Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kravmärkt champagne

Elvis

Medlem
Jag hämtade idag ut två flaskor Leclerc Briant Divine 2004 som jag beställt efter tips här i forumet. På baksidan satt en KRAV-märkningsetikett. Det har jag aldrig sett på en vinflaska förut. Själv tycker jag inte att det ser klokt ut. Trams!
IMG_7951.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Eftersom det är en svensk märkning måste det ju vara den svenska importören som skaffat sig KRAV-certifiering?
Mest troligt för att SB numera premierar viner som har olika EKO-märkningar så jag antar att importören hoppas att en kravstämpel ska bli en räkmacka rätt in i fasta sortimentet?
 

Håkan

Medlem
Jag kan tycka att ekologiska märkningar kan vara bra, men efter att ha läst den senaste debatten om nitrit i charkprodukter och Kravs hållning så känns det som tyvärr väldigt mycket ovetenskap och vidskepelse. Jag brukar alltid säga till märkningsförespråkare att är det inte bättre att lära känna sina levernatörer av mat/dryck istället för att springa runt efter mer eller mindre suspekta märkningar. Om krav är suspekta är fairtrade det i kubik.
Flertalet odlare i Champagne är (eller i princip är) ekologiska (vissa även biodynamiska), vissa stoltserar med det, andra inte. Jag blir alltid lite skeptisk när jag ser märkningar på viner, varför måste de sälja vinet med märkning, säljer inte vinet sig själv?
 

MartinE

Medlem
Jag hämtade idag ut två flaskor Leclerc Briant Divine 2004 som jag beställt efter tips här i forumet. På baksidan satt en KRAV-märkningsetikett. Det har jag aldrig sett på en vinflaska förut. Själv tycker jag inte att det ser klokt ut. Trams!

Eftersom det är en svensk märkning måste det ju vara den svenska importören som skaffat sig KRAV-certifiering?
Mest troligt för att SB numera premierar viner som har olika EKO-märkningar så jag antar att importören hoppas att en kravstämpel ska bli en räkmacka rätt in i fasta sortimentet?
Divine 2004 har varit Krav-märkt ända sedan den släpptes i Sverige (2012?). Min känsla när jag såg etiketten då var just den du beskriver, @Emanuel. Samtidigt var och är (både Pascal Leclerc-Briant och de nya ägarna) ju LB ett bolag som är riktigt seriösa när det gäller det ekologiska/biodynamiska, så för dem handlar det inte bara om en etikett!
 

MartinE

Medlem
Blir kul att höra vad du tycker! Vet ju bara att @gece har hyllat den.
Jag tror att vi är ganska många här på forumet som har hyllat både denna och (framförallt) tidigare årgångar av Divine under åren! Det är en riktigt bra champagne!

Tillägg: Känner plötsligt ett starkt behov av en dos Ebba Grön ("800 grader - du kan lita på mig du kan lita på mig")! :cigarr: :)
Tillägg 2 (vill inte skriva nya inlägg just nu...) som respons till nedanstående inlägg: Allt för sant! Och det gäller ju dessvärre även för Liisa-på-Liidingö...
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Samtidigt var och är (både Pascal Leclerc-Briant och de nya ägarna) ju LB ett bolag som är riktigt seriösa när det gäller det ekologiska/biodynamiska, så för dem handlar det inte bara om en etikett!
Vilket ju för övrigt gäller för de flesta småodlare, men det fattar ju inte Nisse-i-Hökarängen om det inte sitter en grön etikett klistrad på flaskan...
 
Last edited:
Toppen