SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013
Jag drabbades också av deras "fel" men nu vill de inte kännas vid det.
nu har jag också fått veta hur en beställning via webben VERKLIGEN går till:
När du lägger en e-beställning går beställningen in i den valda butikens ordinarie orderschema och därför kan det ta någon eller några dagar innan beställningen skickas iväg till vår leverantör.
detta från en kommunikatör på systembolaget.
Och det visar sig att det faktiskt är så... och gör man dessutom misstaget att blanda flera varor och flera leverantörer så går hela ordern i stå om EN av artiklarna hamnar som "tillfälligt slut". Och för att reda ut det hela måste man alltså kontakta den butik man vill hämta ut i. (jag beställde 1/2 och var in på passagen igår och var då tvungen att lägga en ny beställning på de varor som inte var slut...)
min motfråga på detta var
Jag förstår inte hur mitt val av butik ska behöva påverka när ni lägger beställningen. Att det påverkar när leverans sker är självklart. Men beställningen sker väl inte manuellt? Dessutom borde passagen beställa varor! från vinunic oftare än varannan vecka.
Sen tycker jag det är märkligt att ni inte kan meddela att leverantören slutanmält en beställd vara, åtminstone på webben. Som det är nu, så står det ju bara behandlas.
med följande svar
Nej, beställningen läggs naturligtvis inte upp manuellt utan går in i den valda butikens ordinarie orderschema automatiskt. Vilken dag/tid och hur ofta ordrarna går iväg varierar från butik till butik och därför kan det bli en viss fördröjning innan beställningen går iväg till leverantören. Jag känner inte till hur ofta Passagens beställningar går iväg, men en eller två gånger i veckan är inte ovanligt för en butik i den storleken.
Butiken borde förstås ha meddelat dig att varan var slut, jag ber verkligen om ursäkt om detta inte skett och jag skall be butikschefen på Passagen att ta upp detta med personalen som ansvarar för bestäl! lningar.
och då var jag tvungen att fråga
Jag tycker det hela är märkligt, du menar alltså på fullt allvar att ni med vilje diskriminerar kunder i orter med ett litet bolag???
med detta svar
Nej, det är förstås inte vår intention att diskriminera kunder i orter med en liten butik, men antalet leveranser och ordertider måste stå i proportion till butikens storlek så att personalen, som i regel är färre i mindre butiker, hinner med att hantera dem. Vi är medvetna om att detta beställningssystem inte fungerar optimalt för heta varor i beställningssortimentet men i dagsläget finns inga planer på att introducera ett nytt system.
Det är fascinerande att de kan ha den inställningen de har bara för att de är ett monopol. Hade det varit en näthandlare av vilka varar det än vore som gjort så, så hade jag aldrig handlat från dem igen :-(
Jag blev dessutom hänvisad till deras allmäna villkor, och där framgår att kunden är bunden av beställningen när den läggs, men systembolaget är inte bundna av den förrns kunden finns i butik för att hämta ut varorna och bedömts som lämplig.
hade man nu bara orkat så skulle man väl dra dem inför konsumentverket och eller KO, det finns ju regler som alla affärsidkare har att förhålla sig till, monopol eller ej. och vad jag vet så har inte systembolaget några undantag från kkl och ktjl.
jag kan förstå att näringsidkare som ska försöka sälja till systembolaget har det motigt när de behandlar sina kunder på det här sättet.
blä!
-sunqan