Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2017 - Castell d'Encus Acusp

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Jos

Medlem
Ja, jag skrev en poäng utifrån vad vinet levererar och valde att rösta mer "subjektivt" utifrån mina preferenser.
För mig är smak subjektivt så det där förstår jag inte riktigt men då sitter poängen där det var menat i alla fall! :)

Tack för hjälp med röstningen!
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Doften är lätt men varmfruktig, söta röda bär och någon sorts varm sten. Känner referenser både till Bourgogne och mer rödfruktiga varianter av nebbiolo.

I smaken är det mer av de söta röda bären, kopplat till en gnutta viol (här tänker jag lite på lättare nebbiolo igen) och lite lättare frukt från citrusfamiljen, mandarin kanske. Faten är verkligen inte omärkliga utan bidrar med lite vanilj och lite bitterhet. Tanninerna är mycket lätta och syran är lägre än vad jag hade trott. Det är ett lättklunkat vin, men inte utan nyanser och struktur. Så mycket av "mjukt" rödvin som man hittar och min matchning till torskrygg med pancetta, soltorkade tomater, potatis, haricots verts, morot och lite för mycket smör sitter fint. Satt bra till förrättens serranoskinka, kronärtskocka och oliver också men inte lika bra. Jag tycker att det är gott, men frukten bär inte riktigt upp faten just nu. Samtidigt undrar jag om det på sikt håller för lagring när syra och tanniner inte är mer framträdande. Min gissning skulle väl vara att det mår bra av ett par år till men inte så mycket mer.

Jag sätter ändå 90 poäng för upplevelsen idag. Det är då 90 poäng så som jag upplever att skalan används av de flesta, inkl Cellartracker. Som den beskrivs i omröstningen låter det lite väl tilltaget, "exceptionellt". Kan avslöja att Parker (eller Wine Advocate kanske) och spanske recensenten Penin har satt 93 resp 94 på den här årgången av det här vinet.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Jag har ju haft en problematisk relation till Pinot Noir, men har haft några ganska bra upplevelser på sistone - så ska detta bryta sviten eller hålla fanan högt?
Doft av bränd plast och jäst när flaskan korkas upp, något jag ofta hittar i PN, men efter någon trekvart i karaff händer det saker.

Doft av Champis (druvjuice och äpple) fortfarande lite bränd plast (tror detta är faten som spökar), hallon och lingon (-ris och -dricka), barrträd (enbär, barr, kåda), smörkola, osv. Ganska mild syra och dito tanniner. "Fräscht, ett bra lunchvin" observerar sambon, och det är bara att hålla med. Ett genomsympatiskt vin, men inget som förändrar min världsåskådning. Dock gott, och jag sörjer att det börjar ta slut. 86p
 

ae

Medlem
Ganska stängt och lite skevt direkt ur flaskan. Karaff gör susen.
Mörka bär, lite jordgubb, rosor, parfym/tvål, lakrits, örter och stenkross. Slankt och väldigt mineralisk känsla i munnen. Antydan till cola/balsamico i eftersmaken. Lätta, finkorniga tanniner och hög syra. Väldigt fin balans.
Inte så pinot-likt till en början, men ju mer luft vinet får desto mer tydligt blir det. Påminner också mycket om andra svalodlade spanska viner från exempelvis Ribeira Sacra. Smakar också lite som ett mellanting mellan pinot noir och nebbiolo, med slagsida åt den senare. Väldigt bra vin!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
acusp ocean eight.jpg

Månadens vin, som referens en ett år äldre australiensare för exakt samma pris:
2013 Ocean Eight Pinot Noir: doft av varma jordgubbar, tillsammans med tång och lakrits. Bra koncentration och syra, återhållsam alkohol, lena tanniner. I smaken finns varma jordgubbar, lingon, rosmarin och timjan. Snygg balans, behöver knappast lagras, men gillar en rejäl luftning. Bra Pinot som kanske saknar lite längd. Dricker sällan australiensiskt, men det här var positivt: 88-89p
2014 Castell d’Encús Costers del Segre Acusp: charmig doft av smultron och lingon, från nyöppnad flaska finns det en del jäst, men den försvinner snabbt med luften. Väldigt lätt, men med bra syra. I smaken finns, finns smultron, syrliga hallon, lingon och bränd bakelit. Det finns också en grapefruktbeska med vitpeppar, grädde och mineralig sälta. Elegant, men tyvärr lite väl tunt, liksom Ocean eigth vill det ha massor av luft, men helst ingen mat, eftersom det inte klarar konkurrens: 87p
 

