Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Augusti 2017 - 2008 Mas d'en Gil Como Vella.

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .

ChristianB

DipWSET
Tror du på fullt allvar att en seriös privat aktör hade hanterat detta så illa?
En privat aktör hade skyllt precis lika mycket på sin underleverantör som SB kan göra i det här fallet. Vad ska det privata företaget säga? "Vi har beställt din vara men den kommer inte."
"Nähä?"
"Nä, det kommer ingen vara från vår underleverantör."
"Fast jag vill nog gärna ha den."
"Då får du nog kontakta dem och kolla, alternativt vänta på att vi ska ha tid att göra det."
 

Pontus

Medlem
En privat aktör hade skyllt precis lika mycket på sin underleverantör som SB kan göra i det här fallet. Vad ska det privata företaget säga? "Vi har beställt din vara men den kommer inte."
"Nähä?"
"Nä, det kommer ingen vara från vår underleverantör."
"Fast jag vill nog gärna ha den."
"Då får du nog kontakta dem och kolla, alternativt vänta på att vi ska ha tid att göra det."
Knappast så. Man hade sett till att få tag på flaskan på annat sätt. Alternativt kompenserat köparen med ett erbjudande.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag ska hämta min flaska på fredag, men jag kommer inte orka besvära mig med att skicka tillbaka vinet och sedan byta till ett annat vin bara för att delta i månadens pava! Jag säger som några av er tidigare har gjort. Jag röstar som emanuel.
 
Vet inte om det är jag som har förståelseproblem, är berusad, är trött eller om vi bara pratar om varandra men jag hänger inte helt med... Det finns ju ingen att skylla på...
Vi har ju här ett helt unikt fall där ingen har begått något misstag.
Arvid Nordqvist har matat in i leverantörsportalen att de har Mas d'en Gil Como Vella 2008 (artnr. 70641) för beställning. Ni beställer Mas d'en Gil Como Vella 2008 (70641). Ni får levererat Mas d'en Gil Como Vella 2008 (70641).
Det roliga är att för en gångs skull så är allting perfekt skött och blir ni upprörda. Det är det riktigt komiska i det hela. Det hade ju varit värre om ni hade fått 2009an levererat, då hade det ju brustit (i vanlig ordning). Det går ju knappast att klandra de inblandade aktörerna för att vinforumet finewines.se hade valt ut 2009an av ovannämnda vin till månadens vin.
NB. jag pratar enbart om det här specifika fallet, för övrigt gäller remixen "avgå alla/hata alla/död åt alla" på högsta volym...:confused:
Nu ska jag sova ruset av mig så kanske den här känslan av att vara Meursault i sin egen rättegång försvinner...
Sov sött!
Love United - Viva Hate
Fantastiskt inlägg! Mkt rolig tråd.

Beställde en flaska jag med ⛱
 

Pontus

Medlem
För att ta ett exempel från privata sektorn då: Solo Barolo. Det gick ju så där med den...
Nu skrev jag faķtiskt seriös privat aktör. När jag handlat av sådana har jag alltid fått rätt varor och de gånger det har uppstått problem av något slag har jag alltid blivit kompenserad utan att be om det.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
08 för mig också:
coma vella finca.jpg

Ett annat vin från Bellmunt som referens:
2001 Cellers Fuentes Priorat Finca El Puig: doft av timjan, timotej, körsbär och körsbärskärnor, nyponros. Smak av körsbär och plommon, saltlakrits och sardeller, bra frukt och koncentration, helt perfekt fatat, tanninerna och alkoholen har lugnat ner sig, men vinet är väldigt fräscht. Den överlägset bästa Finca El Puig jag någonsin har druckit 92-93p (såg på cellartracker att @thunberg testat det här vinet och det är helt klart att det finns flaskvariation(defekter?) - den här flaskan hade inga som helst starkvinstoner).
2008 Mas d'en Gil Priorat Coma Vella: doft av torkade körsbär tillsammans med lite svartvinbär och lite sötlakrits, en liten och rökighet och ganska mycket alkohol. Doften är rätt tunn, men smaken är rejält intensiv: blåbär, plommon och violer, bra syra, mineraler och sälta, sval och fräsch, men tyvärr så stör den massiva alkoholen helhetsintrycket - det finns en oangenäm bitterhet i ett annars mycket bra vin. 89-90p (alkoholen verkar avta med luft, röstar när flaskan är tom).
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ett vin av hög kvalité. Mörk frukt som är väldigt tät och kompakt i munnen. Björnbär. Lakrits. Kanske plommon (lite sötma). Brukar uppleva denna druva lite spretigare än såhär. Det här vinet känns väldigt välgjort och nästan elegant om man tänker vilka tidigare grenacheviner jag har druckit. Hög alkohol som viftas bort med lite luft. Lång finish. Jag tycker vinet har en bra struktur och att det är väldigt gott. Dricker och köper gärna mer. 91p.
 

