Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kyla och fukt

Martin E

Medlem
Vi har en bergvärmepump i vårt hus och nu funderar jag på att komplettera den med en sk fläktkonvektor i vinkällaren för att få ner temperaturen där. En sådan kommer dock inte bara att kyla ner vinkällaren utan också dra ut fukt. Hur viktig är luftfuktigheten? Med en fläktkonvektor kommer temperaturen ligga runt 15 grader och luftfuktigheten vara i princip noll.
Några synpunkter eller tankar kring detta?
 

Lando

Medlem
SV: Kyla och fukt

Vad jag förstår så är fukten ganska viktig, eller iaf lika viktig som många andra faktorer, typ temperatur, men jag har egentligen ingen riktig koll...

Luftfuktare för att vara säker kanske?
 

Elvis

Medlem
SV: Kyla och fukt

Noll procent luftfuktighet i vinkällaren skulle inte alls vara bra för korkarna. En bra bit över 50 % är att rekommendera.

Av de riktigt bra äldre champagner jag druckit har många haft totalt fuktskadade etiketter men innehållet har varit fantastiskt. Min slutsats är att det är bättre men lite för mycket fukt än för lite.
 
Toppen