Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra champagneflaskor

energia

Medlem
Jag tycker det är lite svårt att lagra champagneflaskorna i mitt vinlagringsskåp. De ligger liksom och wobblar, och är inte alls lika stabila som vinflaskorna. Några tips på hur man lagrar dem bäst? Jobbigast blir det ju om man blandar storlekar på flaskorna... :confused:
 

JakobS

Medlem
Jag lagrar endast skumpa i mitt skåp, och jag har kartong runt alla flaskorna så att det blir enkelt att stapla. Enda sättet som fungerar riktigt bra, även om man kanske går miste om några flaskors utrymme.

Än så länge så har jag inte så fullt i skåpet, så jag kan använda originalkartongerna, även om de är onödigt stora (ex Winston Churchill).
I framtiden när det börjar fyllas upp så tänker jag byta till normalstora kartonger på de flaskor som har stora kartonger (normalstora kartonger är ex de kartongerna som kommer till Pol Roger Brut Réserve och Louis Roederer Brut Premier).

10675702_10152670230093107_6831532741004796569_n.jpg
 

KimHartman

Medlem
Jag brukar trä på sådana där stötskyddsnät i mjuk plast (som tex systembolaget har) på några flaskor här och där. Detta ökar friktionen mellan flaskorna och göra att man kan stapla dem på ett säkrare sätt.
 

rs14

Medlem
Och så den eviga frågan - liggande eller stående? Det borde väl nästan gå lika bra att lagra champagne stående som flaskor försedda med skruvkapsyl, eller? Korkarna är oftast bättre och av mer kompakt kvalité som inte smulas sönder av en penetrerande korkskruv.
 

Vino fino

Medlem
Och så den eviga frågan - liggande eller stående? Det borde väl nästan gå lika bra att lagra champagne stående som flaskor försedda med skruvkapsyl, eller? Korkarna är oftast bättre och av mer kompakt kvalité som inte smulas sönder av en penetrerande korkskruv.
Bra fråga! Finns lite olika bud, men ingen kan påvisa att den ena eller andra varianten inverkar negativt, förutom när korkkontakt krävs, vilket inte verkar vara fallet med mousserande viner.

Så det är väl bara köra det som passar din källare. Historiskt har man ju lagrat liggande, men moderna studier visar att stående funkar minst lika bra för viner under tryck. Liksom stilla viner med skruvkork, för övrigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och så den eviga frågan - liggande eller stående? Det borde väl nästan gå lika bra att lagra champagne stående som flaskor försedda med skruvkapsyl, eller? Korkarna är oftast bättre och av mer kompakt kvalité som inte smulas sönder av en penetrerande korkskruv.
Jag vet att en del hävdar (@vinifierat.se om jag inte minns fel?) att det kan vara fördelaktigt att förvara viner utan korkkontakt i den mån det går utan att korken tar skada genom att börja läcka av uttorkning. Anledningen påstås vara att även friska korkar tenderar att avge viss "korksmak" (murket trä, inte korkdefekt).

Det hade varit trevligt att höra @vinifierat.se (Lars Torstenson) syn på saken. :)
 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Jag brukar trä på sådana där stötskyddsnät i mjuk plast (som tex systembolaget har) på några flaskor här och där. Detta ökar friktionen mellan flaskorna och göra att man kan stapla dem på ett säkrare sätt.
Var köper man sådana här "strumpor" (så kallar SB dem)?
 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Hm, får väl börja be om strumpor för alla flaskor man köper... tom öl-burkarna kanske :)
 

MartinE

Medlem
Och så den eviga frågan - liggande eller stående? Det borde väl nästan gå lika bra att lagra champagne stående som flaskor försedda med skruvkapsyl, eller? Korkarna är oftast bättre och av mer kompakt kvalité som inte smulas sönder av en penetrerande korkskruv.
Räknar jag med att dricka flaskan inom ca 2-3 år försöker jag att ha den stående. Allt för att undvika onödig kontakt med korken! Avser jag att lagra flaskorna längre än så vågar jag inte chansa (åt andra hållet, så att säga) utan har dem liggande. Men tänk så mycket enklare det vore om alla producenter gick över till Mytik Diamant eller liknande!
 
Jag vet att en del hävdar (@vinifierat.se om jag inte minns fel?) att det kan vara fördelaktigt att förvara viner utan korkkontakt i den mån det går utan att korken tar skada genom att börja läcka av uttorkning. Anledningen påstås vara att även friska korkar tenderar att avge viss "korksmak" (murket trä, inte korkdefekt).

Det hade varit trevligt att höra @vinifierat.se (Lars Torstenson) syn på saken. :)
 
Oj, loggade ut för ett eller kanske ett och ett halvt år sedan, så pajade datorn där lösenordet fanns och så gick det ända tills idag innan jag kom på den fantastiska idén att be om ett nytt lösenord... Därför detta sena svar. Helt kort: Gjorde under Rabiega-tiden något som hette "Serie des dégustateurs". Det var viner för nördar. Till exempel ekat rosévin och vin på torkade cinsaut-druvor. I serien återfanns också en låda som hette The Oak Case - samma vin lagrat på sex olika fat - och en låda som hette The Cork Case - samma vin förslutet med sex olika "korkar". Under flera års uppföljning av kork-proverna kunde analysgruppen pricka naturkorkarna eftersom de satte en viss karaktär på vinet, en karaktär som nog vanligtvis uppfattas som "mognad" och i mindre lyckade fall "murkna fat" (vilket nu inte utesluter att uppfattningen "murkna fat" oftast beror på "murkna fat").
 

Sigdarve

Medlem
Om jag planerar att dricka en skumpa med lagringspotential om några år, ska jag förvara den i vanligt kylskåp eller i RT då?
 
Toppen