Pontus

Medlem
"Väldigt transparent" är första intrycket. Ganska skön doft med lite tallbarr, örter och jordgubbar. Väldigt lätt munkänsla med röd frukt och ett knippe kryddor. Ganska hög syra. Finstämt, men tyvärr lite för endimensionellt och lätt i stilen för min smak. Försvann fullständigt till maten. Funkar bättre på egen hand, men når inga högre höjder. Kul att ha provat! 86p.
 

Per Stade

Lege artis
Presentationen av den här månadens vin var så lockande att jag bara måste prova. En slank Pinot Noir är oemotståndlig. Skulle passa bra till dagens lunch. Vacker rubinröd färg lovade gott. Första sniffen i glaset var som att öppna källardörren till ett gammalt hus: jord och mögel.
:eek: :usch: :död:
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Presentationen av den här månadens vin var så lockande att jag bara måste prova. En slank Pinot Noir är oemotståndlig. Skulle passa bra till dagens lunch. Vacker rubinröd färg lovade gott. Första sniffen i glaset var som att öppna källardörren till ett gammalt hus: jord och mögel.
:eek: :usch: :död:
Vad tråkigt! Kul att du ville vara med, hoppas du byter din korkade flasks mot en fräsch!
 

Jos

Medlem
Haft en halv flaska i kylen och nu är den om möjligt ännu trevligare! Ingen som helst oxidation men vidöppen och hur bra som helst efter initiala avgastonen eller vad det är vädrats bort. Nästan så jag måste höja betyget :)
 

chambertin

Medlem
Kork på min tyvärr, Anar en del kvalitet bakom den blöta wellpappen men väntar med omdöme tills jag fått en korrekt flaska.
 

Trydebull

Medlem
Kul och intressant val av månadens vin. Till detta en bra presentation och ändå lite trådar kvar att läsa in sig på.

Bara att hänga på således!

Det börjar redan med en etikett. Generellt sett tror jag att jag har en bakomliggande grundinställning som säger att moderna etiketter försöker dölja dåligt innehåll. Jag har alltså, precis som många av er andra, druckit alldeles för mycket gammal Bourdeux med tråkiga slotts-etiketter. Som tur är (???) har jag själv också blivit gammal nog att inse att det är fel inställning - generellt sett.

Dekanteeing i nära två timmar innan avsmakning och senare även servering till helgrillad fläskfilé, hemslagen bearnaise och ungsgräddbakade potatis i uterummet.

Färgen är rakt igenom ganska ljust röd. Inga stora skillnader mot kanten av mitt glas och det är en genomskinlig röd-skala i häraden av mogna lingon, möjligtvis granatäpplefärgad.

Dofta gjorde jag direkt när jag öppnade flaskan och sen när det fått landa efter vila i glaset. Vid första näs-kontakten gav det en lätt ton av nygarvat läder och svartpeppar. När det fått vila sig lite svängde det över mot en vidare men lite mildare kryddig doft. Kryddtimjan och nykrossade rosepepparkorn. Subtilt följd av röda bär i form av lingon men också röda vinbär och rabarber. Någon form av citruston får jag också upp. Mycket lite dock.

Smaken är till att börja med väldigt angenäm. Lätt, lätt lingon. Röda vinbär. Rosepeppar. Timjan. Lite vanilj. Lite jordgubbe. "Stilla" fruktighet. Balanserat. Skön kryddighet som drar sig kvar medellång till lång tid efteråt.
Gott vin. God Pinot! Förvånad själv faktiskt, vilket är kul. Överraskad över vinet, omständigheterna, odlungsplats och druv-val på vingården. Tror att det vinner på några år i källaren. Tror dock inte att det ska stanna tio år.
Skulle jag köpa det igen? Ja. Inte omöjligt.

