Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet – augusti 2016 – 2012 Ledges Los Topos Garnacha (70638)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Till slut fick även jag provat vinet.
Jag tycker doften av både mörka och lite ljusare bär är småtrevlig. Noterar lite örter/kryddor samt någon ton av stendamm.
I munnen är det de varma, solmogna björnbären som är i centrum, men även sv vinbär och blåbär kan noteras. En diskret syra signalerar ljusare körsbär. I mellanpartiet finns en del örter och smörkola. Eftersmaken lite väl kort och lämnar en bitterhet efter sig.
Visst finns det likheter med ett enklare Cotes du Rhone vin.
Betyg 3+
 

Gurto

Medlem
Med 50 minuter kvar av Augusti kommer min bedömning av månadens vin :)

(risotto med blandade soppar, röksvamp och svartkål)
Doft: Tydligast är hallon och lakrits - lite godisaktiga hallon så det drar åt såna där godisdödskallar. Även lite jordiga drag och en del lösningsmedel.
Smak: Rödfruktigt och väldigt kryddigt med en hel del alkoholhetta

Har viss charm men för mycket alkoholhetta och power trots en ganska slank kropp - går inte riktigt ihop. Inte övertygad. 84p

Funkade hyggligt till maten.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
...få in mina tankar kring vinet. Faktiskt hela 30 minuter kvar, har haft det tightare när det gäller deklarationen (stått utanför skatteskrapan i början av 90-talet några minuter innan tiden rann ut).

Väldans ljus färgmässigt, härligt jordgubbs/hallon doftande med inslag av werthers original. Tyvärr hänger inte smaken med utan känns smått blaskig utan något större djup. En del smaknoter som jag associerar med jul (typ apelsin man pyntar med kryddnejlikor) gör det ganska trevligt.

Dricker det sedan till biff Rydberg och dra på trissor, det funkar! Inte så att det är en "match med in heaven" utan mer att vinet inte på något sett stör (trots allt svårt med lök, dijon, råstekt potatis, äggula) och blir en riktigt bra måltidsdryck.

Jag sätter 83 pinnar, det är inget stort vin men jag uppskattade det trots allt för sin enkelhet och klunkvänlighet.
 

Daniel A

Administratör
Jo, jag förstår. Det finns ju så oändligt många olika sorters vin och typer av vin man kan skölja ned köttbitar (och annat) med. Du är ju fortfarande ung och har så väldigt mycket spännande att upptäcka. Hoppas du aldrig sätter dig i ett bekvämt hörn och bara avnjuter en av livets aspekter ;-)
Sedan kan man ju ramla ned i saké-träsket också.

Även om jag definitivt har mina favoriter jag gärna återvänder till så har jag ingen intention att sätta mig bekvämt i bara det oxiderade hörnet. :) Variation är det som gäller! Och saké ska absolut utforskas när tiden är rätt (t.ex. när jag besöker Japan, eller annan plats med rimligt utbud).
 

Asplund

Medlem
drack igår och har gett poäng men fattar inte riktigt fattat hur man döljer texten kanske löser sig till nästa gång
 
Toppen