Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krogtips Köpenhamn?

Jag ska en sväng till Köpenhamn i vår och tänkte passa på att höra efter om någon har tips på ställen för mat och vin som inte bör missas? Snäppet under Michelinklass, åtminstone prismässigt. Då vi bara blir 2 gäster är det ett plus om de har bra vinpaket, eller vettigt utbud och pris på glasvin, så man kan prova lite olika sorter.

Nedan finns några alternativ jag sprungit på men inte själv provat. Jag tar tacksamt emot både tips på ytterligare ställen, eller info om hur mat&vin är på ställena nedan!

* Höst
* Spontan
* Nummer 2
* 108
* UFormel
* Pony
* Manfreds
* Pluto
* Gorilla
* Den lille fede
* Umami
* BAEST
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Var på Bror 2013 innan vi skulle på Pixies. Bra mat och trevlig service. Hovmästarens flickvän var svensk så han pratade lite svenska. Flickvännen skulle också på konserten så vi bonda lite. Ja alltså med hovmästaren.;)

Han rekommenderade tjurtestiklar till förrätt vilket vi sa nej till. Konsekvensen blev att han kom in med det ändå... Två grabbar och en skål tjurtestiklar. Ingen vill fega ur i den situationen och det visste väl hovmästaren.:D

http://www.restaurantbror.dk

Såg att den nu är har blivit utnämnd till Bib så den håller säkert hög klass fortfarande. Bör bokas.
 

MartinE

Medlem
tips på ställen för mat och vin som inte bör missas? Snäppet under Michelinklass, åtminstone prismässigt. Då vi bara blir 2 gäster är det ett plus om de har bra vinpaket, eller vettigt utbud och pris på glasvin, så man kan prova lite olika sorter.
Nu har den förvisso precis fått en stjärna, men prisnivån är fortfarande klart lägre än den traditionella stjärnrestaurangen, och av ställena på din lista skulle jag tveklöst välja 108! Annars kan jag varmt rekommendera Geist på Kongens Nytorv! 108 för både mat och vin. Geist i första hand för maten. Vinet innan eller efter maten dricks för övrigt allra bäst på Ved Stranden 10 - på gångavstånd från Geist och "lite längre men hanterbart" gångavstånd från 108!
 

Jos

Medlem
Jag ska en sväng till Köpenhamn i vår och tänkte passa på att höra efter om någon har tips på ställen för mat och vin som inte bör missas? Snäppet under Michelinklass, åtminstone prismässigt. Då vi bara blir 2 gäster är det ett plus om de har bra vinpaket, eller vettigt utbud och pris på glasvin, så man kan prova lite olika sorter.

Nedan finns några alternativ jag sprungit på men inte själv provat. Jag tar tacksamt emot både tips på ytterligare ställen, eller info om hur mat&vin är på ställena nedan!

* Höst
* Spontan
* Nummer 2
* 108
* UFormel
* Pony
* Manfreds
* Pluto
* Gorilla
* Den lille fede
* Umami
* BAEST

Har du varit där ännu? Vad blev det? Ska ut med jobbet och jag brukar alltid boka Den Lille Fede som jag gillar men känner att det är dags att pröva något nytt! 108 lät ju trevligt då enligt rek ovan...
 
Trådskapare
F

FredrikHäll

Medlem
Nej, vi åker i slutet av maj. Har bokat på Höst, det ska bli kul att prova!
När jag ändå har tråden, någon som har heta tips i Malmö eller Lund? Det blir en förlängd helg, så utrymme för lite fler krogar.
 

Daniel A

Administratör
Nej, vi åker i slutet av maj. Har bokat på Höst, det ska bli kul att prova!
När jag ändå har tråden, någon som har heta tips i Malmö eller Lund? Det blir en förlängd helg, så utrymme för lite fler krogar.