Poäng? Sätter ner 88 pinnar. Med mersmak i min bok.
 

Attachments

  • 20170417_172845.jpg
    20170417_172845.jpg
    46,4 KB · Visningar: 251
Last edited:
Så har även jag hunnit testa det här vinet.
Färgen går i en granatäppelröd ton. Helt transparent.
Doften domineras av röda bär med inslag av våta stenar, små nätta kryddor och någon liten blommighet.
I munnen är det ett slankt vin med en bra syra och med tanniner, som smånafsar. Relativt lättdrucket, men ändå charmigt. I smaken återkommer de röda bären i form av hallon, lingon, tranbär och jordgubbar. Här finns gott om steniga mineraler. Eftersmaken är av medellängd. Här dyker det upp inslag från ekhanteringen. Vinet lämnar en liten bitterhet som tar ner helhetsintrycket något.
Betyg 3++
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Äntligen hemma till riktigt vin. När vinabstinensen satte in som värst blev det kylt rödvinsplonk i 35 graders värme. Abstinensen går inte över av detta kan jag säga. Jag har ju gillat de tyska PN som jag smakat på sistone så mina förhoppningar är höga....
Flaskan öppnad ca två timmar. Ej dekanterad.
Granatäppelfärgad transparent och mot kanten av mitt glas nästan som vatten.
Tunn doft av lite kryddig parfym. Slank! Oj vad slank den är! Röda bär, lingon. Bra syra. En liten bränd ton, kanske lite tobak? Tanninerna dag 1 obefintliga men de kröp fram till dag 2 liksom lite vitpeppar. Ganska kort men angenäm eftersmak. Dricker det här utan mat vilket jag tror är ett måste? Nästan all mat, utom möjligen fisk, kommer att döda detta vin.
Vad tycker jag då? Denna slankhet är inget för min gom men jag gillar det ändå. Det når inte upp till de tyska höjderna och jag kommer inte att köpa det igen. Det funkar dock som socialt smuttvin.
87 rookiepoints!
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Första gången jag skriver nåt längre stycke på det här forumet men here it goes:

På näsan relativt mycket ekfatstoner, däribland vanilj, och en del gröna örtiga toner. I munnen väldigt pinot-ig med svåridentifierad röd frukt och återigen gröna örtiga toner och ekfat. Balanserad syra (på gränsen till för låg syra) och milda tanniner. När man läser om det verkar vara relativt naturligt men jag hittar inget i vare sig doft eller smak som står ut som särskilt "naturligt". Inget animaliskt, inget spritsigt, ingen volatil syra osv. osv.

Skulle säga att detta är ett vin av hög kvalitet och om man gillar Pinot Noir i allmänhet och röd Bourgogne i synnerhet skulle det här vinet säkert kunna anses ge väldigt mycket vin för pengarna. För min personliga smak var det dock inte någon fullträff. Hade vinet haft snäppet högre syra och bara sett gammal (eller ingen) ek hade jag gillat det mer, tror jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
När man läser om det verkar vara relativt naturligt men jag hittar inget i vare sig doft eller smak som står ut som särskilt "naturligt". Inget animaliskt, inget spritsigt, ingen volatil syra osv. osv.
Du har helt klart en annorlunda definition på "naturligt" (än min i alla fall). Jag tycker inte att de attribut du nämner varken har med naken druvtypicitet eller ursprung/terroir att göra. Ett bra och "naturligt vin" är ärligt, osminkat och druv- och ursprungstypiskt. Om man får ett vin blint och den enda slutsats man kan dra är att det är ett "naturvin" från valfri plats och druva, är det enligt mig tveksamt om det är ett bra vin med unik och "naturlig" personlighet. Lite skit och orenheter kan dock bidra med intressant komplexitet, men det är mer som en krydda på samma vis som fatkaraktär med mera. Nu finns det ju självklart inget rätt eller fel här. Det är ok att tycka och tänka olika. :)
 
Toppen