Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    21
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Enligt en konversation på Twitter (mellan bl.a. importören i fråga och SB) så är det fler flaskor på gång till depån nästa vecka. Borde finnas cirka 700 flaskor kvar...
Snackar SB vinbeställningar med sina importörer på Twitter?

Undrar i övrigt lite varför det verkar vara ett sådant himla sug efter just detta vin, man kan ju inte låta bli att fundera över om Finewines har ett finger med i spelet eftersom det varit omtalat här..?

Eller är det fler som sett bilder på Arianna? :)
 

Larseman

Medlem
Snackar SB vinbeställningar med sina importörer på Twitter?

Undrar i övrigt lite varför det verkar vara ett sådant himla sug efter just detta vin, man kan ju inte låta bli att fundera över om Finewines har ett finger med i spelet eftersom det varit omtalat här..?

Eller är det fler som sett bilder på Arianna? :)
Fyndstämplad av uppkorkat @Magnus Ericsson kanske också bidrar :cool:
 

ChristianB

DipWSET
Sorry, boys, jag har varit på jobbet hela dagen så jag har inte hunnit kika här. Jag ska försöka gå till botten med problemet imorgon! :) Återkommer imorgon kväll. Det borde vara relativt rimligt att anta att det kommer fler flaskor, men man vet ju aldrig...

Haha, förresten, det ringde en kund till mig idag och frågade om just det här vinet. Han var också väldigt fundersam kring vad som hänt. När jag tittade på saldona i Sverige så hade varudepån i Örebro -11 stycken. Jag ska kolla vidare på det! Var det möjligen någon här som ringde till mig i Vällingby? :p
 

Swedish

Medlem
Ledsen att blanda mig i men det kan väl knappast komma som en förvåning att Ariannas viner gick fort som tusan. Hon är ju bland det hetaste som finns i vissa vinkretsar. Niklas (winetrade) jobbar på riktigt bra med marknadsföring och vinerna har funnits ett tag i krogsvängen. Det som är mer förvånande är att det kom ett sådant litet parti i första omgången till vissa butiker.
Sen blir jag alltid lika förbryllad att man stirrar sig blind på depån. Be personal i butik lägga beställningar mot leverantör. Det brukar för det mesta fungera alldeles utmärkt. Förutsätter dock att leverantören håller koll på sitt saldo. Hoppas att winetrade har gjort det för jag vet inte hur många beställningar jag har lagt idag...
Hoppas ni får tag i vinet för det är redigt kul även om mitt hjärta bankar mer för hennes rena Frappato...
 

ChristianB

DipWSET
Ledsen att blanda mig i men det kan väl knappast komma som en förvåning att Ariannas viner gick fort som tusan. Hon är ju bland det hetaste som finns i vissa vinkretsar. Niklas (winetrade) jobbar på riktigt bra med marknadsföring och vinerna har funnits ett tag i krogsvängen. Det som är mer förvånande är att det kom ett sådant litet parti i första omgången till vissa butiker.
Sen blir jag alltid lika förbryllad att man stirrar sig blind på depån. Be personal i butik lägga beställningar mot leverantör. Det brukar för det mesta fungera alldeles utmärkt. Förutsätter dock att leverantören håller koll på sitt saldo. Hoppas att winetrade har gjort det för jag vet inte hur många beställningar jag har lagt idag...
Hoppas ni får tag i vinet för det är redigt kul även om mitt hjärta bankar mer för hennes rena Frappato...
Upplevelsen jag har av att beställa direkt från leverantör när läget är lite oklart är att man snarare blir besviken på att varorna inte kommer. Det tycks vara ett stort problem när det är småsläpp att vissa saker är sådan kölista på att det går att lägga "för många" beställningar och så makuleras en del av dem bara för att flaskorna inte räcker till... Min bild är att huvud-lev är lite för långsamma att uppdatera statusen för artiklarna så det går att lägga beställningar även efter att det är slut. :(

Men trägen vinner! Jag ska prova att beställa en flaska redan på måndag! :)
 

Oggy

Medlem
Jag har inte hunnit dricka 2013 än, men har bara två kvar av mitt sexpack 2012'or. I mitt tycke var flaska 4:a godast (efter lite mindre än ett år i källaren). Med andra ord, vinet utvecklas positivt med lite flasklagring (även om det förmodligen inte är någon långliggare).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det verkar som att jag blir först ut i alla fall, detta trots att jag missade första skeppningen. Som tur var så hade @Grapeskull en flaska över som jag kunde ta del av tidigare idag. :)

2013 Arianna Occhipinti SP68 Nero d'Avola Frappato Sicilia IGT

image.jpg


Detta är ett kul vin även om det är mycket med det som jag inte uppskattar fullt ut. Redan vid första sniffen så ramlar pengen ner; detta är ett naturvin på gott och ont. En hel del gödsel, blod, brett och lite magsyra ihop med rått kött (på gränsen till härsket), är första intrycket. Dessa drag dämpas dock snabbt och fram träder feta hallon, omogna björnbär, svarta vinbärsblad och lingonris, med lite angenäma drag av lagerblad, finstämda fat och aningen cement. Komplext och spännande. Inte helt olikt en PN eller Beaujolais av hyfsat slag.

