Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2015 - Biblia Chora Areti 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Larseman

Medlem
Tack @CH för förtroendet att bära stafettpinnen vidare, tack också @Mattias S för stödet :kyss:
Som vän av mångfald så tänkte jag att vi skulle ge ett nytt land chansen och kanske ett som många inte självklart ser som en producent av högkvalitativa viner.
Månadens vin i april 2015 blir ett Grekiskt rött vin gjort på 100% Agiorgitiko från provinsen Makedonien i nordöstra Grekland:
2009 Biblia Chora Areti (http://www.systembolaget.se/82194)
Jag har själv inte provat vinet, men gillade starkt deras vita Assyrtiko/Sauvignon Blanc som dracks i somras på Thassos. Biblia Chora anses som en mycket bra producent så jag har själv stora förhoppningar.
Leverantör är Carovin och jag har fått bekräftat att det finns åtminstone 72 flaskor på lager
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ändrade i omröstningen så att det blir synligt efter det att man lagt sin röst, vad andra har röstat. Inte bara att man ser antal utan även vem som har röstat på vad. Har inte kunnat ändra det i de gamla omröstningarna, då det är försent att göra detta så fort någon lagt sin röst.

För inte vill vi väl att det skall vara anonym omröstning?
 

ChristianB

DipWSET
Ze vine is ordered!

Och ja, jag tror nog att vi kan stå ut med att visa våra röster. ;) Trots allt så bjuder vi på vår okunskap i "Idag dricker vi"-tråden och det utan att skämmas!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Jag ändrade i omröstningen så att det blir synligt efter det att man lagt sin röst, vad andra har röstat. Inte bara att man ser antal utan även vem som har röstat på vad. Har inte kunnat ändra det i de gamla omröstningarna, då det är försent att göra detta så fort någon lagt sin röst.

För inte vill vi väl att det skall vara anonym omröstning?
Jag försökte bara vara duktig och göra likadant som tidigare :oops:
Men jag har själv undrat varför man inte kan se vem som har röstat vad, men nu förstår jag ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker att det här var ett bra val, och i lagom prisklass för att få ett brett deltagande! Jag kommer att lägga min beställning snart. Jag vill iaf var med i April!

Ska bli roligt att se hur det känns att dricka ett grekiskt rödvin på hemmaplan.

De fyra senaste åren har jag spenderat en till två veckor utomlands på olika Grekiska öar, och mitt minne av Grekiska viner är att de är ganska Strama men med mjuka tanniner och låg syra. Oftast serveras de lätt kylda, vilket jag har uppskattat när det har varit runt 30grader varmt. Känns inte lika attraktivt att hålla vinet nedkylt när det är mellan 1-5grader varmt i vårat vackra land.

Blir intressant!

PS. Jag tycker absolut att man ska kunna se vad vi har röstat!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag tycker att det här var ett bra val, och i lagom prisklass för att få ett brett deltagande! Jag kommer att lägga min beställning snart. Jag vill iaf var med i April!

Ska bli roligt att se hur det känns att dricka ett grekiskt rödvin på hemmaplan.

De fyra senaste åren har jag spenderat en till två veckor utomlands på olika Grekiska öar, och mitt minne av Grekiska viner är att de är ganska Strama men med mjuka tanniner och låg syra. Oftast serveras de lätt kylda, vilket jag har uppskattat när det har varit runt 30grader varmt. Känns inte lika attraktivt att hålla vinet nedkylt när det är mellan 1-5grader varmt i vårat vackra land.

Blir intressant!

PS. Jag tycker absolut att man ska kunna se vad vi har röstat!
Hur smakar ett stramt vin med mjuka tanniner och låg syra? Om jag nu får vara lite dryg :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur smakar ett stramt vin med mjuka tanniner och låg syra? Om jag nu får vara lite dryg :)
Heltorrt (surt) utan uttalade tanniner och syra. Om jag får blanda mig i. ;)

Men visst, stramt brukar indikera viss strävhet åtminstone, men jag fattade andemeningen (tror jag). :)

Men varför blandar jag mig i detta ärende? :tystad:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Heltorrt (surt) utan uttalade tanniner och syra. Om jag får blanda mig i. ;)

Men visst, stramt brukar indikera viss strävhet åtminstone, men jag fattade andemeningen (tror jag). :)

Men varför blandar jag mig i detta ärende? :tystad:
Du har väl lika lite anledning att blanda dig i som jag hade anledning att ställa frågan först :)

Förstår nog vad du menar, och vad Deppodi menade. Kanske lät lite drygt, men var ganska genuint intresserad av vad som menades?

Låter också som ett riktigt otrevligt vin! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du har väl lika lite anledning att blanda dig i som jag hade anledning att ställa frågan först :)

Förstår nog vad du menar, och vad Deppodi menade. Kanske lät lite drygt, men var ganska genuint intresserad av vad som menades?

Låter också som ett riktigt otrevligt vin! :D
Håller med! Klart intressant, just "stram" tror jag vi använder väldigt olika. :)

För mig innebär nog "stram" när munnen känns uttorkad efter en klunk, vilket brukar vara en kombination av garvsyra (tannin) och obefintlig sötma.

Edit: Motsatsen till generös, kanske?
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul! -Har inte druckit ett grekiskt vin sen... Typ aldrig? (Kourtaki borträknat)

Skall se till att försöka vara med denna gång när jag trots allt är hemma.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur smakar ett stramt vin med mjuka tanniner och låg syra? Om jag nu får vara lite dryg :)

Du får jättegärna fråga! Det är säkert jag som uttrycker mig fel, och då ska jag be om ursäkt.

Men ni har redan rett ut min tankebana korrekt ;) Jag tänkte mig en kombination av ovan nämnda, viner som inte upplevs mjuka och fruktiga, men som ändå har en liten strävhet utan att den blir dominant.

När någon säger tanniner eller "Stram och nyanserad" så tänker jag mig att man tar en klunk, och sedan känns halsen som Saharas öken! :p

Torrt kanske hade varit ett bättre ordval!
 
Toppen