades och twittrades lite om det i alla fall...

Juholt och Hägglund hade väl inte kommit undan lika lätt, och då hade det blivit underhållande på andra sätt :)

-sunqan
 
Trådskapare
A

chambertin

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

shorepower skrev:
http://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot-vinklubbs-reklam #sbgate

Nej så får man inte uttrycka sig. SEO optimering på internet och reklam om hur förträffligt system vi har med SB är dock helt ok
Såg att artikeln nämde att IOGT-NTOs anmälan delvis lagts ner (delen som gäller skatter). Ngn som vet mer ?

I november anmälde nykterhetsorganisationen IOGT-NTO tio nätföretag som säljer alkohol för brott mot alkohollagen. Ärendet som rör skatter har avskrivits, men fortfarande finns inget beslut om övriga punkter.
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#sbgate

Vet inte, kanske Peder kan kommentera det. Var ju en av dem som IOGT-NTO anmälde

chambertin skrev:
shorepower skrev:
http://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot-vinklubbs-reklam #sbgate

Nej så får man inte uttrycka sig. SEO optimering på internet och reklam om hur förträffligt system vi har med SB är dock helt ok
Såg att artikeln nämde att IOGT-NTOs anmälan delvis lagts ner (delen som gäller skatter). Ngn som vet mer ?

I november anmälde nykterhetsorganisationen IOGT-NTO tio nätföretag som säljer alkohol för brott mot alkohollagen. Ärendet som rör skatter har avskrivits, men fortfarande finns inget beslut om övriga punkter.
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Vad ska man säga! Att deras anmälan till ekobrottsmyndigheten var ett märkligt val har ju visat sig eftersom vinklubbarna är registrerade hos Skatteverket och betalar alkoholskatt.

För övrigt lever vi en märklig värld. Nykterhetsrörelsen är glada över dessa artiklar som gammelmedia fortsätter att favorisera och springer deras och SB's ärenden. Systembolaget anlitar optimeringsföretag för att synas mer på internet. Det är viktigt för SB att bibehålla sin status som vinets svar på "Galne Gunnar" när man kränger billiga boxviner. Deras gamla motto kvalitet framför kvantitet har suddats ut för länge sedan genom att varje år minska antalet "finewines" i sitt sortiment.

Unga människor har Magic Crystal vodka bara ett SMS bort och varje Systembolag i Stockholm har dagligen langare som försörjer sitt missbruk genom att förse minderåriga med alkohol.

Men i Sverige är tydligen det stora problemet ungar som snor pappas kontokort och köper en låda vin för 1500 kronor hos en vinklubb. Ett köp som om det skulle lyckas visar sig på saldobesked på pappas eller mammas konto. Samtidigt frias en kassör hos Systembolaget som har sålt alkohol till en 18-åring - Ett alkoholinköp som förblir hemligt inför föräldrarna om det inte slutar med att polisen kör hem parveln till sina päron efter en kväll som gick över styr.

Med vänliga hälsningar

Peder
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#sbgate

Tack Peder, tyckte du sammanfattade det hela bra. Vore intressant att om möjligt förstå vad juridisk status är just nu, dvs om du vet och kan skriva om det

Ganska intressant egentligen att se hur det hela utvecklades sig. Svårt att tro att det hela var en slump och att inga samarbete fanns mellan del olika grupperna (men jag kan ju ha fel här) utan jag tycker vi kan se en tråd som löper mellan inblandade organisation och företag. Alkoholpolitiskt forum, IOGT-NTO , Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, Systembolaget, IQ, Riksdagens Nykterhetsgrupp, Öberg & Associés mfl. Vore kul att höra era synpunkter och naturligtvis bjuder vi in till debatt.

Den 14e oktober så publicerade SVD och Drugnews artiklar där Alkoholpolitiskt Forum (AF) med Gabriel Romanus i spetsen krävde förändrade lagar för import av alkohol. Det byggde på en undersökning som de låtit Novus utföra (Novus är för övrigt ett företag som används flitigt av Systembolaget, IOGT-NTO samt IQ) som kom fram till att svenskar i en större grad än tidigare köper vin via nätet och framförallt känner till den möjligheten. Det kan ju vara en slump att AF drar igång det här men om man som jag är av naturen misstänksam så tvekar man kring det. Att sedan Gabriel Romanus har en lång bakgrund hos Systembolaget grundar väl för rätt personer hos SB blev engagerade, eller så kom idéen från dem.

IOGT-NTO följer sedan upp med den anmälan av vinklubbar som drog igång en större debatt. Anmälan sker den 14 November och som tidigare diskuterats så finns en tydlig koppling till Systembolaget som också publicerar en pressrelease i samband med anmälan. IOGT-NTO’s vice ordförande Kjell-Ove Oscarsson sitter naturligtvis I styrelsen, för AF

Den 17e november debattartikel från bland annat Christer Engelhardt, suppleant i AF som följs upp av en debattartikel den 28 November i GP från Anders Andersson, även han suppleant i samma förening.

