Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug komplett GC vertikal + rosé

Orpale

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Här kommer lite bilder från kvällen

IMG_0614-1.jpg


IMG_0618.jpg


IMG_0617.jpg


IMG_0609.jpg


IMG_0630.jpg


IMG_0643.jpg


IMG_0641.jpg


IMG_0642.jpg


IMG_0637.jpg


IMG_0644.jpg


IMG_0647.jpg


Kände att jag var tvunget att avsluta med den här bilden :eek:
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

inte det minsta avundsjuk ::)
Förväntar mig självkart utförliga anteckningar efter den kvällen!
 
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Fantastiska bilder av en provning som man önskar att man varit med på. Krug är ju aldrig fel och det är inte varje dag man får en sådan uppställning. Bonusflaskorna gick ju inte av för hackor direkt..

Ser fram emot lite anteckningar från kvällen
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Här kommer några kortfattade anteckningar. Tänker skriva lite fylligare på min blogg, men det är 1-2 andra inlägg som jag borde få klart först, så det kommer att ta minst några dagar och kanske blir det först framåt nästa helg.

Provningen var helt sagolik - ett stort tack till Crist(al)ian 77 som drog ihop provningen och till CH som fixade lokal. Det slående var hur bra de äldre Krug var, de äldsta Grande Cuvée var bland de bästa, och Private Cuvée presterade mycket bra. Ingen var helt förstörd, och bara den äldsta rosén presterade lite svagt och var lite överoxiderad, men ändå fullt drickbar. Några tyckte att roséerna överlag presterade lite svagare än vid andra tillfällen, men jag höll en av roséerna som ett av de bästa vinerna. Återigen fick vi bekräftat att vinerna på magnum överlag är ett strå vassare - de två magnumflaskorna belade två av de tre topplatserna när deltagarna röstade på sina topp tre.

Jag tyckte att vi överlag var relativt överens om vad vi tyckte om vinerna. Rangordningen skilde sig förstås lite, och uppfattningen om roséerna skilde sig en aning, men i huvudsak var det fyra av tolv viner som förekom i allas topp tre-rankning. Min preliminära poängsättning ligger inom ett relativt snävt intervall med 92 som något sorts basnivå för alla, kanske har jag tagit ut svängarna lite för lite.

Dessutom tycker jag att vi nu har kan vara rätt säker på att V-koderna på Krug-korkarna verkligen anger degorgeringsdatum (år + 2-månadersperiod under året) på flaskor från andra halvan av 90-talet och framåt. De äldre koderna före dess verkar dock inte innehålla någon klartextinformation. Återkommer med mer om detta, men anger koder och min tolkning av dem nedan.

1. Krug Grande Cuvée ID#311028 (deg. 2011, basår 2004)
Ovanligt rostad och tillgänglig för en ung, nyinköpt Krug, den mest uttrycksfulla av de flaskor med basår 2004 jag provat. Elegant, bådar gott för denna batch när den får några fler år på korken. Men fortfarande klart ung. 92+ p

2. Krug Rosé ID#410015 (deg. 2010, gissat basår: 2003)
Trevlig doft, smaken har bra fyllighet men inte riktigt samma syra och spänst som nr 1, så vi gissar att det finns 2003 i denna. Relativt ung. 92 p

3. Krug Grande Cuvée "beige, utan ID" (kork V751, deg. 2007?)
En del utvecklade toner, men lite mer tropisk ton än 1 och 4, rejäla mineraltoner. Fortfarande relativt ung, men inte riktigt samma potential som nr 1. 92 p.

4. Krug Grande Cuvée "beige, utan ID" magnum (kork V555, deg. 2005?)
Utvecklade toner, men av annat slag än nr 3, mer svampighet, härlig doft. Tillgänglig, men kan utvecklas lite mer. Stod sig bäst i glaset av alla viner. 93-94 p.
Framröstad som bästa vin av majoriteten.

5. Krug Rosé "lila, utan ID" (kork V020, deg. 2010?, gissat basår: 2002)
Lite mer citrustonad än 2, friskare stil med högre syra. Framstår som yngre, men är tillgänglig med sina kryddtoner. 93+ p
Bör vara degorgerad ett halvår före 2, och vara en av de sista som såldes utan ID-kod. Vi gissar av vinets stil att det är basår 2002 som gäller här.