Beo

Medlem
Fick 2008 - som också beställdes - "allt rätt" denna gång
Dracks till maten så det blev några spontana uttryck, doftar marshmallows, smakar björnbär och vad mycket alkohol. Det var väl där vinet föll en aning. 88 pinnar (till stekta ankbröst)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Moget utseende, mogen, välavvägd doft. Mjuk, len upplevelse av mörka bär, fina tanniner och en aningen lite för låg syra. Nu 9 år gammal så märks inte 15% alkohol så jättemycket men det finns en beska där som drar ner betyget något. Ett jättegott vin som jag gärna vill dricka mer av. 89p
 
inte helt oväntat är vinet djupt mörkrött till färgen. En riktigt härlig och spontant superelegant (lyxig?!) arom bara flyter upp från glaset; mörka, vilda bär, läder och lakrits, kanske litet målarlåda? Fina fat. Litet alkoholångor kanske. I munnen är det först närmast milkshakemjukt mot tungan och gommen. Känns som en kaliforniska merlot först. Sen litet syra och strävhet, kanske litet ekbeska på slutet. Levererar inte riktigt lika mycket extravagant hedonism som näsan lovar, men detta är välgjort vin. Kanske inte riktigt min smak, och jag blir inte helt klok på vinet, som om helheten inte riktigt är lika mycket som dess delar. Men härligt till alla möjliga kötträtter tänker jag. Bra och intressant val. 88 poäng. Kanske borde vila ett par år? Samtidigt var det nog ännu bättre igår kväll vid 18-20 grader direkt från flaskan med frukt och extra allt, nu litet svalare och lätt luftat dag 2 tog all struktur litet överhanden. Som sagt, svårt att helt få grepp om

IMG_0070.JPG

En lugn eftermiddag med långpromenad till latinamerikanska slaktarn i Hötorgshallen, Henrik dorsins och José Gonzales sommarprat i öronen, besök på folkölsbutiken på Hornsgatan, Keith jarrett Köln-konsert på högtalarna, dags för andra glaset (öppnade och drack ett glas igår kväll) av månadens vin innan det är dags att börja greja för en skön middag i goda vänners lag.
 

Trydebull

Medlem
Hade med mig flaskan på en semestervecka och drack den för över en vecka sedan. Har lyckats slarva bort de noter jag skrev i mobilen men fritt från minnet känner jag ändå att jag vill bidra. Jag gillade det! Bonusomdöme är att frun också gillade det. Än mer än mig.

Mörkröd färg med drag åt blått.
Doft av körsbär och kryddtimjan.
Smaken ger inlagda blå plommon, mycket mogna körsbär, lite tobak, lite vanilj, ganska mycket örter och lite åt det kryddstarkare hållet på slutet utan att ta överhand. Fortfarande följsamt.
Överraskande bra balans och ett väldigt gott
vin. Verkligen till sin fördel nu. 91 poäng från mig
 
