Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Gurto

Medlem
Efter att ha funderat i banorna "ett vin från ett land/distrikt som jag, och troligtvis många andra här, sällan dricker" landade jag till slut hemmavid; svenskt vin! Prövar oerhört sällan svenskt och framförallt inte rött.

Passande nog släpper Wannborga ett rött vin på druvan Regent den 4:e April. Har ingen aning om vad man kan förvänta sig av detta vin och har ingen koll på producenten, mer än vad jag nu läst mig till: Druvorna växer på Öland, Regent är en druva framtagen i Tyskland på 1960-talet, vinet är lagrat på svensk ek. Hur det doftar och smakar och om det finns någon form av kvalitet i vinet får vi nu kollektivt ta reda på. Kanske blir det självspäkning - men då i alla fall i ett gott syfte.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wannborga-3096901
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter att ha funderat i banorna "ett vin från ett land/distrikt som jag, och troligtvis många andra här, sällan dricker" landade jag till slut hemmavid; svenskt vin! Prövar oerhört sällan svenskt och framförallt inte rött.

Passande nog släpper Wannborga ett rött vin på druvan Regent den 4:e April. Har ingen aning om vad man kan förvänta sig av detta vin och har ingen koll på producenten, mer än vad jag nu läst mig till: Druvorna växer på Öland, Regent är en druva framtagen i Tyskland på 1960-talet, vinet är lagrat på svensk ek. Hur det doftar och smakar och om det finns någon form av kvalitet i vinet får vi nu kollektivt ta reda på. Kanske blir det självspäkning - men då i alla fall i ett gott syfte.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wannborga-3096901
Det blir väldigt intressant! Kul val. :)
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
Jag går först ut på mitt val då:

(uppstekt palt med fläsk, nässelkräm, timjansmör och fräs på kirskål och maskros)
Doft: Bärig av hallon och björnbär, ganska jordigt, lakrits, torkade örter och peppar
Smak: Ganska lätt och "vattnigt". Bärigt och tydligt kryddigt.

Detta är ju ett "vanligt" vin! Ett väldigt enkelt sådant men ändå; hade nog förväntat mig något mer udda (tidigare erfarenheter av svenskt vin har bjudit bl.a. på väldigt annorlunda gröna toner). Positiv överraskning på ett sätt men också en liten besvikelse på ett annat sätt; det har ju inte så mycket egen karaktär utan är ett rätt tråkigt, enkelt vin som hade kostat bra mycket mindre om det kommit från något traditionellt vinland. 81p

Gick väl ok till mitt lilla matexperiment.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då var det dags...

image.jpeg


Jag blev faktiskt imponerad! Vinet är riktigt bra – för att vara svenskt vill säga. ;) Alldeles för tunt och vattnigt för att kännas helt som ett seriöst kvalitetsvin, men både syran och komplexiteten är absolut tillfredställande. Först och främst så är det lite "brettigt" som vissa cidertyper kan vara (lite stalligt och jästigt). Tranbär och omogna björnbär primärt men jag hittar även svart te, bergamott och dammig råtobak. Ett uns kryddigt, inte riktigt peppar utan mer åt kardemumma samt lagerblad eller liknande. Enkelt och lättdrucket. Visst, det är knappt några tanniner eller struktur, men långtifrån typiskt ett plonk.

Inte dumt alls, men knappast värt sin peng. Jag tycker ändå att upplevelsen var intressant så det blir en tumme upp och 84 friska poäng!
 

gece

Man vänjer sig.
Första sniffen på korken tänkte jag "åh nej, och jag som inte har något vettigt i reserv..." - inga defekter, men luktade risigt sub-80p-plonk.
Andra sniffen artade det sig betydligt. Solmogen mörk frukt, lite åt det syltiga hållet, svartvinbär, björnbär, blåbär. Det finns en liten, diskret fatton i bakgrunden.

I munnen har vi fortsatt mörksyltig, något endimensionell karaktär med kanske lite dragning åt slånbär, rund munkänsla och ganska kort längd. Strukturen domineras helt och hållet av en enorm syra, tanninerna är små och ganska fina.

Är lite kluven till syran, initialt känns den kartig och alltför dominant gentemot tanninerna, men å andra sidan balanserar den den ganska söta frukten och hindrar detta från att bli saft och himla kartig är den väl ändå inte... till slut landar vi på 82p - inte precis prisvärt, men helt OK bersådricka.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
regent black print.jpg

Test av månadens vin, kombinerat med älgvallenbergare med fläskstekta ärtor och potatismos, som referens valde vi ett "udda" tyskt vin i samma prisklass:
2012 Markus Schneider Black Print: massor av frukt i doften, men i bakgrunden kan man urskilja lite brända däck (Sydafrika?!?). Massor av frukt i smaken: plommon, svartvinbär, svarta oliver, utan överdriven sötma, tyvärr saknas också syran och de brända däcken och den varma asfalten stör helhetsintrycket: 81p
2014 Wannborga Regent: Snygg vinröd färg. Tunn, grön doft med hallonsnår och blåbär. Tyvärr lovar den tunna doften långt mer än vad smaken kan erbjuda: surt, men utan syra, där frukten ska finnas är det ett stort hål, som i bästa fall är fyllt med Ramlösa, på etiketten står det att det är lagrat på svenska ekfat, men troligtvis har de snålat in på eken och använt gran istället, för bismaken av terpentin är överhängade. Årets (årtusendets?) klart sämsta vin, alla systemets röda boxar + Roxanich Malvazijica slår det här med hästlängder:56p
 

