Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en icke cava över nätet. Januari 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    41

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Börjar denna kommentaren med en liten trumvirvel till mig själv då jag nu äntligen lyckats få tid att prova det där presumtiva diskvattnet som @Skumpagne hade valt ut som (förra)månadens vin.

För att inte ge mig några som helst förutfattade meningar lät jag bli att studera etiketten och visste således inte mer än att det var skumpa från 2008. För att göra det hela mer intressant beslutade jag att testa halvblint tillsammans med forumets numera standardiserade referensvin Graham Beck som jag inte heller fått tillfälle att prova.
Detta var aningens nervöst eftersom Graham Beck fått smått mytiska proportioner vid detta laget och jag var nyfiken på om det senaste årets idoga skumpapimplande givit något resultat.
Båda vinerna avnjöts i en referensgrupp om åtta personer av varierande vinerfarenhet, längd, vikt och kön och vinerna hade omsorgsfullt försetts med folieskrud samt referensnmmer i form av en etta [1] och en tvåa [2]

Så till provningen
Spänningen var olidlig och luften kunde nästan skäras med kniv runt bordet när det två vinerna hälldes upp i glasen.... Eller, ja, jag tyckte det var olidligt spännande, resterande middagsgäster verkade pladdra på som vanligt helt omedvetna om stundens allvar.

Första vinet jag fick i glaset kändes som en ung champagne med tydliga citrustoner och friska trevliga bubblor, gott men inte min typ av Champagne och jag gissade på en enklare BdB och hoppades att inte detta var Camille. (84FWP)
Mycket gott var betyget från de övriga runt bordet.

Sedan över till vin nummer två, och här kom en helt annan komplexitet, citrus men framförallt toner av mogen röd grape och en helt annan längd. Jag tyckte mig även finna en begynnande mognadston och någon vid bordet tyckte sig finna toner av stall eller halm.
Min gissning blev således att detta måste vara en skumpa gjord på en majoritet av Pinot och det är ju den typen av Champagne som jag brukar föredra. Riktigt jäkla gott och precis min typ av vin! (88FWP)
Jag gissade att detta var Camille Saves.

Fortfarande ovetande om vilket vin som var vilket kände jag nu ju verkligen pressen särskilt efter mina utläggningar om övervikt Pinot hit och ålder dit... Även om jag nu gissade rätt på Camille så kunde den ju mycket väl vara en BdB helt utan pinot...

När foliehattarna åkte av visade det sig att vin nummer två mycket riktigt var Camille Saves Millesime 2008 och jag kunde dra en lättnadens suck, tur eller skicklighet eller lite av båda skall vi låta vara osagt, det var ju trots allt ett 50-50 scenario. Det som dock var glädjande var att flaskans baksida även avslöjade att Camille hade en övervikt av PN (75%?) vilket ju var tur för mig.
Bland de åtta deltagarna så blev rösterna jämt fördelade 50/50 på vin nummer ett och två.
Till saken kan sägas att alla de som röstade på Camille var mer erfarna vin och skumpapimpare medans de fyra övriga bara dricker skumpa på nyår (eller när jag bjuder). Om detta skedde av en slump eller inte ska jag låta vara osagt men ovana skumpadrickare verkar föredra Graham Beck och vice versa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om detta skedde av en slump eller inte ska jag låta vara osagt men ovana skumpadrickare verkar föredra Graham Beck och vice versa.
Håller helt med @Elvis om inläggets förträffliga kvalitet och humor...men inte köper jag din slutsats om att "vinet-som-inte-bör-nämnas-vid-namn" generellt funkar bättre på champagnenoviserna än de erfarna champagnenördarna. I göteborg så var resultatet ganska tvärtom med något undantag och likaså i Umeå (om jag inte har feltolkat) samt även den provning som @merlotsmile höll. Dessutom sa @Per Stade så här efter det han provat, jag citerar: "Om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog också blint tagit det för en riktigt bra champagne."

Statistiskt har du alltså fel, men jag delar din syn att forumsvinet är det bättre av dem (en pinne), men det är ju å andra sidan ytterligare ett exempel på att min statistik stämmer bättre än din, då faktum är att jag är en bubbelnovis. :p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Håller helt med @Elvis om inläggets förträffliga kvalitet och humor...men inte köper jag din slutsats om att "vinet-som-inte-bör-nämnas-vid-namn" generellt funkar bättre på champagnenoviserna än de erfarna champagnenördarna. I göteborg så var resultatet ganska tvärtom med något undantag och likaså i Umeå (om jag inte har feltolkat) samt även den provning som @merlotsmile höll. Dessutom sa @Per Stade så här efter det han provat, jag citerar: "Om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog också blint tagit det för en riktigt bra champagne."

Statistiskt har du alltså fel, men jag delar din syn att forumsvinet är det bättre av dem (en pinne), men det är ju å andra sidan ytterligare ett exempel på att min statistik stämmer bättre än din, då faktum är att jag är en bubbelnovis. :p
-Du har säkert rätt, min pyttelilla referensgrupp kan knappast jämföras med alla forumdemoner som sörplat detta paradigmskifte i bubbelsvängen men det var ändå lite roligt att röstningen föll sig så. Nu hade ju säkert saken sett annorlunda ut om det hade varit två stycken BdB mot varandra istället. Nu skiljde ju dessa viner sig ganska markant åt och det handlade kanske mer om huruvida man föredrar bubbel som är viktat åt PN eller Chard...
 
Toppen