Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2015 - von Winning Pinot Noir II 2012

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Först ut var min förhoppning men sedan ramlade det in rapporter från höger och vänster under gårdagskvällen så det hela fick vänta tills idag istället. Denna aktivitet går verkligen från klarhet till klarhet och intresset är bevisligen väldigt stort månad efter månad. Så jäkla kul att vi har lyckats hålla liv i aktiviteten så länge dessutom, vilket nog inte många trodde när de första trevande initiativen inleddes av några få tappra själar för något år sedan!

Tysk Spätburgunder är ofta jäkligt bra...
...och detta vin är inget undantag. Mycket fat som drar åt kaffekaramell och sandelträ backar upp den relativt späda kroppen riktigt snyggt men kunde möjligen varit något mer diskreta, men jag klagar inte direkt, det funkar fint för mig och berikar mer än det stör. Frukten domineras av hallon, tranbär och rabarber med lite rotfruktsliknande drag som dansar finsk tango med en übertypisk tysk kryddighet/örtighet av malört, jord och en gnutta peppar. Ganska slankt i munnen med snälla tanniner och frisk syra. Både lite småsöt och besk i avslutet på ett väldigt behagligt vis. Rimlig längd och intensitet.

Njutbart och härligt till en vitlöksosande pizza som dryper av fett, ost och bacon. Mycket fat och kraftig vitlök går jäkligt bra ihop för övrigt. Jag skulle gärna passera den magiska 90-spärren på detta, men det är inte riktigt där utan jag landar det strax under vilket är mer än godkänt med tanke på pris och vinstil. Inte direkt ett "FYND!" med versaler och utropstecken utan den blygsamma stämpeln "fynd" får räcka. 89p
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Löjligt många som redan hunnit skriva ner sina noter.
Det börjar med en stor fruktig doft med inslag av övermogna jordgubbar, hallonremmar, smörkola. Övergår efter ett tag i luften till mer jordnära dofter, järn, fat och vanilj. Ganska lätt i smaken som innehåller kaffe och fat och med en ok syrlig längd på avslutet som övergår i peppar och chili. Vinet fick sedan sällskap av lammfärsbiffar med ugnsrostad potatis vilket fick det att bli mer anonymt och inte en perfekt matchning som jag hoppades på.
Skulle gärna sett lite mer funkighet. Just nu känns det som en blandning mellan nya och gamla världen utan en riktig identitet. Tror dock på positivt åldrande så flaska #2 läggs undan ett gäng år. 86p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det var fullt av flaskor på hyllan på Giraffen Kalmar när jag klev in i fredags 10.01 så jag hakar på och fortsättning följer...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
von vinning.jpg

Trodde att jag skulle tillhöra de första den här gången, men en dag efter släppet betyder inte mycket tydeligen. Jättekul att att intresset för Månadens Vin inte bara håller i sig utan ökar.
Idag blev referensvinet: Marimar Estate Pinot Noir Cristina Don Miguel Vineyard (beställde en 2008 från systemet, men fick en 2010, är någon förvånad?) Kraftig doft av chokladdoppade jordgubbar med hallon och vitpeppar, i smaken finns hallon och varma jordgubbar, choklad, kaffe, faten finns där, men man tänker inte på dem för att de är så snyggt integrerade, en klar och angenäm sötma, som kanske kommer från alkoholen (15 %). I övrigt känns inte alkoholen alls, allt ligger i en skön balans och vinet är helt klart inne i drickfönstret - välgjort och jättegott - 92p.
Von Winning Pinot Noir II 2012, Det här vinet kanske hade smakat bättre med ett annat referensvin, men idag blev det helt utskåpat av motståndet. I doften finns det en hel del dammig potatiskällare, det finns en trevlig frukt djupt i bakgrunden, men den dölj av det alkoholstickiga dammet. smaken är ganska tunn, frukten är svag med en liten jordgubbston, Däremot finns det en hel del örtig lavendel och en liten sälta, syran finns där, men tanninerna är överdrivet bittra. Vinet är inte helt oävet, men vi hade förvänt oss mer (84p). Nu brukar vi inte prata om prisvärdhet på FW, men utväxlingen på de 200:- extra man måste lägga på Cristina är enorm.
 

