Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

jrick

Medlem
någon som druckit/testat årgång 2022 i Beaujolais?
Bara en flaska, Dutraive Fleurie Le Clos Vieilles Vignes. Den var bra, ren och sval men rätt mycket frukt - jag hade nog varit rädd att den skulle vara mer märkt av värme. Det är väl lite så som 2022 kan tänkas vara tror jag - ingen elegant årgång och kanske lite som 2019-2020 snarare än 2015 o 2018?
 

MarkusJ

Medlem
På samma tema är nästa lansering Descombes. Provade dem på Grappe igår och det övertygade mig att det går fint att hoppa över denna årgången, någon som tyckte annorlunda?
Vilka fler producenter hade Caviste att visa upp igår? Och vilka övriga som du minns?
 

Foley

Medlem
Jag fick iaf ur caviste att de kommer släppa Le Grappin senare efter sommaren, efter att bara kört cavx för 2021. Och att Delaporte kan vara näst på tur (antingen nu eller därefter)
 

rs14

Medlem
Jag fick iaf ur caviste att de kommer släppa Le Grappin senare efter sommaren, efter att bara kört cavx för 2021. Och att Delaporte kan vara näst på tur (antingen nu eller därefter)
Deras lanseringsplan är numera rätt statisk med nåt namn som skiftar plats med varandra. Vissa verkar ha trillat ut till förmån för andra bönder. En som jag saknar mycket är Pehu Simonet, hans viner är betydligt mer intressanta än ’ersättaren’ Pierre Gerbais.
 

katho27

Medlem
Kan bekräfta att det är domaine Delaporte som lanseras imorgon. En av mina favoriter, där jag tycker att de vita vinerna har vunnit väldigt mkt på 2-3 år i källaren, när jag lyckats spara dem så länge.
Drack nyligen andra flaskan av deras Silex Rosé -21 från CAV-lådan från för två år sedan - upplevde att även rosén vuxit till sig, mjuknat och djupnat avsevärt jämfört med första flaskan som provades direkt vid lansering.
 
Toppen