6. Krug Grande Cuvée "guld" (kork "15", avsaknad av V-kod säger att den bör vara en av de äldre med denna etikett, d.v.s. degorgerad mitten av 1990-talet)
Mycket mogen frukt, en del oxiderade toner med svampighet. Fullt mogen, men ej trött. Dock på den "gamla" sidan bland de guldetiketts-GC jag druckit. 92 p

7. Krug Rosé "silver" (1990-tal?)
Tydligt oxiderad/madeiriserad ton, tröttast av de alla. Dock intressant och fullt drickbar. 90 p? (Andra kan nog ha betygsatt den lägre.)

8. Krug Grande Cuvée "vit" (1982-1994)
Tydligt utvecklad med diskret madeirisering. Fullt mogen men fortfarande spänstig. 92 p

9. Krug Grande Cuvée "vit" magnum (1982-1994)
Diskret oxidationston, utveckling med lite svamp, undervegetation och blöt mossa . Högre syra än 8 och friskare i stil. 93 p
Delad andraplats i omröstningen

10. Krug Grande Cuvée "gul" (1978-1982)
Fantastisk doft, för mig bäst doft i provningen och närmast den doft som en perfekt mogen champagne ska ha. Diskret oxidationston, en del mognadston med svamp, diskret nötig ton, mycket elegant. I smaken likvärdig med 9. Framstår intressant nog som yngre än 8. 94-95 p
Delad andraplats i omröstningen, jag lade min bäströst här.

11. Krug Private Cuvée (1960-tal/1970-tal)
Något madeiriserad i doften, hög syra, lång och frisk eftersmak. Fantastiskt bra för sin ålder. 92 p

12. Krug Grande Cuvée ID#211024 (deg. 2011, basår 2004)
Klart ung, framstår som lite yngre än 1, och i linje med hur tidigare flaskor har verkat. 91+ p

Bonusflaskor
Serverades blint. Ärligt talat var vi inte så bra på att gissa, undrar varför. Hoppar i nuläget över anteckningar på de flesta, skrev också mindre efterhand...

Krug 1985
Relativt utvecklad doft, yngre men mogen i smaken. Bättrade sig i glaset men nådde inte riktigt upp i de bästa GC:arnas nivå. 92 p
Inte klockrent att detta var en Krug vintage, gissningen hade nog inte kommit om det inte varit en Krug-provning. "Något med Pinot Noir från 1996" hördes från flera håll.

Aljibes 2008

Clos de l'Obac 2004

Billecart-Salmon rosé halvflaska (från tidigt 90-tal?)

Tour St Christophe 1990
Gissar man Bordeaux tillräckligt många gånger får man förr eller senare rätt. Men eftersom vi var helt överens om att den kom från vänstra stranden var det så klart en St.-Emilion...

Moulin Touchais 1949
Jag tyckte att ett ytterligare vin med ganska oxiderade toner men hög syra kunde passa i uppställningen. Mycket madeiriserad doft med karamellton, hög syra, kryddig, torkad frukt. 92 p
Åldern förvånade de flesta som gissade på 20-40 år yngre, men den snabbt funna kommentaren "en av de bästa 49:eek:r jag druckit" visade att vi trots att befann oss i Göteborg. ;)

Orpale 1998

Veuve Clicquot Vintage Rich 1999

Veuve Clicquot Vintage Brut 1999

Ser redan fram emot nästa Krug-provning, när den nu blir... ;D
 

CH

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Tack för bra anteckningar Tomas och tack till 77an som arrangerade provningen.
Jag tog även en del bilder som kommer läggas upp ikväll eftersom kameran fortfarande är kvar i vinkällaren.
 
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Skön samling viner :). En liten reflektion, nu vet jag ju att Per Bill inte var med och att inte alla viner i världen kan vara 99+ poäng men det känns lite snålt i sammanhanget att bästa vin ligger på 93p i denna provning. Vet att du är en hård domare Tomas men som sagt en reflektion

Att inte Krug 1985 nådde högre är lite intressant, de jag druckit har alla varit väldigt bra. Kom månde flaskan från CHs källare :) ?