UNFs anmälan efter att ha använt falska personnummer och ”lånade” kreditkort följer den 30 November upp med debattartiklar och hot om anmälan av vinklubbar som de fått ut alkohol från. Ingen från UNF sitter just nu i styrelsen för AF men Elin Lundgren och Mats Gunnarsson har båda varit förbundssekreterare för denna förening, vilken är IOGT-NTOs ungdomsförening.

Jag har säkert missat en hel del och jag har också tagit bort olika debatter som initierats av vinklubbarna. För mig finns det en hel rätt tydliga kopplingar. Om man utnyttjar Google och internet kan den som önskar säkert hitta fler roliga kopplingar till AFs styrelse. Har inte lyckats klura ut hur AF finansieras. Det finns en tydligt anknytning till riksdagen och riksdagens nykterhetsgrupp då de flesta möten enligt Afs egna hemsida hålls i riksdagens lokaler. I slutändan betalas väl det hela mest via skattenotan men jag kan ju ha fel här

PS. En annan koppling kanske är att förutom IOGT-NTO och andra nykterister så sitter i styrelsen för AF , Per Leimar, Alkoholpolitisk expert på Systembolaget och Ann-Therése Enarsson chef för Systembolagets "intelligence-avdelning” samt VD för IQ. Det är säkert en ren slump och inget samarbete finns ::)

PS2. Sökte efter de pressreleaser som SB släppt bland annat den 14e november och den som svarade på kritiken att de samarbetade med IOGT-NTO men kan inte hitta dessa på SBs hemsida. Är de borttagna eller är det bara jag om inte finner dem?
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

http://www.dn.se/nyheter/sverige/system ... skadestand #sbgate

Monopol, mutbrott och dålig hantering av avtal. Undrar om SB kommer att köra en ny reklamkampanj för att upplysa svenska folket hur bra de är.

Magdalena Gerger slår sig på bröstet för att de ändå klarar avkastningskravet. Snarare är det väl så att det vore skandal om de inte klarade av det. Tror inte SB är världens effektivaste system.
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

http://www.cisionwire.se/systembolaget/ ... m,c9223858

Gillar den här kommentaren bäst. Det är inte SB som gjort fel när man panikar efter de blvit tagna med fingrarna i syltburken och säger upp ett avtal utan att undersöka om det är korrekt. Trots att de blir dömda så kommer de försöka stoppa mutorna. Man blir ju nästan tårögd
− Oavsett domen så kommer Systembolaget att fortsätta arbetet med nolltolerans mot korruption. Vi kommer att analysera domen för att se om vi behöver vidta ytterligare åtgärder, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Själv skall jag äta tårta idag. Jag missade denna information som publicerades igår. I sanningens namn så verkar Sveriges journalistkår som vanligt ointresserade av att skriva mycket om ett nederlag för Systembolaget och det här är inget litet nederlag att få betala 57 miljoner kronor.


Däremot så blåste media upp IOGT's & Systembolagets anmälan mot vinklubbar där Systembolaget återigen hanterade det hela olagligt genom att skriva på sin hemsida rubriken "Olaglig verksamhet" något som sedan fick ändras till misstänkt olaglig. Ett drag från Systembolaget som medvetet hade som åsikt att skada företag som säljer vin utan att gå genom inköpsavdelningarna på högborgen i Kungsträdgården.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

shorepower skrev:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/system ... skadestand #sbgate

Monopol, mutbrott och dålig hantering av avtal. Undrar om SB kommer att köra en ny reklamkampanj för att upplysa svenska folket hur bra de är.

Magdalena Gerger slår sig på bröstet för att de ändå klarar avkastningskravet. Snarare är det väl så att det vore skandal om de inte klarade av det. Tror inte SB är världens effektivaste system.
haha perfekt läge där! SB kommer nämligen ut med en reklamfilm på TV om bara någon vecka vet jag ;)
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#sbgate

Då var det klart att konkurrensverket väljer att inte utreda Systembolaget. Men det är bra åtminstone att Europeiska kommissionen får ta del av det!

Däremot har ärendet tagits upp i den senaste halvårsrapporten om Systembolaget, som Konkurrensverket måste lämna till Europeiska Kommissionen.

Beslutet kan inte överklagas. Vinklubben kan dock vända sig till Marknadsdomstolen.

Källa: http://www.dagensopinion.se/konkurrensv ... tembolaget

http://www.kkv.se/upload/Filer/Konkurre ... 1-0799.pdf
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#sbgate

Var väl inte så oväntat att Systembolaget inte skulle fällas. Svenska myndigheter lyckas sällan med den här typen av undersökningar. Det krävs ju att man går in och beslagtar mail och annan korrespodens. Samma sak som med insiderbrott "vi frågar dem som är misstänkta, säger de att de inte varit involverade stämmer nog det"
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

#sbgate

För min del spelar det inte så stor roll att de inte blev fällda!

Jag har mina IP-loggar eftersom både nykterhetsrörelsen, Systembolaget och advokatbyråer har egna domäner. IP-loggarna är som en liten SIFO-undersökning och för mig känns det skönt att veta att oavsett konkurrensverkets val att inte gå vidare med anmälan så vet jag själv vem som ligger bakom det hela. Det räcker bra för mig!
 
Toppen