Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2016 - 2013 Hedges Family Estate CS

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Äntligen vin! :cigarr: Och rött! Kan ju inte bli bättre!

... eller?

Så jävla gott! Ett vin i min smak :D Mumma

Doft av björnbär, aceton, viol och lakrits.
Smak av björnbär, svarta vinbär och aceton.
Silkeslen struktur.
Väldigt bra balanserat. Gillar syran som är lite mera framhävd än vad den brukar vara i en vanlig USA Cab.
Medel(+) lång finish.

Köper gärna det här vinet igen. 92p.

Nu kommer jag maniskt klicka mig runt i den här tråden och läsa andra smaknoter för att se vad ni tyckte om vinet.
Alltid lika spännande!
Har jag gjort bort mig den här gången?!
Spännande. :nagelbitare:
 

Larseman

Medlem
Äntligen vin! :cigarr: Och rött! Kan ju inte bli bättre!

... eller?

Så jävla gott! Ett vin i min smak :D Mumma

Doft av björnbär, aceton, viol och lakrits.
Smak av björnbär, svarta vinbär och aceton.
Silkeslen struktur.
Väldigt bra balanserat. Gillar syran som är lite mera framhävd än vad den brukar vara i en vanlig USA Cab.
Medel(+) lång finish.

Köper gärna det här vinet igen. 92p.

Nu kommer jag maniskt klicka mig runt i den här tråden och läsa andra smaknoter för att se vad ni tyckte om vinet.
Alltid lika spännande!
Har jag gjort bort mig den här gången?!
Spännande. :nagelbitare:
Spelar väl ingen roll vad andra tycker. Gillar att du vågar stå för din egen uppfattning :)
Finns inget rätt eller fel!
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_DSC5887.jpg

2013 Hedges Family Estate Red Mountain
Dag 1:
Härlig, ganska tät röd färg.
En trevlig doft av svarta vinbär, björnbärssylt, laktrits, fat och lite alkohol.
Borde nog ha dekanterat vinet men jag nöjde mig med att lufta en timme i glaset.
På läppen känns vinet omedelbart som en modern medelfyllig bdx med fräsch syra. Svarta vinbär, lakrits och fat även i smaken men även lite lingonsylt. Tanninerna finns där men är ganska snälla och lena.
Väldigt gott och passar mig bra men inget jag känner ett omedelbart köpsug efter.

Dag 2:
Wow! Plötsligt är alkoholen i doften helt borta och fram kommer mer svarta vinbär och lingon.
Även smaken har förändrats till det bättre och nu känns allt mer välbalanserat och "rätt sak på rätt plats".

Jag hade nog lagt mig på 87p efter dag 1 men efter dag 2 ligger jag, utan att skämmas, på starka 89p. Nästan uppe och nosar på 90.
Mycket, mycket bra!
 
Ja, så hann även jag få provat vinet i god tid innan jul.
Doften är till en början lite försiktig, men tar sig ju längre tiden går. Det finns en mörk frukt bestående av svarta vinbär och plommon, lite cederträ, jord och tydliga inslag från fathanteringen.
I gommen konstaterar vi att vinet känns ungt, medelfylligt och med en bra balans. Från doften återkommer den mörka frukten: sv vinbär, körsbär, plommon och något litet blåbär. Ett litet trevligt örtinslag och en del fat. Snälla tanniner och hyfsad syra.
Ett helt Ok vin. Roligt att ha provat. Dricker det gärna igen samtidigt inte något jag fyller på källaren med, trots att det finns nog lite utveckling i vinet.
Betyg 4-
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blev sugen på vin till köttröran så månadens vin fick plockas fram då alternativer var riesling... kalicab brukar dessutom vara något jag gillar.

Primärt körsbär och vinbär på snoken, så druvtypisk. Märkligt att man inte känner detta blint alla gånger.:rolleyes: Även lite ceder.

