Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Augusti 2017 - 2008 Mas d'en Gil Como Vella.

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .

Swedish

Medlem
Absolut. MEN. Hade SB haft olika artikelnummer för olika årgångar hade detta inte hänt.
Vill bara tillägga att mitt förra inlägg ska tas i andra graden (finns det uttrycket ens på svenska??? "prendre au second degré") dvs. men en stor jävla näve salt (ifrån Aigues-Mortes...).
Måste dock bara rätta till i just det här specifika fallet att det borde stå så här: "hade leverantören HAFT två olika årgångar i lager och VELAT sälja dessa parallellt så hade de behövt SKAPA två olika artikelnummer".
I just det här fallet har ju faktiskt Arvid agerat korrekt (snackar inte rieslingen nu). I sin externa kommunikation (som SBs hemsida ändå få anses vara) säger de 2008 och de levererar 2008. De flesta leverantörer skulle ha angett 2009 (nya årgången som har kommit in) men leverera 2008 (vi måste ändå bli kvitt vårt lager). Sen var det väl klantigt att speca 2009 på interna hemsidan...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I just det här fallet har ju faktiskt Arvid agerat korrekt (snackar inte rieslingen nu). I sin externa kommunikation (som SBs hemsida ändå få anses vara) säger de 2008 och de levererar 2008. De flesta leverantörer skulle ha angett 2009 (nya årgången som har kommit in) men leverera 2008 (vi måste ändå bli kvitt vårt lager). Sen var det väl klantigt att speca 2009 på interna hemsidan...
Jag håller fullständigt med, i detta fall kan skulden knappast läggas på SB utan enbart på Arvid.

En fråga utanför själva problemet med årgångsproblem, vore det inte bra att få möjlighet att skriva en kommentar vid beställning så att man kan ange att man bara vill ha en specifik årgång? Om den informationen sedan slussas vidare till leverantören/importören så borde vi drastiskt minska antalet felleveranser.
 

Pontus

Medlem
Jag håller fullständigt med, i detta fall kan skulden knappast läggas på SB utan enbart på Arvid.

En fråga utanför själva problemet med årgångsproblem, vore det inte bra att få möjlighet att skriva en kommentar vid beställning så att man kan ange att man bara vill ha en specifik årgång? Om den informationen sedan slussas vidare till leverantören/importören så borde vi drastiskt minska antalet felleveranser.
I det rådande läget så kan jag hålla med dig. Dock är det upp till SB och ingen annan att MOT KUND se till att sånt här inte händer. Jag SOM KUND struntar fullständigt i vad leverantören gör eller inte gör. Jag köper av SB, och jag vill ha en specifik årgång. Lös problemet!
 

Swedish

Medlem
Vet inte om det är jag som har förståelseproblem, är berusad, är trött eller om vi bara pratar om varandra men jag hänger inte helt med... Det finns ju ingen att skylla på...
Vi har ju här ett helt unikt fall där ingen har begått något misstag.
Arvid Nordqvist har matat in i leverantörsportalen att de har Mas d'en Gil Como Vella 2008 (artnr. 70641) för beställning. Ni beställer Mas d'en Gil Como Vella 2008 (70641). Ni får levererat Mas d'en Gil Como Vella 2008 (70641).
Det roliga är att för en gångs skull så är allting perfekt skött och blir ni upprörda. Det är det riktigt komiska i det hela. Det hade ju varit värre om ni hade fått 2009an levererat, då hade det ju brustit (i vanlig ordning). Det går ju knappast att klandra de inblandade aktörerna för att vinforumet finewines.se hade valt ut 2009an av ovannämnda vin till månadens vin.
NB. jag pratar enbart om det här specifika fallet, för övrigt gäller remixen "avgå alla/hata alla/död åt alla" på högsta volym...:confused:
Nu ska jag sova ruset av mig så kanske den här känslan av att vara Meursault i sin egen rättegång försvinner...
Sov sött!
Love United - Viva Hate
 

