Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

La Vecchia Signora + Eriks vinbar

Gurto

Medlem
Idag gästades Hufvudstaden och det blev först ett besök på La Vecchia Signora där följande avnjöts:

Carne cruda - kalvtartar med parmesan. Skitbra - rena smaker som var klockrena. Flickvännen åt vildräka, pilgrimsmussla och blomkålspuré. Även den var vällagad och väldigt trevligt.

Till detta dracks det piemontesiskt bubbel av Contratto - deras pinot nero och chardonnay. Ganska intetsägande om man ska vara ärlig.

För mig följdes det upp av pasta fylld med köttragu i smör och salvia. Även detta var riktigt bra. Min respektives linguine vongole levde också upp till förväntningarna.

Här slog jag an på en Barolo 07 från Paolo Scavino. Riktigt trevligt bottilagrat vin med klassiska nebbiolodofter. Fin balans med lagom mycket ek och relativt modest alkohol (14%) som var fint integrerat. Inget under av komplexitet men väldigt trevlig och passade bra till maten. Flickvännens italienska chardonnay kändes rätt anonym.

Secondi blev barolobrässerad lammnacke med polenta. Väldigt bra rätt. Har aldrig förut varit speciellt imponerad av polenta men efter detta ska jag ge mig fan på att lära mig laga det - för det kan uppenbarligen bli riktigt bra! Tjejens havsaborre var också bra.

Fortsatte med Barolon. Passade ännu bättre till denna rätten. Det vita (någon verdicchio) var inte heller här något som imponerade.

Riktigt sjyst, vällagat käk med rena smaker. Mer än nöjd med detta!

Kvällen fortsatte med mitt första besök på Eriks vinbar. Här dracks:

Pfaffenberg, Stagård, Riesling, 2011, Kremstal. Inte i min smak. Fruktigt i multivitaminjuicestilen.
Prager, Zwerithaler, Grüner Veltliner, Smaragd, 2007, Wachau. Mycket bättre. Rätt fet. Dominerad av rejält med mineralitet i form av krossad flinta.
Joseph Drouhin, Chambolle-Musigny 1er cru les Amoureuses, 2006. Levde inte upp till förväntningarna. Där fanns lite Pinot-ruttenhet i form av gammal disktrasa, hallon- och jordgubbssylt i frukten, lite rosparfymering och diskret ek i bakgrunden men på något sätt kändes det inte helt rätt. Vet inte om frukten kändes väl ljus och gles eller om det var någon annan obalans... Nåja, inte fel att dricka men inte alls ett stort vin.
C9dp, Guigal, 2006. Inte heller imponerande. För lite oomph. Konstig vegetativ doft. Vill ha mer blod och köttighet i min c9dp (även om det ska vara på det stramare viset).
Tertre Roteboeuf, St Émilion, 1994. Höjdpunkten. Härligt koncentrerad bläckig stram, mer mogen frukt med fint integrerade fat med blyerts och ceder. Riktigt gott!

Blev in alles en riktigt bra kväll. Både Vecchia Signora och Eriks kommer definitivt besökas igen.
 
Toppen