Lättfotat och friskt till tusen i munnen, möjligen störs upplevelsen av lite skalbitterhet. Bra syror och snäll tanninstruktur med rejält torr eftersmak. Ingen direkt intensitet att tala om, men det är inte heller ett stort vin på något vis.

Jag gillar aromen, men kan tycka att det drar lite för mycket åt bordsvin i munnen. Lättdrucket och trevligt, men det är bara halva motorn hos mig som går igång. Ett kvalitetsvin utan tvekan, men det är inget vin jag kommer att bunkra upp med i min obefintliga källare. Efter mycket tvekande fram och tillbaka så tycker jag nog att komplexiteten gör att det förtjänar 85p
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Din bild visar ju att vinet faktiskt finns på riktigt och jag fick precis bekräftat att mina två flaskor trillat in på mitt lokala SB. Det finns hopp således...

-Kanske får provat till helgen således om jag nu bara lyckas komma hem från havet imorgon som planerat...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick tillfälle att prova månadens vin tillsammans med @Matlen tidigare idag.

Rejäl doft dominerad initial av stall, skit, rökt kött och mineral. En blandning av svavel och brett helt enkelt. Efter en stund av luftning och med lite temperatur kommer det en hel del lite mustigare fruktighet, hallon, jordgubbar, blåbär och körsbär.

I munnen är vinet rejält torrt med finstämda tanniner och hög syra. Slankt och med en hyfsad intensitet, kanske en aning kort.
Jag har sällan några problem med slanka viner och jag måste säga att jag gillar detta ganska mycket. Inget stort vin men ganska charmigt i sin opolerade och lite spretiga stil. Det har också en trevlig komplexitet i doften som jag ofta kan sakna i många "naturviner". 87-88 poäng, med några plus för att det föll mig i smaken.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
-Din bild visar ju att vinet faktiskt finns på riktigt och jag fick precis bekräftat att mina två flaskor trillat in på mitt lokala SB. Det finns hopp således...
Själv har man inte hört ett dyft från SB Regeringsgatan, börjar tappa tron på att det blir några flaskor alls :deprimerad:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tog en sväng förbi Regeringsgatan bara för att kolla status på min beställning som då visade sig inte existera. Men däremot fanns det gott om flaskor på hyllan trots saldo -35 i deras system. Så det slutade med att jag gick därifrån med 3 flaskor och lagersaldot är nu -38. Finns en del att jobba på där SB.
 

Skaggs

Medlem
Premiär när det gäller månadens vin...

Jag har druckit ett par buteljeringar (SP 68 Bianco, Rosso och Frappaton) och årgångar (2011-2013) av hennes viner tidigare. I SP68 Rosso 2013 känns doften väldigt producentnära och känns tydligt (inbillar jag mig) igen från hennes SP68 Bianco! Det är stall, kött och lite apelsin. Doften passar min naturvinsdoftälskande näsa som handen i handsken. I munnen visar sig hallon, körsbär och örter. Bra syra och småettriga tanniner som hade mått bra av 1+ år på rygg. Testades först allena och sen till chark som så klart var ett bra komplement. Känns som typisk Occhipinti även om jag nog tyckte 2012 var bättre i samma ålder. 2 flaskor kvar som får vila 1 respektive 2-3 år (om vi kan låta dem ligga), under tiden dricker vi Frappato och Bianco. Bra val av månadens vin!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Premiär när det gäller månadens vin...

Jag har druckit ett par buteljeringar (SP 68 Bianco, Rosso och Frappaton) och årgångar (2011-2013) av hennes viner tidigare. I SP68 Rosso 2013 känns doften väldigt producentnära och känns tydligt (inbillar jag mig) igen från hennes SP68 Bianco! Det är stall, kött och lite apelsin. Doften passar min naturvinsdoftälskande näsa som handen i handsken. I munnen visar sig hallon, körsbär och örter. Bra syra och småettriga tanniner som hade mått bra av 1+ år på rygg. Testades först allena och sen till chark som så klart var ett bra komplement. Känns som typisk Occhipinti även om jag nog tyckte 2012 var bättre i samma ålder. 2 flaskor kvar som får vila 1 respektive 2-3 år (om vi kan låta dem ligga), under tiden dricker vi Frappato och Bianco. Bra val av månadens vin!
Kul att du vill vara med!
 
Toppen