Snäppet under Michelinklass, åtminstone prismässigt:
* Lyran. Riktigt rolig och bra mat - enbart meny, det enda du kan bestämma är att plocka bort ingredienser från deras lista: http://lyranmatbar.se/
* Bastard är ett ganska säkert kort: http://www.bastardrestaurant.se/
* Saiko gillar jag skarpt. Experimentell sushi och rolig japansk mat (avsmakningsmenyn har över 10 rätter för ringa 500 kr): http://www.saiko.se/
* Bord 13 har jag inte ätit på, men hört mycket gott om och ett ställe jag ser fram emot: http://bord13.se/
* Moccasin om du vill ha lite enklare men väldigt bra mat. Eller gå hit och ta ett glas eller två bara - fungerar bra som "bar": http://moccasin.se/

Gillar du kaffe så sväng förbi Solde Kaffebar på en fika. Är du lagd åt, eller bara sugen på att testa, raw food till lunch så är Rawfood House riktigt, riktigt bra. Öl dricks med fördel på Malmö Brewing Taproom, Beer Ditch eller BrewDog Bar. Vin på glas intas med fördel på ovan nämnda Moccasin eller l'Enoteca (saftiga påslag, men har säkert 100 viner på glas). Ett för mig oprövat kort är Embassy of Sagrantinia; verkar vara svinbra som sitta-och-ta-ett-glas-ställe, men de har en uttalad klädkod, vilket jag har lite svårt för. Sist men inte minst: bästa falafeln finns på JallaJalla ("alla grönsaker, blandad sås"); öppet till jättesent och utmärkt fyllekäk om behovet skulle uppstå.

Hoppas ingen blir alltför sur på mig nu, men... Lund är en öken. Åk inte dit för att äta.
 

Jos

Medlem
Bokat 108, ska bli kul. Kikade dock på vinlistan och när man på förstasidan möts av enbart odlarbubbel så vet jag direkt att det blir lite klurigare längre ner... Nån som hittat nåt kul?
 

MartinE

Medlem
Jag håller med @Daniel A om det mesta i hans inlägg (framförallt gällande Lyran och Bastard), men som gammal lundensare, förvisso i förskingringen sedan många år, måste jag ju rycka ut till försvar mot detta uppenbara förtal:

Hoppas ingen blir alltför sur på mig nu, men... Lund är en öken. Åk inte dit för att äta.

Staden har i och för sig inte förvaltat arvet efter Petri Pumpa särskilt väl, men visst kan man både både äta och dricka gott när man är i Lund! Jag gillar framförallt Mat & Destillat och Grand Hotel är åter ett säkert kort! Grand sladdade ett tag rent matmässigt, men jag tycker man har skärpt till sig på senare tid. Vinlistan har alltid varit bra! Allra trevligast tycker jag det är om man sitter i den mindre formella bistrodelen Gambrinus, men väljer att beställa från den stora menyn och (givetvis) från den stora vinlistan!

Angående Malmö måste man även nämna Sture (*) och Bloom in the Park (*) som båda två är mycket bra och dessutom klart prisv***a stjärnrestauranger. Även Västergatan är riktigt trevlig!
 
Last edited:

Jos

Medlem
Nu har den förvisso precis fått en stjärna, men prisnivån är fortfarande klart lägre än den traditionella stjärnrestaurangen, och av ställena på din lista skulle jag tveklöst välja 108! Annars kan jag varmt rekommendera Geist på Kongens Nytorv! 108 för både mat och vin. !

Har du något vintips från listan? :)
 

MartinE

Medlem
Har du något vintips från listan? :)
Jag har aldrig kommit förbi sidan två, d v s avsnittet med champagne... :rolleyes:

Men här finns ju en hel del trevligt att välja på! Vouette & Sorbée Fidèle 2007 är exempelvis riktigt bra för tillfället och Cédric Bouchard La Bolorée 2008 är helt klart ett stort vin! Marie-Courtin är alltid ett säkert kort - oavsett vin. Sedan har du ju några årgångar Prévost att välja mellan också!

Observera dock att de är notoriskt dåliga på att uppdatera vinlistan, så maila dem ett par dagar innan ditt besök och stäm av så att det du vil ha fortfarande finns kvar!
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Jag har aldrig kommit förbi sidan två, d v s avsnittet med champagne... :rolleyes:

Men här finns ju en hel del trevligt att välja på! Vouette & Sorbée Fidèle 2007 är exempelvis riktigt bra för tillfället och Cédric Bouchard La Bolorée 2008 är helt klart ett stort vin! Marie-Courtin är alltid ett säkert kort - oavsett vin. Sedan har du ju några årgångar Prévost att välja mellan också!