Last edited:
inte helt oväntat är vinet djupt mörkrött till färgen. En riktigt härlig och spontant superelegant (lyxig?!) arom bara flyter upp från glaset; mörka, vilda bär, läder och lakrits, kanske litet målarlåda? Fina fat. Litet alkoholångor kanske. I munnen är det först närmast milkshakemjukt mot tungan och gommen. Känns som en kaliforniska merlot först. Sen litet syra och strävhet, kanske litet ekbeska på slutet. Levererar inte riktigt lika mycket extravagant hedonism som näsan lovar, men detta är välgjort vin. Kanske inte riktigt min smak, och jag blir inte helt klok på vinet, som om helheten inte riktigt är lika mycket som dess delar. Men härligt till alla möjliga kötträtter tänker jag. Bra och intressant val. 88 poäng. Kanske borde vila ett par år? Samtidigt var det nog ännu bättre igår kväll vid 18-20 grader direkt från flaskan med frukt och extra allt, nu litet svalare och lätt luftat dag 2 tog all struktur litet överhanden. Som sagt, svårt att helt få grepp om

Visa bifogad bild 10742
En lugn eftermiddag med långpromenad till latinamerikanska slaktarn i Hötorgshallen, Henrik dorsins och José Gonzales sommarprat i öronen, besök på folkölsbutiken på Hornsgatan, Keith jarrett Köln-konsert på högtalarna, dags för andra glaset (öppnade och drack ett glas igår kväll) av månadens vin innan det är dags att börja greja för en skön middag i goda vänners lag.
ps dag fyra var det som bäst, mer sammanhållet och verkligen riktigt gott. Får nog höja bedömningen några pinnar till typ 90. Mkt trevligt på det hela taget.
 

Ekdahl

Medlem
Kul med Priorat som jag skall till i höst och dessutom en välrenommerad producent som jag inte har något minne av att provat tidigare. Grenachedominerad dock, vilket jag inte alltid brukar gå igång på, men uppbackad av Carignan och Syrah. Och Carignan är verkligen en favorit.

Drack den i helgen till grillade lammkotletter. Tycker först att doften inte ger så mycket, inte den intensitet och komplexitet jag hoppats på. Mörkare bär, lite gummi och alkohol. Med lite värme i glaset kommer mer men ändå lite tunt.

I munnen är det ett annat djur tycker jag. Mycket mer expressivt och intensivt med härlig frukt och någon mer utvecklad smak. Härligt mjuk, fyllig, syrlig och eldig. Väl hög alkohol dock med en viss alkoholbeska. Ändå väldigt god. Lite den upplevelse jag brukar få av Grenachedominerade viner – bättre i munnen än i doften.

Ger den 88p, tycker dock det finns bättre köp i Priorat – t.ex. TOCS 2009 som jag drack för ett par månader sedan och ligger i samma prisklass är mycket bättre.
 

gece

Man vänjer sig.
Fick en -08a, så sätter inget officiellt betyg. Men, jag har också kört med ett referensvin av samma nationalitet, men annan härkomst, och den ursprungligen avsedda årgången - alltså, 2008 Mas d'en Gil Coma Vella mot 2009 Muga Prado Enea Gran Reserva. Jag får erkänna att jag har en viss bias för Rioja och mot Priorat, men å andra sidan har jag en bias mot Muga - enda stället jag dragit en springnota på, och skulle göra det igen.

2009 Muga Prado Enea Gran Reserva har en aningens alkoholstinn näsa, plus en fyllig dilldoft (gräddstuvade kräftor, finns det?). Mer syra än tanniner, som anstår en Rioja, samt lite kaffe och choklad. Stendammsmineralig, nånstans mellan klassisk och modern Rioja. Lite smågrinig idag, ibland gnistrar den till men merparten av tiden är den rätt kärv. Tror dock att ett par år kan göra en värld av skillnad - eller jag hoppas det, för jag har några i källarn... 89p

Rumstempererad och nypoppad - alkohol, massor av alkohol, och inte mycket mer. Som jag minns Priorat. Men något kyld kommer det fram mer, söt röd frukt i alla stadier från nymogen till soltorkad, samt en hel del kaffechoklad. Rejäla tanniner, hyfsad syra, allmänt bra struktur - men tyvärr klarar inte frukten av att motprestera. Känns som att detta har passerat sin peak.

En intressant notering är att sambon håller med mig till noll procent - hon finner vinet extremt komplext, personligt, roligt - själv upplever jag det korrekt och välgjort, helt OK faktiskt, men ändå något slätstruket. 88p

Prado Enea vinner med en hårsmån, men det är en knapp seger.
 
Last edited:
Toppen