På smaken tillkommer lite viol. Snälla tanniner men något kort eftersmak om man ska vara kritisk. Hankar sig upp på knappa 90 p strax efter Louis Martin Napa Cab 2012.
 

Elvis

Medlem
Årets endast sjätte amerikan för mig korkades upp igår kväll. Lite lätt förkyld men jag gör ett försök att beskriva:
Även om jag känner svarta vinbär på näsan skulle jag ha kunnat gå bort mig om vinet serverats blint. Svalt, rätt typiskt nya världen-fruktighet men inte för mycket. Kände en del gröna toner toner.

Jag gillar den här stilen och sätter 89 poäng.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Min flaska har ännu inte kommit upp på söders höjder, men jag litar på ert omdöme. 87p!
Ja, jag skojjar. Valde alternativet deltar ej...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har pinsamt nog slarvat bort min noteringar men jag vet att jag satte 84 p så det får väl klassas som ett ok vin men inte så jag springer benen av mig för en extra flaska. Gott och lättdrucket.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Röd, medelfyllig färg. Ganska stor doft av trä, enebär, mörkare röda bär, lite körsbär, vaniljkola, frukt yoghurt och en lätt rostad touch. Torr i munnen med en generös fruktighet, medelfyllig kropp och en lätt strävhet. Hyfsad intensitet och en bra längd.

Inget stort vin, men välgjort och seriöst utan något att egentligen klaga på. Lätt att tycka om, men inget som sticker ut. 88P
 
Last edited:

Silex

Medlem
Jag drack ju faktiskt också det här vinet men glömde bort att föra in här och har inte kvar mina noteringar. Men från minnet...
Minns att jag tyckte vinet var lite slankare än förväntat. Mörka bär, svarta vinbär och körsbär med tydliga men inte störande fat. Balanserat. I munnen ungefär som i doften, men det var någon lite besk biton som störde helhetsintrycket. Vet inte om det var ointegrerade fat eller att jag ätit något olämpligt, för när jag tjuvkikar på andras noter har ingen skrivit något liknande. Helhetsintrycket var ett välgjort och bra men samtidigt lite småtråkigt vin. Inget att klaga på, inget som direkt lyfter = 87p.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Äntligen vin! :cigarr: Och rött! Kan ju inte bli bättre!

... eller?

Så jävla gott! Ett vin i min smak :D Mumma

Doft av björnbär, aceton, viol och lakrits.
Smak av björnbär, svarta vinbär och aceton.
Silkeslen struktur.
Väldigt bra balanserat. Gillar syran som är lite mera framhävd än vad den brukar vara i en vanlig USA Cab.
Medel(+) lång finish.

Köper gärna det här vinet igen. 92p.

Nu kommer jag maniskt klicka mig runt i den här tråden och läsa andra smaknoter för att se vad ni tyckte om vinet.
Alltid lika spännande!
Har jag gjort bort mig den här gången?!
Spännande. :nagelbitare:

Det var den här noteringen och @Larseman notis om "gummistövel" som gjorde att jag rusade iväg och köpte fyra flaskor. Jag gillar smaken av gummi (antagligen barndomsminnen då min pappa var lagerchef på GoodYear). Håller med om allt som sagts fast möjligen aningen nedtonat efter att ha testat flaska 1. Resten får ligga på rygg ett tag. Gillar:)
 

Ekdahl

Medlem
Dags för mig att bikta mig, kanske lite sent på det men man gör vad man kan ... skojar bara :D - flaskan blev inte drucken när det begav sig, åkte ner i källaren och idag råkade bli dagen när den korkades upp.

93E086A8-67B5-4CBF-8E3E-E0895A33747E.jpeg

Fin på näsan med utvecklade cabtoner - ceder, tobak, något stallig, mint och fin frukt. I munnen snäppet sämre upplevelse med ok syra, körsbär med viss kärvhet och lite grape i eftersmaken. Kallklimatet gör sig påmint på gott pch ont. Ett hyggligt gott och bra vin. 88p.
 
Toppen