Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - februari 2015 - Sandeman Vau Vintage 1997

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27

Sjödin

Joråsåatt...
Jahaja, då försöker vi igen!!
Nu har jag dessutom ringt lite importörer och säkerställt tillgången.

Jag har inte släppt vintage port-spåret, men som boende i ett riktigt U-land ur dryckessynpunkt är det inte helt enkelt.
Dalvan tyckte jag var lite kul då det dels är en bra årgång, men dessutom ett hus som kanske inte är riktigt lika känt och etablerat i Sverige som en del andra. Men skitsamma, den glömmer vi nu.
Jakten resulterade istället i;
Månadens pava att dela över nätet i Februari är.... Sandeman Vau Vintage 1997 (84818)

(sorry @Skumpagne )

1997 är första årgången som släpptes av Vau Vintage, där syftet var att ta fram ett vin med en något raskare mognadstid än en traditionell Vintage. Den behöver helt enkelt inte lika lång tid på rygg för att komma till sin rätt, påstås det. Tanken är ju god, då det kan kännas lite jobbigt att se flaskorna liggandes i hyllan och inse att det är >20 år kvar innan det är lönt öppna dem. Men, det ska alltså Vau Vintage råda bot på. Huruvida Sandeman lyckats med sin satsning, ja det är för oss att ta reda på.

Det finns 18 flaskor på lager hos importören. Sett till hur många deltagare vi brukar vara på den här aktiviteten så ska det räcka.

Kom ihåg:
Förvara flaskan stående minst ett dygn innan servering och dekantera den innan ni häller upp i svulstiga glas. Tilltugg? Kralliga chokladrätter eller fläskigt krämiga ostar.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jahaja, då försöker vi igen!!
Nu har jag dessutom ringt lite importörer och säkerställt tillgången.

Jag har inte släppt vintage port-spåret, men som boende i ett riktigt U-land ur dryckessynpunkt är det inte helt enkelt.
Dalvan tyckte jag var lite kul då det dels är en bra årgång, men dessutom ett hus som kanske inte är riktigt lika känt och etablerat i Sverige som en del andra. Men skitsamma, den glömmer vi nu.
Jakten resulterade istället i;
Månadens pava att dela över nätet i Februari är.... Sandeman Vau Vintage 1997 (84818)
(sorry @Skumpagne )

1997 är första årgången som släpptes av Vau Vintage, där syftet var att ta fram ett vin med en något raskare mognadstid än en traditionell Vintage. Den behöver helt enkelt inte lika lång tid på rygg för att komma till sin rätt, påstås det. Tanken är ju god, då det kan kännas lite jobbigt att se flaskorna liggandes i hyllan och inse att det är >20 år kvar innan det är lönt öppna dem. Men, det ska alltså Vau Vintage råda bot på. Huruvida Sandeman lyckats med sin satsning, ja det är för oss att ta reda på.

Det finns 18 flaskor på lager hos importören. Sett till hur många deltagare vi brukar vara på den här aktiviteten så ska det räcka.

Kom ihåg:
Förvara flaskan stående minst ett dygn innan servering och dekantera den innan ni häller upp i svulstiga glas. Tilltugg? Kralliga chokladrätter eller fläskigt krämiga ostar.
Det är lugnt, jag räknar med att @johan1279 tar med den till vår nästa provning i februari.
 

Mats

Gone todash....
Vad är det vi ska bedöma som månadens vin? Verkar som att vissa har fått tag på Dalva 1994 och andra Sandeman1997?
Sandeman är det nya Dalva och därför månadens vin. Portvin är alltid gott så vi som får bägge tar det första antingen som ett referensvin till provningen eller är glada för att vi har ytterligare ett gott portvin i källaren. Ingen skugga över månadsväljaren, med rätta skyller vi även den här gången på Sveriges alkohollagar som ständigt sätter käppar i hjulen för oss som hellre dricker gott än mycket!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Men asså!!! Det här är ju så jäkla skumt....
Hur kan några av er få Dalvan, men inte jag?? Jag la ju min beställning timmar INNAN jag publicerade inlägget och borde således vara första beställning till leverantören, eller??


Hursomhelst, Sandeman är det som gäller @Deppodi
 

Livermore

Medlem
Men asså!!! Det här är ju så jäkla skumt....
Hur kan några av er få Dalvan, men inte jag?? Jag la ju min beställning timmar INNAN jag publicerade inlägget och borde således vara första beställning till leverantören, eller??


