Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - augusti 2015 - Försök 2

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra vin, vin med speciella kavliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

chambertin

Medlem
Hmm, undrar ju om ni dricker samma vin allihopa. Beskrivningarna spretar en HEL del minst sagt.
Blir att inhandla detta nästa vecka och prova.
Är det ngn som följt vinet under mer än några timmar ?
Ni ligger väldigt nära varandra i poäng men väldigt lång ifrån ibland i beskrivningar.
Italienskt ut i fingerspetsarna men förvånansvärt generöst med murriga körsbär och plommon direkt från start med ett fint djup och en del mognadstoner trots sin relativa ungdom. Medelfylligt till fylligt med ganska mjuk, balanserad och rund munkänsla, men med rimlig syra och riktigt bra tanninstruktur som biter ifrån främst i eftersmaken. Med lite luft så bjuds det på tobak, ceder, kakao, läder och basilika med en del torkad frukt och extraherat te i basen samt lite tjära, stendamm och jord i svansen. Drickmoget enligt mig, men det klarar såklart mer lagring för den som orkar vänta.

Jädrigt gott vin i vilket fall som helst och det klart bästa vin vi har haft som forumvin helt utan tvekan. 92p

Barbi - med blåbär, körsbär och mjuka fat blev det dagens vinnare. Kändes på något sätt mogen när första glaset hälldes upp.
Stramade till sig lite efter en stund i karaffen (kylskåpet). Serverades runt 17 grader.

Ljust tegelröd färg. Öppnar med varma och insmickrande toner. Frukten är åt det ljusröda hållet med hallon och bigarråer. Mycket kryddor, kanel och kryddnejlika, en del sandelträ. I munnen är den också varm och mjuk om än lite eldig. Mycket syra men ganska tama tanniner. Frukten drar åt tranbär och hallon. Saknar möjligen lite mer djup och längd, men jag gillar den. Gränsfall om den når 90p, men jag är generös ikväll :rolleyes:

Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino 2010: Doften är mer återhållsam än hos Val di Suga men har ett tydligt inslag av örter: rosmarin och timjan. Mer syra, tanniner och mörka bär, snygg balans, men saknar lite längd - behöver kanske mer lagring? Vinet har mer drag av sydfrakrike än Italien. Det klart bästa månadens vin hittils - utväxlingen på den extra hundralappen är ganska hög. Idag fick Barbi ändå känna sig slaget av Val di Suga, men positionerna kanske byts om 10 år? 90p idag.

Det här var en väldigt trevlig bekantskap. Svarta vinbär på näsan, blåbär, överhuvudtaget mycket mörk frukt, medelfyllig med en lite stram avslutning. Lite mer elegant än en typisk Brunello. Lite gröna toner också. Väldigt trevlig just nu men vinner säkert på ytterligare några års lagring.

Doft av örter med en lite pepprig mintig ton, läder och jord tillsammans med lite stallighet....
Skön harmonisk syra med ganska mjuka tanniner, bra fruktighet med mörka röda bär, lite plommon. Tycker vinet har en bra balans och passar min gom riktigt bra, det enda negativa är en lite för hög alkoholhetta, men samtidigt är den härlig i eftersmaken. Behövs nog lite tid i källaren för att balansera upp detta.
Riktigt gott och kommer nog köpa några och lägga undan tillsammans med Fanti 2010, Fanti är än så länge den bästa 2010 i prisklassen som jag provat. Ger Barbi 91 pinnar:)
 
Trådskapare
Rexel

Rexel

Medlem
Hmm, undrar ju om ni dricker samma vin allihopa. Beskrivningarna spretar en HEL del minst sagt.
Blir att inhandla detta nästa vecka och prova.
Är det ngn som följt vinet under mer än några timmar ?
Ni ligger väldigt nära varandra i poäng men väldigt lång ifrån ibland i beskrivningar.
Sitter o sippar på det sista och........
Alkoholhettan har klart helt avtagit, tydligare frukttoner i smak, hallon och en mkt rundare smak, allt åt det positivare hållet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Man kan ju aldrig veta så noga när det gäller Brunello...
Jag antar att du menar att "samma vin" kan vara olika på olika marknader antar jag? Om så är fallet så blir jag riktigt nyfiken på att testa bolagets variant nu efter att jag har druckit en jänkarvariant. :)
 