Grattis de de som var med, verkar ha varit en riktigt trevlig kväll, även om det var i Göteborg

Åldern förvånade de flesta som gissade på 20-40 år yngre, men den snabbt funna kommentaren "en av de bästa 49:eek:r jag druckit" visade att vi trots att befann oss i Göteborg. ;)
 

CH

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Anders Landström skrev:
Skön samling viner :). En liten reflektion, nu vet jag ju att Per Bill inte var med och att inte alla viner i världen kan vara 99+ poäng men det känns lite snålt i sammanhanget att bästa vin ligger på 93p i denna provning. Vet att du är en hård domare Tomas men som sagt en reflektion

Att inte Krug 1985 nådde högre är lite intressant, de jag druckit har alla varit väldigt bra. Kom månde flaskan från CHs källare :) ?

Grattis de de som var med, verkar ha varit en riktigt trevlig kväll, även om det var i Göteborg

Tycker poängen som Tomas satt speglar ganska bra hur champagnerna var. Jag hade däremot satt lägre poäng på flaska 6 & 7 som inte nådde upp till de höjder de kan leverera och kanske dragit till med något högre för flaska 4 & 9 som jag tyckte var riktigt bra.

Krug 1985 har jag bara provat 2 gånger och de har varit nästan identiska upplevelser båda gångerna. Den skvallra om ålder på doften men var väldigt ung i smaken. Jag var en av de som trodde att det var en Pinotdominerad 96. Spännande att prova men tyvärr steget bakom de bästa GC för kvällen.
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Ska inte klaga för jag hade en bra helg, dock ej på dryckesfronten. Avis!
 

chambertin

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Ja det var en mäktig provning det här.
Stort tack till 77:an för provningen och även CH för att han ställde Eriksbergs vinkällares eminenta lokaler till vårt förfogande !

Bra anteckningar Tomas.
Håller med dig helt och hållet om att "gul" (78-82) var outstanding för kvällen och en verkligt stor och härligt åldrad champagne trots att den nästan var helt utan mousse.
Båda magnumarna var också härliga och framför allt "beige" som precis som du skrev levde på väldigt fint i glaset timma efter timma.
Ligger kanske ngt i Elvis kommentar under provningen att det kanske inte bara är flaskstorleken som påverkar vinets utveckling utan det kanske är mer/bättre omsorg om magnumflaskorna.

Lite slående tyvärr på vissa viner att doften "dog" ganska snabbt i glaset när temperaturen kom upp och att det är så markant skillnad i syran mellan vissa viner som ändå är unga och ligger nära varandra i ålder (t.ex de två unga Roséerna). Nu är det ju svårt att avgöra husstil på äldre flaskor pga att dom utvecklas så olika, lagringsförhållandena varierar kraftigt m.m men jag tycker att det är slående stora variationer i smaken mellan väldigt unga viner men att doften har klara paralleller näsat an hela tiden. De två Roséerna är det mest slående exemplet med tydlig Pinot näsa, lätt hyacint och lite apelsin/grape men "lila utan ID" (vin 5) har en helt annan syranivå än 2:an. 2:an är även en av dom som jag tycker tappar snabbt i glaset och har inte mycket kvar efter 1 timma. Hade vi haft "lila utan ID" med på vår Rosé-provning förra året så tror jag nog att den hade hamnat ganska högt.

Har ju inte provat speciellt mycket Krug i mina dagar förut och framför allt inte några med sådan här ålder. Det som slår mig nu så här efteråt är att dom unga har alla den här sköna nästan krutrökiga tonen men att faten inte alls dominerar avtrycken. När dom åldras så utvecklas dom åt riktiga nöt/nougat-praliner (om man har tur eller har köpt ett vin med bra basvin) och t.om åt Rioja-hållet med krondill och vanilj. I sina bästa stunder är det här viner att med mycket lång njutningspotential.