Observera dock att de är notoriskt dåliga på att uppdatera vinlistan, så maila dem ett par dagar innan ditt besök och stäm av så att det du vil ha fortfarande finns kvar!
Det är efter sidan 2 som jag klurar över ;) Kanske en Sextant på den vita sidan och/eller något Etna om man tittar på röda...

Klurig lista med liiiite för mycket naturviner för min smak tyvärr.
 

MartinE

Medlem
Det är efter sidan 2 som jag klurar över ;) Kanske en Sextant på den vita sidan och/eller något Etna om man tittar på röda...
Då förstår jag! :)

Klurig lista med liiiite för mycket naturviner för min smak tyvärr.
Jag har personligen inga problem med det, men det är ju i princip så det ser ut i "hela" Köpenhamn!
 

Jos

Medlem
Kan inte rekommendera 108. Har de en stjärna?? Service och upplevelse ett skämt jämfört med andra stjärnrestauranger.

Ambitiös matlagning och tanke men nånstans måste det vara gott också... Pulled pork i friterad pankakssmet var ok men lite för degigt, musslan för tråkig, råbiffen snygg men överjobbad och illasmakande. Svampen ok men bara tack vare kryddblandningen...

Sen att vinerna inte är goda hjälper ju inte direkt.
 

MartinE

Medlem
Tråkigt att du inte gillade stället! Själv tycker jag, som sagt, att det är grymt bra. Sett till miljön (och även servicen) är det ett medvetet enkelt och avskalat ställe i jämförelse med traditionella "finrestauranger". Förväntar man sig en totalupplevelse i nivå med en traditionell stjärnrestaurang förstår jag att man blir besviken! Men det är ju å andra sidan endast maten som bedöms när Guide Michelin delar ut sina stjärnor. Sedan tycker jag i o f s att nivån på de olika rätterna varierar en hel del, mer än vad man är van vid, men ingenting jag ätit har varit i närheten av att vara dåligt. Baserat på mina tre besök, och de ca 10 olika rätter jag ätit ,tycker jag att rätterna varierat mellan bra och fantastisk!

Vilka viner drack du? Hade du inte möjlighet att byta ut dem om du inte var nöjd?
 

Jos

Medlem
Tråkigt att du inte gillade stället! Själv tycker jag, som sagt, att det är grymt bra. Sett till miljön (och även servicen) är det ett medvetet enkelt och avskalat ställe i jämförelse med traditionella "finrestauranger". Förväntar man sig en totalupplevelse i nivå med en traditionell stjärnrestaurang förstår jag att man blir besviken! Men det är ju å andra sidan endast maten som bedöms när Guide Michelin delar ut sina stjärnor. Sedan tycker jag i o f s att nivån på de olika rätterna varierar en hel del, mer än vad man är van vid, men ingenting jag ätit har varit i närheten av att vara dåligt. Baserat på mina tre besök, och de ca 10 olika rätter jag ätit ,tycker jag att rätterna varierat mellan bra och fantastisk!

Vilka viner drack du? Hade du inte möjlighet att byta ut dem om du inte var nöjd?

Ok sorry, jag har missat att det endast är maten som bedöms. Trodde service spelade in för att få en stjärna.
Som sagt, helt otroligt snygga rätter och man ser att det är ett imponerande hantverk men inget var ju riktigt gott. Det var verkligen från nej till ok och inte bara jag som tyckte det, gäller övriga i sällskapet också.

Ang. vinerna så var jag inte imponerad så antecknade inte. De hade iofs en Cremant Rosé på glas som var bra och en Syrah som var helt ok men vi tog även in en flaska Bourgogne som inte finns på listan. Från gränsen till Puligny, som han lovade var mer klassisk i stilen men som inte var någon höjdare. Låg på 650 DK så inget finvin kanske iofs. Den Gamay de hade på glas var ok också.
 
Toppen