Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

La Rochelle 'Sanno' (Tokyo)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra med skumpa iaf
Bubbelviner är nästan alltid goda.
Skall JAG betala för det jag har i glaset föredrar jag sådana som leverera umpa-umpa för mina kronor. Betalar någon annan så kan jag ju enkelt bara luta mig tillbaka och njuta av ridandet :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Puffar på denna tråden efter det senaste "bonusbesöket" hos dem. Ingen som är leds på svensk medium food som varit förbi? Michelinfolket har fortfarande inte heller behagat sig dit... Skämmes tammejfaaaan!

Såsom varandes flitiga besökare hade vi tydligen förtjänat en gratisafton. Trots sommelierens protester, så tog jag INTE med en flaska vin. (Som jag fö brukar ta med i en tüsk skruvkapsylsflaska, så det verkligen skall vara turboblint för honom.) Vi köpte istället en spansk flaska på hans inrådan. Sträw som Zatan och riktigt underbart mjummig, ändå bättre om 5-10 år. En 2007:a som inte har något minsta gemensamt med de förhatiskt urvattnade (eller uppvattnade?) 2007:eek:rna från Bdx.

Han hade dock bullat upp med en blind KOSHU från just utanför Sapporo. Jag var och famlade först i Oz för dess kartiga syror, sen i Spanien (det kan jag inte förklara) och så slutligen i nordligare delar av USA innan jag gav upp. Jag måste tillägga att jag gav upp till de väldigt tydliga tonerna av Inokawa-san:s breda leende. Vissa känslor kan man bara inte dölja :)

Å andra sidan har han hitintills haft enbart VÄLDIGT svårt med alla icke-Bgn som jag (och bla @Mattias S ) burit dit. Man kan nog med fog säga att vi har utverkat ett slags terrorbalans. Jag tar inte längre med något som han "enkelt" skulle kunna sätta. Han blindtestsr mig aldrig på något som jag skulle kunna ha en rimlig chans att sätta... Ur hans repertoir från efter sommaren så syns bla följande av mina "inte-en-siffra-rätt":
  • Vin Gris från Washington State
  • Fransk Trebbiano
  • Spansk Grenache Blanc
  • Semillion från Oregon
  • Pinot gris från Barossa Valley
  • Riesling från Ungern

Vad kan jag göra, utom att gissa fel? :)
För min kompetens är så bristfällig att jag inte ens är nära. Varken i resonemang eller erfarenhet. Vin är en STOR värld! Me like :)

Ingen Mediumfood denna afton heller, bara hard core hantverksskicklighet blandat med sensitivitet, kontrapunkt av rang och överraskningar... Några väl utvalda plattor från kvällens sublima nöjen (starter, ostbricka, dessert 1 och dessert 2 är utelämnade för att bevara Internet från att slösa på onödig bandbredd, och för att jag så girigt förtärde rätterna utan att fota dem först...):

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I rovan så återfinns resten av krabban... En rejält underbar överraskning :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De har fortfarande varken stjärna eller omnämnande i Michelinguiden. De har ännu inte ens besökts av Michelinfolket. Man kan ju fantisera om hur många Michelinbesök denna restaurang hade haft om den legat i Paris, Stlm eller Umeå :)

Årets första besök, nyomläggning av maten: numer enbart EN meny! Kocken och hans team levererade konstant magi genom alla rätter SAMT deras servering av det perfekta bonusvinet. Ssk vill jag nämna UNI Bavarian som rockade sockarna av både mig och min UNI-fientliga hustru. (Hos alla sushi-ya-san (寿司屋産) väljer jag alltid en två-tre serveringar av UNI medan hon rynkar på näsan och tycker det smakar lera. Jag säger "kräftsmör". Hon säger att kräftor är vidrigare än kackerlackor. Jag säger tomato. Hon säger tomato.) Det är den orangea runda saken på platta TVÅ.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Toppen