Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug som släpps 10/4

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Beror lite på vilken NV, för mig är Vintage 2003 bättre än Grande Cuvee med basår 2005 medans GC med basår 2003 är bättre än de båda:) De få som gjort vintage champagne 2003 har åstadkommit relativt mediokra viner, Krug har lyckats göra en riktigt bra Champagne.
Håller helt med, stämmer med mitt intryck för ett drygt år sedan. Krug 2003 är en riktigt bra champagne, och slår förmodligen en nyinköpt Krug Grande Cuvée, men blir slagen av bl.a. GC med bas 2003 som fått ligga till sig och bl.a. Krug 2000. En fördel är i och för sig att den är i drickfönstret.
 

JakobS

Medlem
Usch och fy sicken prishöjning det vart mot 00an! Jag ska köpa 6 stycken när 02an kommer ut, jag hoppas verkligen de inte skenar iväg alltför mycket!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Öh - från 1699 till 1931, d.v.s. 232 kr dyrare än när Krug 00 kom för 2,5 år sedan. Rätt modest ökning, tycker jag, med tanke på att kronan står lägre mot euron nu än då.
Ja det är snarare 00 som gick ner i pris, tror 98:an kostade 1929:- (?) när den såldes.
Och jag antar att 2002 kommer bli lite dyrare än så.
 
  • Like
Reactions: MD

Jos

Medlem
Ja det är snarare 00 som gick ner i pris, tror 98:an kostade 1929:- (?) när den såldes.
Och jag antar att 2002 kommer bli lite dyrare än så.
Stämmer men den gick sen ner till 16XX strax innan den såldes slut och -00 tog över.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja det är snarare 00 som gick ner i pris, tror 98:an kostade 1929:- (?) när den såldes.
Vininfo.org anger 2008-11-14 som lanseringsdatum för Krug 1998. Hösten 2008 störtdök kronan mot euron, efter att finanskrisen började slå till i realekonomin (och före det hela mer gick över till "eurokris" runt 2010), vilket bör vara förklaringen att den årgången blev så dyr mätt i SEK. Mätt i euro bör Krug 1998 och 2000 ha varit ungefär lika dyra.
 
Toppen