Jens

Medlem
Del 2 ;)
tänkte igår hälla resten i "frysspannen" och låta det gå till matlagning, men tryckte i korken och la in det i vinkylen. Tur var väl det! Idag var det ett annat vin. Faten hade dämpats sig rejält och fram tittar sval betydligt läckrare frukt. Faten finns bara där som ett lite kryddigt avslut. Och då är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig och dela ut 88p
 

kayaker

Cyklist
Visa bifogad bild 5650
Trodde att jag skulle tillhöra de första den här gången, men en dag efter släppet betyder inte mycket tydeligen. Jättekul att att intresset för Månadens Vin inte bara håller i sig utan ökar.
Idag blev referensvinet: Marimar Estate Pinot Noir Cristina Don Miguel Vineyard (beställde en 2008 från systemet, men fick en 2010, är någon förvånad?) Kraftig doft av chokladdoppade jordgubbar med hallon och vitpeppar, i smaken finns hallon och varma jordgubbar, choklad, kaffe, faten finns där, men man tänker inte på dem för att de är så snyggt integrerade, en klar och angenäm sötma, som kanske kommer från alkoholen (15 %). I övrigt känns inte alkoholen alls, allt ligger i en skön balans och vinet är helt klart inne i drickfönstret - välgjort och jättegott - 92p.
Livets goda, i det här specifika fallet Michel Jamais, skrev en artikel ganska nyligen där två av tre årgångar inte stämde med vad som stod/står på SB. Jag frågade vad som var det rätta och bad att någon skulle se till att de uppdaterade. Noll respons hittills och importören verkar inte bry sig. :confused:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Livets goda, i det här specifika fallet Michel Jamais, skrev en artikel ganska nyligen där två av tre årgångar inte stämde med vad som stod/står på SB. Jag frågade vad som var det rätta och bad att någon skulle se till att de uppdaterade. Noll respons hittills och importören verkar inte bry sig. :confused:

När jag hämtade ut vinet så påpekade jag att "det här var inte inte den den årgången jag hade beställt" och personalen på mitt SB svarade "så brukar det vara" - i just det här fallet kan jag dock inte klaga - det vin jag fick var skitbra - och den årgång som låg på systemets hemsida verkade lite skum - så jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle bli fel.
 

Vino fino

Medlem
När jag hämtade ut vinet så påpekade jag att "det här var inte inte den den årgången jag hade beställt" och personalen på mitt SB svarade "så brukar det vara" - i just det här fallet kan jag dock inte klaga - det vin jag fick var skitbra - och den årgång som låg på systemets hemsida verkade lite skum - så jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle bli fel.
Har alltid gillat Maria del Mar (Marimar) trots att hon nyligen anländ i Kalifornien gick ut stenhårt med aggressiva priser innan vinet var erkänt bra. Drack min första Marimar Estate på den tiden det bara fanns en variant (årgången var '96) och den var löjligt bra.

Miguel Torres, gubben, har varit en förebild under hela sin livstid, men jag är inte säkert på att han valde rätt när han lämnade över staffettpinnen. Han valde grabben Miguel Jr istället för Cristina, Marimars dotter, eller Mireia, sin egen dotter. Torres i Chile har inte varit särskilt spännande under grabbens ledning medan syrrans Marimar Estate i Russian River har varit det redan från början. Och dottern Mireias insatser på hemmaplan har också varit mer övertygande än sonens i Chile.

Vad jag vill säga med det är att gubben borde valt någon av fruntimmerna att ta över arvet. Det fanns en kvalificerad dotter och en kvalificerad systerdotter. Marimar Estate är briljant, liksom Celeste eller Salmos, för pengarna.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kryss i taket, jag kommer med rapport redan i början på månaden!

