Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2016 - 2013 Hedges Family Estate CS

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Blint hade jag svurit på att jag befann mig i Bordeaux. Inte den mest traditionella och tjuriga varianten visserligen utan snarare en lite fruktigare och mer generös variant från östra stranden. Frugan, som fick det serverat blint av mig, hamnade benfast just där, vilket stärker min tes.

Medelfyllig kropp. Snygg balans med alla delar. Bra intensitet och längd. Tydligt fatat med mörk choklad, ceder, trycksvärta och jord under en snyggt fruktig matta av plommon, svarta vinbär och mörka körsbär. Jag hade gärna sett att det hade en växel till att erbjuda i munnen och att det hade lite mer komplexitet och nyansrikedom, men visst tusan är det ett riktigt bra vin.

Omdömesmässigt så hamnar jag i den övre mittfåran på (89p), vilket är mer än man kan begära i aktuell prisklass. Jag kommer att köpa ett par flaskor till, för jag är övertygad om att det kan bli ännu bättre med lite adderad mognadskomplexitet.
 

Silenos

Medlem
Min erfarenhet av amerikanska viner är inte stor, dock inte längre obefintlig efter en nyligen utförd kalifornienresa. Vad jag stötte på där var en blandad kompott. Å ena sidan fanns viner som verkligen uppfyllde nidbilden av nya-världen viner, låg syra, (allt för) mjuk munkänsla, polerat (in absurdum) och mörk söt frukt; å andra sidan fanns det viner som bjöd på mer reserverade uttryck. Det här vinet tillhör definitivt den senare kategorin. Och det är väl för väl. Liiite mindre uppenbar vanilj i doften hade kanske inte skadat, men det är hårklyveri; det doftar gott. Med förutom vanilj också eukalyptus. Smaken är medelfylligt med mest mörk frukt och mentol. Syra och tanniner finns, alkoholen väl gömd. Syran håller fräschören god och längden är tillfredställande. Jovars... bra grejer! Jag vill inte dricka stilen allt för ofta, men gärna ibland, och detta kan jag tänka mig att köpa igen. Poäng enligt Parkerskalan sysslar jag inte med (exaktheten känns som en chimär), men någonstans mellan "Bra, ett välgjort vin" till "mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" hamnar jag. Vi avrundar uppåt!
 

gece

Man vänjer sig.
Hade egentligen tänkt prova förra månadens vin idag tillsammans med lite fisk... men så kom ett påbud om köttmiddag från Högre Makter och då kändes cab mer rätt.
Hällde upp på karaff ~4h innan drickning. Gick och småsniffade lite under tiden och var svårt sugen på att sätta igång bums, det doftade ljuvligt av färska svarta vinbär, lingon och kött samt en liten underton av fat, russin och svartvinbärssylt. När det väl kommer till att börja dricka har det dock knutit sig, frukten är mer diffus och indistinkt. Det är fortfarande riktigt trevligt dock, fina tanniner (skulle kanske må bra av lite till, tänker jag), bra syra och en angenämt salt munkänsla. Jag tror att det kan bättre, men jag gillar't skarpt ändå, framför allt den där blandningen av sval och varm frukt. 90 pinnar
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
hedges simard.jpg

Månadens vin med ett annat vin från samma släpp i samma prisklass:
2000 Château Simard: en saint-emilion från 2000 på systemet för under 200 pistoler? Vad ska man förvänta sig? Min gissning var överkokt plommongröt. Men nej, doften är rätt tunn, men har ett charmigt inslag av salmiak. I smaken finns röda prince, timjan, lavendel, lite grön paprika och en mineralisk sälta. Fin syra, tanninerna och eken har kommit på plats, ingen som helst tecken på ålder. Väldigt old-school, mer Loire (cab franc) än Bordeaux, en del forummedlemmar kan nog gå igång på det här, men det är inte publikt för fem öre. (88-89p)
2013 Hedges Family Estate Red Mountain: samma släpp samma prisklass som Simard, men ett helt annat vin: varm doft av blåbär och röda vinbär, mjölkchoklad, cykelslang och alkohol (trots 13,5 %). Smaken domineras av blåbär, starka vaniljtoner, någon oren alkohol, väldigt fin syra, men också en påtaglig sötma, något är inte helt i balans - knappast någon lagrinspotential, men efter ett år kanske det lugnar ner sig? Inte helt oävet, men ett relativt enkelt vin, som är överprisatt med en hundralapp. (85p) på gränsen till 84p - inte min stil. Skulle dock gissa att 95 % av Sveriges befolkning skulle föredra det här framför Simard
 

ZQT

Medlem
Visa bifogad bild 8793
Månadens vin med ett annat vin från samma släpp i samma prisklass:
2000 Château Simard: en saint-emilion från 2000 på systemet för under 200 pistoler? Vad ska man förvänta sig? Min gissning var överkokt plommongröt. Men nej, doften är rätt tunn, men har ett charmigt inslag av salmiak. I smaken finns röda prince, timjan, lavendel, lite grön paprika och en mineralisk sälta. Fin syra, tanninerna och eken har kommit på plats, ingen som helst tecken på ålder. Väldigt old-school, mer Loire (cab franc) än Bordeaux, en del forummedlemmar kan nog gå igång på det här, men det är inte publikt för fem öre. (88-89p)
2013 Hedges Family Estate Red Mountain: samma släpp samma prisklass som Simard, men ett helt annat vin: varm doft av blåbär och röda vinbär, mjölkchoklad, cykelslang och alkohol (trots 13,5 %). Smaken domineras av blåbär, starka vaniljtoner, någon oren alkohol, väldigt fin syra, men också en påtaglig sötma, något är inte helt i balans - knappast någon lagrinspotential, men efter ett år kanske det lugnar ner sig? Inte helt oävet, men ett relativt enkelt vin, som är överprisatt med en hundralapp. (85p) på gränsen till 84p - inte min stil. Skulle dock gissa att 95 % av Sveriges befolkning skulle föredra det här framför Simard

Ett varningens finger till er i stockholmsregionen, skuttade glatt till Garnisonen där det skulle finnas 12 utmärkta flaskor av omnämnda Chateau Simard - enligt expediten hittar de inte dessa flaskor, så gör inte som jag och försök plocka upp ett gäng där.