chambertin

Medlem
Jag antar att du menar att "samma vin" kan vara olika på olika marknader antar jag? Om så är fallet så blir jag riktigt nyfiken på att testa bolagets variant nu efter att jag har druckit en jänkarvariant. :)
Jag tror kanske att det var mer ngt åt det här hållet som Magnus menade (kanske är lite mer Merlot bara i "din" jänkarflaska ;)):
https://en.wikipedia.org/wiki/Brunellopoli
http://dinersjournal.blogs.nytimes.com/2008/04/03/fraudulent-brunellos-shocking/?_r=0
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det börjar lite svagt i doften men växer rejält efter ett tag i glaset. Stor doft av vinbär, mörk frukt och ett litet stick av nyklippt gräs. Smakmässigt hänger det inte riktigt med, det är en alltför stor syrlighet i vinet gentemot övriga delar. Det tillsammans med en hetta som sticker ut. M- tanniner. Avslutas varmt och syrligt. Jag märker att det finns kvaliteter i vinet men det känns som att jag stötte på ett riktigt bottennapp vad det gäller flaska. Min fru avstod från mer än första glaset (surt sa räven om körsbären). Jag har inte druckit enorma mängder Brunello tidigare men de flesta har gett mig bra mycket bättre upplevelser än detta. Ger det 85p bara för att det finns en tillstymmelse till kvalitet bakom syran.
 
Jag har visserligen varit medlem i Finewines sedan 2010, men mestadels som en som bara hängt här. Jag gjorde några få inlägg i början, men har sedan 2011 skrivit på den egna bloggen http://jcvintankar.blogspot.se/2015_08_01_archive.html
Jag har testat månadens vin och lägger upp ett inlägg om detta på bloggen i morgon.

Mina intryck av vinet är
Vi möts av en doft där körsbären dominerar i sällskap med lite torkad frukt, örter, plommon, läder och aningens tobak.
Rätt trevlig start!
I munnen känns vinet förvånansvärt moget, mjukt och ändå slankt på något vis. Körsbären återkommer, men nu i sällskap av lite rödare bär som hallon. Det finns en god portion örter/kryddor. Syran är alert utan att bli ansträngande. Tanninerna tar för sig, men på ett civiliserat sätt. Trodde nog de skulle vara lite mer tuffa än så här.
Hyfsad lång eftersmak med mera frukt, örter och en lakritsrem på slutet. Inslaget av fat känns, men är riktigt bra insprängt med övriga smaker.
Betyg 4
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har visserligen varit medlem i Finewines sedan 2010, men mestadels som en som bara hängt här. Jag gjorde några få inlägg i början, men har sedan 2011 skrivit på den egna bloggen http://jcvintankar.blogspot.se/2015_08_01_archive.html
Jag har testat månadens vin och lägger upp ett inlägg om detta på bloggen i morgon.

Mina intryck av vinet är
Vi möts av en doft där körsbären dominerar i sällskap med lite torkad frukt, örter, plommon, läder och aningens tobak.
Rätt trevlig start!
I munnen känns vinet förvånansvärt moget, mjukt och ändå slankt på något vis. Körsbären återkommer, men nu i sällskap av lite rödare bär som hallon. Det finns en god portion örter/kryddor. Syran är alert utan att bli ansträngande. Tanninerna tar för sig, men på ett civiliserat sätt. Trodde nog de skulle vara lite mer tuffa än så här.
Hyfsad lång eftersmak med mera frukt, örter och en lakritsrem på slutet. Inslaget av fat känns, men är riktigt bra insprängt med övriga smaker.
Betyg 4
Kul att du har letat dig hit igen. :) Följer själv aktivt din blogg som är läsvärd, lite extra då du brukar vara på provningar i Göteborg. Troligtvis så har vi stött på varann på Barrique Wine Bar någon gång misstänker jag. ;)
 

Gurto

Medlem
Så blev det dags för månadens vin även för mig:

(Lågtempad och grillad nötbog med tomat- och burlottibönssallad)
Doftar mörka körsbär, torkade örter, rostade fat, kaffe, lakrits, svarta oliver, jordigt, volatilt/lösningsmedel
Smakar mörk frukt, örtigt och mycket rostade fat med viss bitterhet.

