Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2015 - von Winning Pinot Noir II 2012

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gick in på PK-huset idag - trodde i min enfald att det här med att köa tillhörde det förflutna:confused:
Kom i alla fram till slut och fick tag på Monte Bello, som fö var kvoterad till 2 flaskor, + månadens vin. Det såg ut som det generellt var bra drag på den amerikanska hyllan. Däremot var tyskvinerna helt orörda när jag kom fram, så det bör inte vara omöjligt att få tag på månadens vin även för de som inte hängde på låset.
 

kayaker

Cyklist
Gick in på PK-huset idag - trodde i min enfald att det här med att köa tillhörde det förflutna:confused:
Kom i alla fram till slut och fick tag på Monte Bello, som fö var kvoterad till 2 flaskor, + månadens vin. Det såg ut som det generellt var bra drag på den amerikanska hyllan. Däremot var tyskvinerna helt orörda när jag kom fram, så det bör inte vara omöjligt att få tag på månadens vin även för de som inte hängde på låset.
Det verkar med andra ord som om Russinsvensson inte nappat på betet. Jag är sååå förvånad. :rolleyes:
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Det verkar med andra ord som om Russinsvensson inte nappat på betet. Jag är sååå förvånad. :rolleyes:
Jo, Alf Tumble i DN har nog en lång och mödosam väg att vandra för att konvertera folket... Hans tips om viner från Etna och tyska pinoter imponerar föga på stora massan - det är ju inte något de känner igen (skillnad hade det varit om vinet hetat t ex "appassimentissimo" och och var gjort av bulkvin från Apulien).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jo, Alf Tumble i DN har nog en lång och mödosam väg att vandra för att konvertera folket... Hans tips om viner från Etna och tyska pinoter imponerar föga på stora massan - det är ju inte något de känner igen (skillnad hade det varit om vinet hetat t ex "appassimentissimo" och och var gjort av bulkvin från Apulien).
Säg inte det. Var just på SB i Kungens kurva och köpte två av de 4 sista så en viss åtgång har det varit trots allt.
 

Åskar

Medlem
Införskaffade en pava som troligtvis kommer testas ikväll. Har bara druckit tysk pinot noir en gång tidigare, då gillade jag det inte för syranivån var för hög. Butiken jag handlade i fick in 12 st, websaldo är 11 nu, så det är ingen strykande åtgång. Ska man para den med något särskilt eller fungerar det solo?
 

kayaker

Cyklist
Införskaffade en pava som troligtvis kommer testas ikväll. Har bara druckit tysk pinot noir en gång tidigare, då gillade jag det inte för syranivån var för hög. Butiken jag handlade i fick in 12 st, websaldo är 11 nu, så det är ingen strykande åtgång. Ska man para den med något särskilt eller fungerar det solo?
Fågel brukar vara ett säkert kort om du undviker alltför stark kryddning.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Köpte en flaska idag. För den som ser ut att bli utan kan jag meddela att det stod 3 st till på systembolaget på Drottninggatan. I Karlstad alltså.....
 

Jens

Medlem
Då kör vi
lite bärig doft tittar fram mellan alla kryddor. Dom verkar inte sparat på eken. Smaken är kryddig med lite körsbär med lite stigande värme kommer lite vaniljtoner på slutet får jag nästan associationer till malört/Fernet hög syra och rejäla tanniner. Erfarenheten av tysk pinot är inte jättestor men det här hade jag nog blint gissat på en sämre grenache med för lite kropp. För mycket kryddor och för lite frukt. Blir möjligen bättre med några års lagring.
85p
 

Åskar

Medlem
Nedtecknat i nådens år 2015, på ett kuvert från Baltik inkasso.
von_vining.jpg

86 P
 

Larseman

Medlem
Jag är egentligen av den absoluta uppfattningen att tysk PN ska heta Spätburgunder, men det kanske kan funka ändå.

Varm, öppen och mycket kryddig doft, frukten går mot solmogna jordgubbar som backas upp av sötlakrits, oregano, lagerblad och mynta. I munnen är det mycket syra, smak av skogshallon, fina mjuka tanniner, bra längd med en liten beska i slutet. Jag (liksom frugan) tycker att det är mycket gott, ger det 88p (frugan 89-90)
 

Åskar

Medlem
Klicka på ikonen som ser ut som en sönderriven tidningssida, nr 4 sista ikonen från höger. Då får du upp en dialogruta som du skriver ett namn i. I posten kommer detta:
[ SPOILER="Exempel"] [ /SPOILER]

[ SPOILER="Exempel"] Skriv ditt meddelande mellan taggarna [ /SPOILER]
Om du är osäker så finns det förhandsvisning om du klickar på knappen "Fler alternativ"
 

Emvima

Medlem
Jag är ingen höjdare på att hitta smaker men gör ett försök. Hittar mörkröda väldigt mogna jordgubbar en klar fat karaktär hög syra. Jag gillar det och ångrar inte att jag köpte 2 flaskor.
Då gör jag ett försök till.
Jag blev glad när det blev ett tyskt vin som månandens , jag är väldigt svag för tyska viner har väl att göra med alla mina resor dit. Ingen strykande åtgång på Hansa i Malmö jag köpte 2 flaskor och ser nu att saldot är nere på 22 tror att det var 24 imorse!
 
Toppen