Krug Clos du Mesnil 1990

Diskussion i 'Vin' startad av SUPRA, 21 januari 2009.

1. SUPRA

SUPRA Bäst

Min Clos d'Ambonnay kände sig lite ensam, så igår utökade jag samlingen med en Krug Clos du Mesnil 1990.
    Ett impulsköp då andra auktioner på samma vin dragit iväg långt över min gräns.

Richard Juhlin ger vinet 96 / 98 (testat 2005). Jag hade gärna kopierat in hela poemet han skrivit om vinet, men det kanske inte är helt populärt.

Det som kanske är lite oroande för de som samlar Champagne för eventuell värdestegring är att Krug Clos du Mesnil 1998 nyligen kostade 7.125 kr på Systemet.
    Jag gav i storleksordningen 5.000 kr för min Clos du Mesnil 1990 inkl. frakt. Det kan ju inte varit någon höjdare för säljaren (privatperson), såvida han inte har tillgång
    till helt andra kanaler än vi vanliga dödliga?
    Sen kan man ju alltid (men helst inte) diskutera det sunda och förnuftiga med att köpa ett så dyrt vin, men just då kändes budet "prisvärt". :D

Så dels vore det kul att diskutera priset och prisbilden, men också vinet i sig. Har någon provat det? Godisgott? Citronsurt?
    Andra kommentarer?

2. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

SV: Krug Clos du Mesnil 1990

Inte den årgången, men väl årgång 1988 (se denna tråd), som var den bästa champagne jag druckit med god marginal. Den fick visserligen lite mer än den här årgången av Juhlin, men jag tror inte du behöver betvivla att det här ärr ett riktigt stort vin. Clos du Mesnil är definitivt en champagne jag skulle vilja dricka igen. Grattis till köpet!

3. kayaker

kayaker Cyklist

Betydligt mer prisvärt (sic!) än Clos d'Ambonnay iallafall. :D

4. Krug88

Krug88 Medlem

Har druckit 90:an vid 2 tillfällen för runt 2 år sedan.
    Tyvärr måste jag säga att båda flaskorna var oxiderade och inte speciellt bra... :(

Bytte bort den jag hade själv mot en 96:a istället, hoppas att den levererar något helt annat om 5 år sådär.

Sorry att det inte var gladare info...
    Om det är någon tröst var det iallafall ett grymt pris du fick den för, du kan definitivt sälja den med en fin vinst om du skulle vilja!

5. v_skogh

v_skogh Medlem

Är CDM 100% chardonnay?

6. kayaker

kayaker Cyklist

Absolut!

7. v_skogh

v_skogh Medlem

och cda 100% PN?
    Blandar alltid ihop det.

8. kayaker

kayaker Cyklist

Om du håller lite koll på byarna så blir det mycket enklare. :)

9. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Clos du Mesnil är i vart fall helt sanslös i sin aromrikedom, längd och njutningsgrad. Samtidigt oerhört fräscht och elegant. Strået vassare t.o.m. än vanliga årgångs-Krug, skulle jag säga med min begränsade erfarenhet och jag vet att Juhlin skulle backa upp det påståendet. Något mer gudomligt och fulländat har jag aldrig druckit.

10. Elvis

Elvis Medlem

Ja. :)

Dela sidan