Handlade dock Hedges Family Estate i PK-huset så ska bli intressant enligt tidigare noteringar.
 

kimnyblom

Medlem
"Dela en pava" premiär för mig. Här kommer mina noter .
Fat, Lakrits, damm, grön paprika, mörka bär, choklad, söt tobak?.. Silkigt med ganska snälla tanniner. Syltigt men utan att det blir för mycket. Ganska välbalanserat. Ett bjussigt vin. Sippvänligt, till en början känns det ganska enkelt men det finns ändå något där som gör vinet intressant. Känns välgjort. 86 pinnar
 

kayaker

Cyklist
Ett varningens finger till er i stockholmsregionen, skuttade glatt till Garnisonen där det skulle finnas 12 utmärkta flaskor av omnämnda Chateau Simard - enligt expediten hittar de inte dessa flaskor, så gör inte som jag och försök plocka upp ett gäng där.

Handlade dock Hedges Family Estate i PK-huset så ska bli intressant enligt tidigare noteringar.
De kan vara beställda av någon annan så att de syns i saldot utan att vara tillgängliga för försäljning i butiken.
 
Vad menas med tillbakavattnad skörd?

Den nya vinstil som såg dagens ljus på 90-talet byggde på rondör och power. Enklaste sättet att uppnå detta är att arbeta med övermogna druvor. Många väntar så länge med att skörda att sockerhalten springer iväg över en potentiell alkoholhalt om 15%, kanske ända upp till 18%. Med väldigt få undantag - som Michel Rollands Yocochua i Salta som åtminstone under flera årgångar salufördes med inte bara +15 utan också +16% - brukar de flesta se till att alkoholhalten stannar under 15%. Tidigare var skattefrågan viktig (högre skatt >15%). Nu när konsumenten vill ha mindre alkohol i vinet är det ytterligare ett skäl att landa in under 15%. Enklaste sättet att få ner alkoholstyrkan är att tillsätta vatten till helst den ojästa musten alternativt det färdiga vinet - alltså att "tillbakavattna skörden"/sänka alkoholstyrkan genom att späda med vatten.

På Hedges gick vi en mer kvalitativt inriktad väg och började skörda vid olika tillfällen, vilket innebär att delar av skörden blir "magrare" - något som lätt avspeglas i slutprodukten (lite beroende på hur den blendas och vilka beståndsdelar man skapat under skörden) - men oftast får mer komplexitet. Men det här med komplexitet vs kraft utfaller inte alltid till komplexitetens fördel, samtidigt som många föredrar mer kraft än finess, och det gör att många producenter fortsatt, även då konsumenten alltmer drar sig mot finess-hållet, skördar på rejäl övermognad (mer rondör och kraft) och vattnar tillbaka (alkoholen kanske landar in på 14-14,5% samtidigt som vinet har "övermognadens attribut").
 

mnor

Medlem
Doft: Svarta vinbär, fat , blyerts, ceder
Smak: Svarta vinbär, mörka plommon, ceder, fat och toner av blyerts och paprika

Ett vin som först känns dåligt integrerat med alldeles för framträdande fat. Efter ett tag så träder faten tillbaka något och mörk frukt börjar ta över. Det finns bra med syra, så med det i åtanke och att faten borde integreras bättre, så tror jag att detta kan bli ett riktigt trevligt vin framöver. Ger det 88 poäng. Har sparat undan cirka halva flaskan i kylskåpet, skall bli intressant att dricka resterande av flaskan om några dagar.
 

Mats Petri

Österlen
Dricker sällan amerikanska viner men när jag nu provar det här vinet undrar jag förvånat "varför inte?". Ett välgjort vin, förvånansvärt slankt, med bra frukt och välbalanserat och utan det där svulstiga som jag ibland hittar i viner från over there.
I botten en sorts bordeauxgrund men upphottad med några % syrah. Vi provade utan mat och det funkade bra, även om det nog varit ännu bättre med en rejäl "kydabit" till. Ett välgjort vin för en rimlig mängd pengar.
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Ett trevligt vin i en trevlig prisklass:

Tillsammans med @golfkompis och @Daniel A smakade det här ganska enkla vinet mycket trevligt. Svarta vinbär, örter, tomatblad, paprika och peppar ger ett mycket drickvänligt vin med lite fina tobakstoner i avslutet. Jag är hyfsat nöjd med mitt val av vin men framförallt är jag nöjd med en mycket trevlig BYOB i S-hamn. 87 poäng får vinet och ett par flaskor får vila i källaren!
 

Daniel A

Administratör
Jag blev positivt överraskad! Det här är något jag aldrig hade plockat upp själv.

Vill minnas att den fått ganska extensiv luftning (några timmar åtminstone). Fruktig doft, med svarta vinbär i främsta ledet, men backas upp snyggt av "grönare" toner, paprika och en viss kryddighet. Känns som en aggressiv best från Loire som skuttat över till nya världen. På tungan är det mer mörka bär, lite fat. Schysst syra och lite tillbakadragna tanniner. Väldigt lättdrucket. Ger det 88p, men känner mig nästan snål.
 
Toppen