Har inte druckit mycket tysk spätburgunder men en del bra sådan från österrike så jag hade mina förhoppningar och med en panel om fyra testpersoner utöver mig själv gav vi oss an Won Winning som första vin innan vi slängde oss över kvällens resterande flaskor.
Viner bjuder på en PN kryddighet som man känner igen men snabbt försvinner frukten för att ge plats åt ganska kärva och bittra tanniner som inte är särskilt angenäma. Det känns som det är en himla massa ek inblandat här och vinet känns inte i balans om man frågar mig.
Kanske behöver den här flaskan ligga till sig lite för att bitarna skall komma på plats men i denna stund delar jag ut 85 FWP
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Så har även jag provat vinet:
Färgen är ganska mörk men med medelintensitet. Relativt stor doft av rotfrukter, solmogna röda bär, lite kaffe och choklad. I munnen är det hyfsad balans, men det kommer säkert integreras bättre med lite tid. Sista glaset var det bästa... Relativt snälla tanniner längs fram i munnen som rundas av ytterligare av frukten. Ganska slankt och trevligt att bara dricka. Tycker inte detta behöver någon mat. Det finns en bäska som blir kraftigare i eftersmaken som jag stör mig lite på. Överlag är detta ett välgjort vin, men av någon anledning inget som jag går igång på. Svårt att sätta fingret på vad jag saknar, men något saknar jag. Det blir 86p på FW-skalan denna gång.
 

Mats

Gone todash....
Drack tysken i helgen:
Första snabba doften säger direkt PN, och när man sedan analyserar lite noggrannare hittas något lite lätt animaliskt, järn, lite målarfärg, ganska mycket ek, diverse kryddor och övermogna pinotjordgubbar och lite hallon. I smaken mer jordgubbar, ek, bränt gummi, rödbetor och vinbär. Lite sötma, en ordentlig syra och lätt beska tanniner.

Slutomdömet från mig som aldrig brukar vara speciellt imponerad av PN är att det ändå var ett hyfsat gott och välgjort vin, inte min typ av vin och inget jag skulle köpa igen men med lite lagring så syran får lugna ner sig lite och smakerna mogna till så kan det nog stiga några poäng till. 84 p.
 

Nebbio

Medlem
Första gången jag är med på månadens vin, så be kind :)
Möts först av fat, animaliska toner och lite knallpulver. Det finns lite kemiska, söta ljusa bär och lakrits där i doften. I munnen känner jag först lingondricka med ganska saftiga syror och sedan ett lite kärnigt, torrt avslut. Ganska lång, torr munkänsla. Är ny på tysk pinot/spätburgunder (bara druckit Becker Family tidigare) och detta vin gör mig inte direkt frälst. Det är trevligt och gott, men lite väl enkelt och kärvt. 86 p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Första gången jag är med på månadens vin, så be kind :)
Möts först av fat, animaliska toner och lite knallpulver. Det finns lite kemiska, söta ljusa bär och lakrits där i doften. I munnen känner jag först lingondricka med ganska saftiga syror och sedan ett lite kärnigt, torrt avslut. Ganska lång, torr munkänsla. Är ny på tysk pinot/spätburgunder (bara druckit Becker Family tidigare) och detta vin gör mig inte direkt frälst. Det är trevligt och gott, men lite väl enkelt och kärvt. 86 p.
Trevlig premiär, vi ser framemot att se dina noter även framgent, för detta gick ju riktigt bra! :)
 

Nebbio

Medlem
Trevlig premiär, vi ser framemot att se dina noter även framgent, för detta gick ju riktigt bra! :)

Tack, det var ett generöst omdöme :)

Är i slutet av karaffen, kärvheten har tonats ned och vinet har fått en skön, läskande känsla. Det är fortfarande enkelt och har inte ökat något i komplexitet. Blir inte riktigt vän med ekbeskan, tycker vinet hade vunnit på en lite mildare fatbehandling.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Provade vinet lite som hastigast i fredags.

Mängder av rostade fat i näsan. Men ganska snygga sådana. Lätt touch av smörkola. Svårare att charmas av smaken. Lite fatbeska och aningen klen intensitet. Hyfsat vin, men varför så mycket fat? :(
 

akaSami

Livsnjutare
kunde inte stå emot att bli med en flaska av denna när jag såg den på SB Nordstan.. Testningen av den får vänta någon vecka till dock . .
 

Elvis

Medlem
Korkade upp min flaska dagen för dopparedagen.
Hallon och lingon på näsan, men tyvärr åt det lite syltiga Nya världen-hållet. I munnen lite anonym och kort. Även om jag inte hittar några direkta fel är det inte ett vin som faller mig i smaken. 83 poäng
 
Toppen