Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - augusti 2015 [Fel årgång vid beställning - ny aktivitet på gång!]

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Rexel

Medlem
Tack för förtroendet och ja! det blir Italienskt:)
Mina tankar gick först till Marche, men hittade inte riktigt vad jag sökte. Brunello 2010 är ju rätt hajpad, men varför inte testa en bättre Rosso som förhoppningsvis har hunnit mogna lite mer och är lite mer tillgänglig.

Augusti månadsvin blir (Tillgång och årgång kontrollerad med importör).
  • 2010 Pian dell Orino - Rosso di Montalcino (71127)
  • 260:-
  • Flaska, 750 ml

Lite info om producenten
Pian Dell’Orino ligger granne med Biondi Santi i Montalcino. Här hittar ni Caroline Pobitzer och Jan Erbach, som sedan 1997 odlar sina Sangiovese-druvor för framställning av Brunello och Rosso di Montalcino samt en IGT – Piandorino. De har ca 6 ha fördelat på fyra mindre områden. Caroline har levt hela sitt liv med vin och var från början fast besluten att odla enligt biodynamiska principer, inte minst på grund av att få så bra kvalitet som möjligt på sitt vin. Deras viner uppmärksammas världen över och får mycket goda omdömen av vinjournalisterna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för förtroendet och ja! det blir Italienskt:)
Mina tankar gick först till Marche, men hittade inte riktigt vad jag sökte. Brunello 2010 är ju rätt hajpad, men varför inte testa en bättre Rosso som förhoppningsvis har hunnit mogna lite mer och är lite mer tillgänglig.

Augusti månadsvin blir (Tillgång och årgång kontrollerad med importör).
  • 2010 Pian dell Orino - Rosso di Montalcino (71127)
  • 260:-
  • Flaska, 750 ml

Lite info om producenten
Pian Dell’Orino ligger granne med Biondi Santi i Montalcino. Här hittar ni Caroline Pobitzer och Jan Erbach, som sedan 1997 odlar sina Sangiovese-druvor för framställning av Brunello och Rosso di Montalcino samt en IGT – Piandorino. De har ca 6 ha fördelat på fyra mindre områden. Caroline har levt hela sitt liv med vin och var från början fast besluten att odla enligt biodynamiska principer, inte minst på grund av att få så bra kvalitet som möjligt på sitt vin. Deras viner uppmärksammas världen över och får mycket goda omdömen av vinjournalisterna.
Perfekt skapad tråd dessutom! Om jag inte hittar det i USA så beställer jag det såklart hemma. :)

Tråd klistrad och redo...
 

Skrutt

Medlem
Härligt val, beställt va're här!
När det gäller RdM 2010 minns jag Ciacci Piccolomini d'Aragona med välbehag men även 2011. 2012 tycks jag ha missat.
 
Trådskapare
Rexel

Rexel

Medlem
Ännu en gång har systembolaget gjort fel... Fick 2012 istället för 2010. Dem sa på SB att du med fått fel @Rexel ??
Ja självklart fick jag fel:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:, killen på SB skulle ringa imorgon och försöka fixa rätt årgång, till dig med?
Jag blir tokförbannad, jag har aldrig fått rätt när jag beställt från beställningssortimentet på befintliga produkter. Jag har precis dragit iväg nedan mail till SB.

*************************************************************************************
Hej

Jag lade en beställning på "2010 Pian Dell Orino Rosso Di Montalcino" som jag åkte in för att hämta ut idag, men hämtade självklart inte ut denna då det som vanligt visade sig vara fel årgång (2012).
Innan jag lade denna beställning mailade jag importören för att säkerställa att det är årgång 2010 och ingen annan årgång. Fick som svar att det är årgång 2010 och att det är "först in - först ut" som gäller vilket jag känner till sedan tidigare.
En ur personalen i butiken Borås knalleland ska ringa och försöka ordna så att en ny beställning levererar årgång 2010. Jag bad även att om han kan se till att övriga beställningar på detta vinet levereras med årgång 2010, detta då jag vet att det är minst 8-10 till som har beställt vinet eftersom vi skall ha en vinprovning av medlemmar från "finewines.se".
Jag ber även er att ni säkerställer att det levereras årgång 2010 på lagda beställningar då jag kan garantera att samtliga beställningar som inte innehåller årgång 2012 inte kommer hämtas ut.

Det är inte första gången jag får fel årgång, tror att samtliga gånger jag har beställt från beställningssortimentet på "existerande" produkter (OBS! undantaget nyheter och nya produkter då har det varit rätt) har det varit fel årgång, detta är riktigt riktigt dåligt och jag tror ni håller med! Vet att ni har fått många synpunkter kring detta och jag säger samma sak "olika artikel nummer för olika årgångar" Hur svårt kan det vara!

Enligt mig - standard på hur man bygger applikationer, system och produktregister (PIM).
Ser fram mot att ni snart har en lösning för hantering av ovan problem.
*****************************************************************************************
 
Trådskapare
Rexel

Rexel

Medlem
Mailade importören att fel vara levererats ut. Frågade även vem som står för kostnad i detta fall, men det kanske ngn av er vet?
Lite sugen på att vara lite jobbig, om vi på finewines beställer allt vi vet som ligger med fel årgång om och om igen.....men då vill man inte att importör skall bli drabbad. Mängder av fel och returer märks när det blir volym.....manuell hantering är kostsamt och tidskrävande!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ligger vinet i beställningssortimentet så är det importören som sköter informationen som syns på Systembolagets hemsida och det är importören som skickar ut fel årgång. Sen tycker jag det är Systembolagets ansvar att se till att det inte blir fel.
 
Trådskapare
Rexel

Rexel

Medlem
Ligger vinet i beställningssortimentet så är det importören som sköter informationen som syns på Systembolagets hemsida och det är importören som skickar ut fel årgång. Sen tycker jag det är Systembolagets ansvar att se till att det inte blir fel.

Helt korrekt, fick precis svar från importören om samma sak samt att han svarade mig fel när jag frågade om tillgång på årgång 2010:mad: Han bad om ursäkt och alla kan vi göra fel.
Det som finns är några flaskor 2011 och sen är det 2012 som gäller så "först in först ut" funkade inte heller.

Så hur gör vi? 2012 är bättre än 2011 tror jag. Om vi ska lita på Antonio Galloni är det 2012 som gäller.
Ett helt gäng har beställt och får troligtvis 2012.
Min tanke var att vi skulle få ett lite mognare vin av just årgång 2010 från Montalcino. Ska jag välja nytt vin eller kör vi på 2012?
Jag tycker vi kör på 2012, även fast det är lite mot mina principer när jag inte får den varan jag inte beställt, kan vara ok vid prisavdrag, men det går ju bara inte............så kan man ju inte göra.....o_O
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Tycker du skall välja ett nytt vin och så får importörerna lära sig (genom att det svider i plånboken) att det är viktigt att informationen stämmer. Men det är bara min åsikt, 2012an är säkert ett bra och spännande vin det också! :)
 
Toppen