Pontus

Medlem
Vet inte om det är jag som har förståelseproblem, är berusad, är trött eller om vi bara pratar om varandra men jag hänger inte helt med... Det finns ju ingen att skylla på...
Vi har ju här ett helt unikt fall där ingen har begått något misstag.
Arvid Nordqvist har matat in i leverantörsportalen att de har Mas d'en Gil Como Vella 2008 (artnr. 70641) för beställning. Ni beställer Mas d'en Gil Como Vella 2008 (70641). Ni får levererat Mas d'en Gil Como Vella 2008 (70641).
Det roliga är att för en gångs skull så är allting perfekt skött och blir ni upprörda. Det är det riktigt komiska i det hela. Det hade ju varit värre om ni hade fått 2009an levererat, då hade det ju brustit (i vanlig ordning). Det går ju knappast att klandra de inblandade aktörerna för att vinforumet finewines.se hade valt ut 2009an av ovannämnda vin till månadens vin.
NB. jag pratar enbart om det här specifika fallet, för övrigt gäller remixen "avgå alla/hata alla/död åt alla" på högsta volym...:confused:
Nu ska jag sova ruset av mig så kanske den här känslan av att vara Meursault i sin egen rättegång försvinner...
Sov sött!
Love United - Viva Hate
Var det inte en flaska till?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det roliga är att för en gångs skull så är allting perfekt skött och blir ni upprörda.
Jag har inte gnällt över att det blev 2008 istället för 2009, jag gnällde på den andra flaskan, dock framgick det inte fullt ut. Men eftersom vi ska prova 2009 så har jag ingen nytta av den flaska jag fick levererad.
Blir retur på denna + den andra rieslingen jag beställde samtidigt från samma leverantör. Står 2015, kom 2016, mycket irriterande.
Var det inte en flaska till?
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Det här blev ju tokigt, men det är ju leverantör som slarvat sig fick aldrig ett svar så antog att det var 09 pga importörens hemsida säger detta. Vilket jag skrev in TS. Att något inte stämde...

Aja skall man byta vin kanske, detta har ju hänt förut om jag minns rätt på månadens pava.
Går det bra att byta? Har en bättre ersättare från en seriös handlare på foratt.
 

ChristianB

DipWSET
I det rådande läget så kan jag hålla med dig. Dock är det upp till SB och ingen annan att MOT KUND se till att sånt här inte händer. Jag SOM KUND struntar fullständigt i vad leverantören gör eller inte gör. Jag köper av SB, och jag vill ha en specifik årgång. Lös problemet!
Med samma logik är det alltså SBs fel att jag inte fick en magnum champagne från Beställningssortimentet efter tre beställningar som inte listats som slut hos SB, varken på hemsida eller deras interna sök? Efter ett mail till importören fick jag höra att det var slut, men då är det alltså inte deras fel att de inte slutanmält det? ("vad leverantören gör eller inte gör.")
Vi kanske skulle nyansera hatet lite... ^^

Jag beställde just en flaska så jag röstar för @Emanuels förslag!
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Ber då en admin byta årgång så får även @grappa prova han har ju en del i lager verkar det som av producenten.

Skulle vara komisk om 2009 dyker upp på andras beställningar. ;)
 

Ekdahl

Medlem
Nu är ju vinet beställt för min del så kan vi inte prova 2008an istället och vara nöjda med det?
Ja så måste det väl bli. Men @Sörplarn kanske kan kolla att de inte är mitt i ett årgångsbyte (vilket den motstridiga informationen kanske tyder på) och plötsligt börjar skicka ut -09?
Eller t.o.m. fråga om de kan lägga upp ett hemligt artikelnummer åt oss för 2009orna? (och de som har beställt kan returnera sina 2008or)
 

Pontus

Medlem
Med samma logik är det alltså SBs fel att jag inte fick en magnum champagne från Beställningssortimentet efter tre beställningar som inte listats som slut hos SB, varken på hemsida eller deras interna sök? Efter ett mail till importören fick jag höra att det var slut, men då är det alltså inte deras fel att de inte slutanmält det? ("vad leverantören gör eller inte gör.")
Vi kanske skulle nyansera hatet lite... ^^

Jag beställde just en flaska så jag röstar för @Emanuels förslag!
Ja, det är SBs fel. Hela systemet fungerar ju bevisligen urdåligt. Leverantörerna är UNDERLEVERANTÖRER. Om SB hade velat styra upp all hantering av drycker för att göra det mer eller mindre idiotsäkert hade man kunnat göra det. Dvs om man hade satt kunden i centrum. Tror du på fullt allvar att en seriös privat aktör hade hanterat detta så illa?
 
Toppen