Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra med sidenpapper?

Mattias Schyberg

Administratör
Vad har ni för erfarenhet av att lagra med sidenpapper runt flaskan? Rekommenderar ni på eller av?
Har ingen direkt vetskap kring detta ämne, men det lär ju knappast skada vinet att behålla pappret på. Det borde ju rimligtvis enbart hindra lite UV-ljus från att nå vinet utöver det färgade glaset (minimalt får man förmoda) vilket bara är bra. I en mörk källare spelar det nog ingen som helst roll.

Jag kan inte se varken fördelar eller nackdelar, välj det som känns rätt emotionellt för dig. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skyddar ju också etiketten lite så varför inte behålla det på
Trasiga etiketter som är så charmigt! o_O

För oss etikettsdrickare så är det bara en fördel om vinet ser ut som om det har passerat världens sju hav, detta trots att det legat i tryggt förvar i en snajdig vinkällare i 30 år. :cigarr:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sidenpapper skyddar etiketten och flaskan mot damm och smuts, och i någon mån mot mögel. Så det är klart man behåller det på!
 

mmh

Medlem
Det beror nog lite på lagringsförhållandena också. Jag hade en Selosse Rose med pappret på i nästan 3 år, längst ner och längst bak i mitt Dometic skåp. Pappret hade sugit upp kondensen som annars skulle ha runnit längs den lilla fåran som finns just där längst bak. Resultatet var att silkespappret hade forvandlats till en våt, lite möglig gegga, och närliggande flaskors etiketter var också mögliga. Inget fara för själva vinet, men inte så trevligt heller...
 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Det beror nog lite på lagringsförhållandena också. Jag hade en Selosse Rose med pappret på i nästan 3 år, längst ner och längst bak i mitt Dometic skåp. Pappret hade sugit upp kondensen som annars skulle ha runnit längs den lilla fåran som finns just där längst bak. Resultatet var att silkespappret hade forvandlats till en våt, lite möglig gegga, och närliggande flaskors etiketter var också mögliga. Inget fara för själva vinet, men inte så trevligt heller...

Det är just mögelsapekten jag funderade på, om sidenpappret gör att det kan bildas lite extra fukt kring flaskan. Enda nackdelen är att man vill ju inte packa upp flaskan från sidenpappret, då det är i stort sett omöjligt att få det lika bra som från början igen - och var skall man då sätta streckkodsetiketten från CT?
 
Toppen