Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Augusti 2017 - 2008 Mas d'en Gil Como Vella.

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .

Sörplarn

Medlem
Tackar @Ekdahl, då jag inte är en van användare av gröna lyktans hemsida... Så måsta jag säga att det var verkligen svårt. Så många artiklar vilket ej är beställningsbart, men som ligger kvar i system, mycket skrämmande. Hur som efter detta gnällandet så hitta jag tillslut något intressant som jag faktiskt inte provat själv, så valet av augusti får la bli ett "grill" vin från Priorat Spanien Mas d'gil Como Vella 2009 (70641) för 299 pix och såklart Biodynamisk odling. Jag hoppas att vinet skall smaka.

"Druvorna skördas för hand från 43 olika odlingsområden och vinifieras separat. Vinet lagras på franska ekfat under 12 månader och har sedan fått ligga på flaska i ytterligare 18 månader. Coma Vella tillverkas för att kunna drickas relativt ungt men får ytterligare komplexitet och finess efter några års lagring."
Mas d’en Gil tillhör toppskiktet av de cirka 45 producenter som idag finns i Priorat. Vingården köptes 1998 av Rovira Carbonell-familjen, som nu bedriver vinframställning i fjärde generationen.

"Mas d'en Gils viner görs endast med druvor från den egna egendomen med mer än 300 års historia i kommunen Bellmunt del Priorat. Kommunen har fyra olika dalar med egna speciella mikroklimat: El Sas, La Coma, Lo Grino och L' Esmoler. All hantering i vingården sker för hand och med djup respekt för de traditioner som byggts upp under familjens fyra generationer vinmakning."

På resten av gården odlas även oliver, mandel och hasselnötsträd vilket bevarar den biologiska mångfalden på Mas d'en Gil.


OBS det står 2008 som årgång vilket är en mindre värdig spanjor, men det gäller faktiskt årgång 2009
, slarv som vanligt dock från importör!
Half Moons welcoming the Garbinada (sea breeze)
The iconic image of Mas d’en Gil is that of the five hillocks which are half-moon shaped and close off the wide Coma Valley, caressed by the gentle Garbinada (sea breeze). These slopes, facing the rising sun, in summertime, make up an intensely green, wavy carpet. These waves, happily descend towards the woodland which protects the river bed of the Molins ravine. Molins means mill and there is still evidence of the old mills which served the village of Bellmunt and the surrounding villages of the Siurana River basin.

como_vella.jpg




Nån admin får fixa röstningen fattar nada...
 

grappa

Medlem
Trevligt val! 2004an var riktigt bra. Har redan 3 stycken 2009 i lager inköpta 2012, så den har funnits ett tag. Då kostade den 229 SEK :).
 

grappa

Medlem
Färg; Mörkt blåröd men inte alltför opaque. Sötfruktig doft av plommon, russin, röda vinbär, aningen kryddig, lite vanilj. Smak av mörka bär, örtkryddor, antydan till mineralisk. Bra syra och tanniner. Lång eftersmak med bärig beska. Ett riktigt gott vin med ganska typisk Priorat stil. 89 p
 

Pontus

Medlem
Blir retur på denna + den andra rieslingen jag beställde samtidigt från samma leverantör. Står 2015, kom 2016, mycket irriterande.
Man blir ju så irriterad att hälften hade räckt! Hur in i hela h-e kan detta fungera så illa? Det enda dom gör är ju att sälja alkoholhaltiga drycker och dom har väl haft typ ett halvt sekel på sig att lösa problemet! Grrrr :mad::mad::mad:
 

Swedish

Medlem
Nu vill jag inte vara den som tillför dålig stämning eller strör salt osv. men har svårt att se problemet... Den är listad som en 2008 och ni får en 2008... Det är ju ett "once in a lifetime" halleluja moment! Något att berätta för barnbarnen! "Jag minns sommaren 2017 som igår, jag fick faktiskt den flaska jag beställde..."
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu vill jag inte vara den som tillför dålig stämning eller strör salt osv. men har svårt att se problemet... Den är listad som en 2008 och ni får en 2008...
Kollade faktiskt inte vad det stod på SB då Sörplarn sa att det var 2009 som levererades + det faktum att leverantören själv skriver 2009 på sin site. Jag har inte något ont om SB i detta fall utan enbart leverantören som av två olika flaskor lyckas skicka fel årgång på bägge. Nu är jag nyfiken på var @Sörplarn fått infon om att det ska vara 2009 som skickas.
 

Pontus

Medlem
Kollade faktiskt inte vad det stod på SB då Sörplarn sa att det var 2009 som levererades + det faktum att leverantören själv skriver 2009 på sin site. Jag har inte något ont om SB i detta fall utan enbart leverantören som av två olika flaskor lyckas skicka fel årgång på bägge. Nu är jag nyfiken på var @Sörplarn fått infon om att det ska vara 2009 som skickas.
Absolut. MEN. Hade SB haft olika artikelnummer för olika årgångar hade detta inte hänt.
 
Toppen