Hursomhelst, Sandeman är det som gäller @Deppodi

En lagd beställning är inte alltid en lagd beställning hos SB :confused: Deras sätt att hantera beställningar är minst sagt bisarrt.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Snart borde flaskorna landa!!
Ni som ännu inte beställt månadens vin, gör det nu!!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Snart borde flaskorna landa!!
Ni som ännu inte beställt månadens vin, gör det nu!!

Beställde i måndags, men om flaskan inte dyker upp den här veckan (knappast troligt), dröjer det nog till andra halvan av månaden innan jag kan lämna ett omdöme.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min flaska har kommit! Nu måste jag se till att bjuda in mig själv på middag hos föräldrarna! :)
En romantisk middag med en fager dam är annars väldigt trevligt. Hon lagar maten och du dyker upp med vin, blommor och ett charmigt leende. ;)

För övrigt så älskar jag din entusiasm. Känner igen mig själv i dig, speciellt nyfikenheten och otåligheten. :)
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Min pava har landat också... Den får dock ligga till sig i butiken någon dag på grund av VAB och vattkoppor... :confused:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
En romantisk middag med en fager dam är annars väldigt trevligt. Hon lagar maten och du dyker upp med vin, blommor och ett charmigt leende. ;)

För övrigt så älskar jag din entusiasm. Känner igen mig själv i dig, speciellt nyfikenheten och otåligheten. :)

Absolut! En sådan middag är något som i mina ögon anses vara världsklass. Jag och tjejen jobbar faktiskt mycket med romantiken i vardagen, jag tror att det är nyckeln till framgång. Som tur är för mig så gillar hon även att laga mat, vilket innebär att när jag jobbar och kommer hem så står maten på bordet som oftast redan klar :)

Kul att du säger som du gör, att ge positiv energi till andra är något som jag märker att människor generellt är dåliga på. Men det gör mig glad :) jag försöker helt enkelt att väga upp lite av min okunskap genom att ha lite mera energi. Men jag börjar lära mig successivt ;)

längtar lite efter den dagen då jag kan få posta i den stora tråden att jag upplevt en bättre vin (välj själva valfri modell av alla som diskuterats friskt här) :p

För övrigt; är det champagne som har diskuterats mest här? Det verkar iaf vara starkast åsikter här. Exempelvis Churchill? Eller har det varit helt andra diskussioner för några år sedan?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Absolut! En sådan middag är något som i mina ögon anses vara världsklass. Jag och tjejen jobbar faktiskt mycket med romantiken i vardagen, jag tror att det är nyckeln till framgång. Som tur är för mig så gillar hon även att laga mat, vilket innebär att när jag jobbar och kommer hem så står maten på bordet som oftast redan klar :)

Kul att du säger som du gör, att ge positiv energi till andra är något som jag märker att människor generellt är dåliga på. Men det gör mig glad :) jag försöker helt enkelt att väga upp lite av min okunskap genom att ha lite mera energi. Men jag börjar lära mig successivt ;)

längtar lite efter den dagen då jag kan få posta i den stora tråden att jag upplevt en bättre vin (välj själva valfri modell av alla som diskuterats friskt här) :p

För övrigt; är det champagne som har diskuterats mest här? Det verkar iaf vara starkast åsikter här. Exempelvis Churchill? Eller har det varit helt andra diskussioner för några år sedan?
Har aldrig pratats så lite Champagne här som det görs nu :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Absolut! En sådan middag är något som i mina ögon anses vara världsklass. Jag och tjejen jobbar faktiskt mycket med romantiken i vardagen, jag tror att det är nyckeln till framgång. Som tur är för mig så gillar hon även att laga mat, vilket innebär att när jag jobbar och kommer hem så står maten på bordet som oftast redan klar :)

Kul att du säger som du gör, att ge positiv energi till andra är något som jag märker att människor generellt är dåliga på. Men det gör mig glad :) jag försöker helt enkelt att väga upp lite av min okunskap genom att ha lite mera energi. Men jag börjar lära mig successivt ;)

längtar lite efter den dagen då jag kan få posta i den stora tråden att jag upplevt en bättre vin (välj själva valfri modell av alla som diskuterats friskt här) :p

För övrigt; är det champagne som har diskuterats mest här? Det verkar iaf vara starkast åsikter här. Exempelvis Churchill? Eller har det varit helt andra diskussioner för några år sedan?
Champagne har varit lite av forumets signum sedan starten 2007. Idag är det väldigt varierat. :)

Ja, ett energiknippe är du allt och vi gillar det skarpt!
 
Toppen