Till slut en personlig reflektion angående etiketternas design. Det var BÄTTRE förr !
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Anders Landström skrev:
Skön samling viner :). En liten reflektion, nu vet jag ju att Per Bill inte var med och att inte alla viner i världen kan vara 99+ poäng men det känns lite snålt i sammanhanget att bästa vin ligger på 93p i denna provning. Vet att du är en hård domare Tomas men som sagt en reflektion

Nåja, jag satte trots allt en 93+, en 93-94 och en 94-95... :D Man kan absolut justera upp medlet 1-2 poäng på alla om man är lite mer generöst lagd än jag (= många runt 93-94, de bästa runt 95-96 eller ev. 97), men jag vidhåller nog att en del Krug vintage jag provat har varit lite bättre, och har då i min snåla bedömning hamnat någonstans 95-97+. Bara som en indikation hur jag håller dessa viner relativt varandra. Så ska man ju ha poäng kvar i skalan för Clos du Mesnil och Collection av de bästa årgångarna också, förutom att jag bedömer Champagne på samma skala som favoriter från andra håll som mogen röd Bourgogne, Sauternes och Riesling TBA. ;)

De bästa Krug vintage lyckas förena koncentration i smaken med hög syra och elegant intryck, oftast med lite parfymtoner, och komplexitet i både doft och smak och en harmoni mellan doft och smak. De jag nu har bedömt runt 92 p delar flera av dessa positiva drag, men inte riktigt alla. Exempelvis lite för mycket madeirisering, lite mindre koncentration i smaken än en bra vintage, eller lite lägre syra med lite mindre spänst.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

chambertin skrev:
Har ju inte provat speciellt mycket Krug i mina dagar förut och framför allt inte några med sådan här ålder. Det som slår mig nu så här efteråt är att dom unga har alla den här sköna nästan krutrökiga tonen men att faten inte alls dominerar avtrycken.

Håller absolut med om faten. Bara i de två vita Krug GC ID deg. 2011 kunde jag känna en fatton, som för mig påminner om vanilj (men "blomvanilj" snarare än "vaniljgodis"). Jag brukar hitta faten i nysläppt Krug GC, så det var inget konstigt med det. I de två Rosé deg. 2010 och i de vita deg. 2007 och bakåt fanns ingen uppenbar fatton alls, så den hade tydligen integrerats helt. Jag hade faktiskt förväntat mig att jag skulle kunna hitta faten även i de som bara hade några års ålder. Tydligen vet de vad de gör där nere i Reims. :D
 

Elvis

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Christ(al)ian77, stort tack för en härlig provning. Jag är väldigt glad att den blev flyttad från vår till höst så att jag fick möjlighet att vara med. Och vintomas, tack för bra anteckningar.

Det var en väldigt lyckad provning och det var speciellt roligt att de äldre Grand Cuvéerna och Private Cuvéen var i så bra skick. Det är fantastiska viner och särskilt den äldre magnumbuteljen kommer att sitta kvar i minnet länge. Det var den flaska jag hade störst förväntningar på innan och den leverade verkligen.

Den första Krug Rosén var märklig. Jag har druckit mycket Krug Rosé, både yngre och äldre, men aldrig upplevt en Krug Rosé i så varm stil och den sylvassa syran fanns inte där. Vår slutsats var att den var baserad på 2003 och det kanske är svårt att få till ”ungdom” med reservviner, men jag tycker inte att Krug borde släppa ett vin som skiljer sig så från husstilen. Inte dåligt på något sätt men inte en Krug för mig. Den andra Krug Rosén, med den näst senaste etiketten, var mer som en (alltför) ung Krug Rosé ofta är: väldigt vass syra och lite grapefruktig. Den äldsta Krug Rosén var inkorrekt lagrad på något sätt (oxiderad och trött, som vintomas skrev) och ingen bra representant för en äldre Krug Rosé men många uppskattade den ändå.

Av Grand Cuvéerna tyckte jag att den första var väldigt bra. Vilken start på provningen! Tänk att en helt nysläppt Grande Cuvéen på 2004-bas kan vara så bra och tillgänglig redan nu. Och sedan första magnum med den näst senaste etiketten, vilket vin! Packad av frukt, hög syra, väldigt pigg.

Det var väldigt intressant att få Krug 1985 blint direkt efter alla Grand Cuvéer. Bra på näsan men kändes enkel i munnen och väldigt kort eftersmak. Den påminde lite om en enkel 1996:a där syran tagit överhanden och ”dödat frukten”. Jag har bara druckit Krug 1985 en gång förut men båda gångerna har jag tyckt att det varit en svag årgång av Krug. Den här gången kom den helt i skymundan av de utmärkta äldre Grand Cuvéer vi just hade druckit, och förra gången hade den ingen chans mot 79/88/89/90 (det var på Krug årgångsvertikalen som CH ordnade för några år sedan).
 
Toppen