Mats

Gone todash....
IMG_0395.JPG

Månadsvinet och lite annat smått och gott.
Vacker mycket klar och lite ljus vinröd i färgen. Förväntningarna var mycket låga så när det kändes som ett riktigt vin på första doften blev jag klart positivt överraskad, men tyvärr höll det inte i sig så länge. Dekanterade det och provade det under 6 timmar. Fanns en lite svag och diskret brettig stallukt i doften som försvann efter några timmar. I övrigt doft som känns ung med lite söta hallon och åkerbär, lite som en hallonläsk. Smaken påminner om doften men rejält blaskig och har sedan ett lite beskt avslut. Lite ek, ganska bra syra men tanninerna har de glömt tillsätta. Till maten blev det så blaskigt att det inte gick att bedöma (kycklingbröstburgare). Om man glömmer att det är ett vin skulle det nog fungera som måltidsdryck en vanlig lunch i stället för lingondricka men inte som vin.

Så poängmässigt drygt 80 som måltidsdryck men 10 p lägre som vin. Tur man hade lite andra säkra kort att trösta sig med………
 

Mattias Schyberg

Administratör
Antingen är alla sent ute eller så var det ett ljumt intresse för svenskt vin ;)
Det var ju inte världens bästa reklam för vinet att du gick ut tidigt med en väldigt ljummen recension å andra sidan. ;)

Nya och spännande viner som man aldrig har provat är dock alltid kul, men jag hade gärna sett att den som väljer vin tar något som de verkligen gillar själva och kanske till och med redan har provat. En jakt på riktiga utropstecken känns lite mer intressant enligt mig. Men visst, det får ju gärna vara något annat än bolagets klassiska trotjänare givetvis.

Men var och en väljer som de själva vill. Ville mest så lite frön inför framtiden. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
...hade varit fyllda med något annat än druvan regent (Thunbergskt ordspråk). Detta är ett vin som jag personligen har svårt att beskriva då det spretar åt alla möjliga håll. Doften är helt ok, fick lite vibbar mot Italien tillsammans med Stalands möbelutställning av ekmöbler. Första sippen in i gommen och sen är det borta. *POFF*. Frugan nämnde att bordsvattnet hade längre eftersmak, och trevligare. Så långt vill jag inte gå men visst är det kort, infernaliskt kort. Magnus Ugglas gamla dänga 4 sekunder känns i sammanhanget som en evighet. Men jag ska inte vara helt negativ, det finns en hel del som tyder på viss kvalitet, doften, den första sippen bjuder trots allt på en hel del även om det är mer åt det generiska hållet. Om det beror på tillverkningen eller druvan ska jag vara osagt. Bara för att det är ett svenskproducerat vin så höjer jag mig till 78 pinnar.
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
Det var ju inte världens bästa reklam för vinet att du gick ut tidigt med en väldigt ljummen recension å andra sidan. ;)

Nya och spännande viner som man aldrig har provat är dock alltid kul, men jag hade gärna sett att den som väljer vin tar något som de verkligen gillar själva och kanske till och med redan har provat. En jakt på riktiga utropstecken känns lite mer intressant enligt mig. Men visst, det får ju gärna vara något annat än bolagets klassiska trotjänare givetvis.

Men var och en väljer som de själva vill. Ville mest så lite frön inför framtiden. :)

Nästa gång det blir min tur (rimligtvis om ca 2 år eller så, då vi gått varvet runt + nytillkomna medlemmar) lovar jag att välja utifrån förmodad eller säkerställd kvalitet, inte kuriositet ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur många flaskor tror ni det behöver finnas i lager för att månadens vin ska räcka till alla?
Svår fråga då vi inte vet hur många som köper vinet anonymt i samband med att det får exponering på forumet. Är det dessutom ett uppskrivet vin rent allmänt så brukar relativt stora lager ryka snabbt.

Har inget bra svar alltså. Du får gå på magkänsla helt enkelt. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nästa gång det blir min tur (rimligtvis om ca 2 år eller så, då vi gått varvet runt + nytillkomna medlemmar) lovar jag att välja utifrån förmodad eller säkerställd kvalitet, inte kuriositet ;)

Sambon tyckte att det här var det bästa valet av månadens vin hittills (valet alltså, inte nödvändigtvis vinet). Det är en skam för finewines medlemmar om de aldrig har testat ett vin som lagrats på svenska ekfat. Det här valet var en stor kulturgärning. Det ger också bra argument om man ska diskutera för- och nackdelar med närproducerat ;).
 
Toppen