Gott men lite för fatmurrigt för mig. 86p+

Funkade bra till maten och var absolut bättre vid svalare temperatur (mindre murrigt). Skulle säkerligen må bra av mer lagring.
 

gece

Man vänjer sig.
Stall och violer, som följs upp av körsbär, tobak, kolasnören/smörkola och hallon. Lite salt känsla. Hyggliga tanniner. Tämligen slankt, och i mitt tycke vansinnigt tråkigt (eller ska vi säga burgundiskt?), men det är inte dåligt någonstans - tvärtom, mycket bra struktur, och ganska komplext. Svårt att poängsätta en stil man inte riktigt gillar men jag är generös och säger 89p
 

ChristianB

DipWSET
Brunello, kan det bli fel? Eller bättre?!
Blekt rubinrött i färgen. Doften är stiltypisk för en Sangiovese, med röda körsbär, violer, tomatplanta och ovanligt påtaliga fat med nyanser av choklad. Just violerna och tomatplantorna är det som får mig att tänka på Italiens krydda... I smaken är det med påtaglig koncentration i frukten som vinet tar lite överhanden över strävhet och syra, där jag förväntar mig mer tydliga dito, så överlag känns det lite tillrättalagt och precis hitom gränsen till "fruktigt". Visst är det med krydda och finess, men någonting får mig att säga "mycket bra" men inte "lysande!". Det är förstås svårt att sätta poäng på ett sådant här vin, men om jag nu ska ta mig i kragen så är det på 90p.

@thunberg
Det där var ju väldigt intressant! Jag tyckte just att syrorna var alldeles för otydliga. :p
 

mnor

Medlem
Dags för månadens dom:
Doft av körsbär, mörka bär, fattoner
Smak av Körsbär, plommon, röda bär, tobak och fat

Drack denna flaska över 2 helger. Först helgen, så dekanterade jag vinet i två timmar och får då erkänna att jag tyckte att vinet var obalanserat, det hängde inte ihop och syran tog över allt för mycket. Vinet var drivet av röda bär. Helg 2 så är vinet klart bättre och har en mycket bättre balans, fast det är fortfarande inte ett vin som får mig att gå igång. Nu börjar körsbär och plommon ta över smakerna och även viss tobak framträder. Tycker jag har druckit flertalet viner från Sydafrika för en billigare penning som håller samma kvalitet och liknar i smak. 87 poäng.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För att vara lite rationella så körde vi juli och augusti på samma gång ;)
Visa bifogad bild 4643

Utlåtande för Soaven återfinns i juli månads tråd, här kommer Brunellon:
Ljust tegelröd färg. Öppnar med varma och insmickrande toner. Frukten är åt det ljusröda hållet med hallon och bigarråer. Mycket kryddor, kanel och kryddnejlika, en del sandelträ. I munnen är den också varm och mjuk om än lite eldig. Mycket syra men ganska tama tanniner. Frukten drar åt tranbär och hallon. Saknar möjligen lite mer djup och längd, men jag gillar den. Gränsfall om den når 90p, men jag är generös ikväll :rolleyes:
Precis som jag alltid trott: du är lagom, medan @Mattias S närmar sig RP i poängkonvulsioner :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dags för månadens dom:
Doft av körsbär, mörka bär, fattoner
Smak av Körsbär, plommon, röda bär, tobak och fat

Drack denna flaska över 2 helger. Först helgen, så dekanterade jag vinet i två timmar och får då erkänna att jag tyckte att vinet var obalanserat, det hängde inte ihop och syran tog över allt för mycket. Vinet var drivet av röda bär. Helg 2 så är vinet klart bättre och har en mycket bättre balans, fast det är fortfarande inte ett vin som får mig att gå igång. Nu börjar körsbär och plommon ta över smakerna och även viss tobak framträder. Tycker jag har druckit flertalet viner från Sydafrika för en billigare penning som håller samma kvalitet och liknar i smak. 87 poäng.
Gillar verkligen din beskrivning! Har inte provat just detta vin, men säkerligen över 100-talet andra överunga BdM över åren. Och de är (alltid) antingen överfruktiga (körsbär), underpresterande eller über-Parker-pompösa. Men, efter 15 år i källaren och 12-24 tim slow-ox så bräcker de det mösta i smakrikedom och subtilitet...

Unga BdM är inte varken för RP eller min palett, även om jag aldrig kan hålla mig. De behöver sin lagring och det är värt det!

Jag vet!!! (Sluta tjata!)

Men, jag dricker dem trots allt för unga...
Förstånd-erfarenhet-visdom-tålamod-klokskap-instantgratification-ADHD...
 
Toppen