Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - februari 2015 - Sandeman Vau Vintage 1997

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27

Mats

Gone todash....
Flaskan öppnades i fredags och tömdes i kväll.
Dekanterade och drack det oblint i fredags utan något tillbehör eller referensvin. Tog ca en 1/3 av flaskan och ställde bort resten för ny test senare. Både doft och smak ganska kantig och oborstad med framförallt körsbär och en lite finklig spritighet som mest påminde om tequila. När jag sen ska ta resten nu i kväll har den jä--a sonen varit där och druckit upp det mesta! Eller kan det vara frugan??? Får mig bara ett mindre glas och nu är det en bättre port som möter en. Finkelspriten har nästan försvunnit och allt känns rundare och mjukare. Doften är mer komplex och domineras av söta men halvruttna körsbär, vanilj, gummidäck och blåbär som efter att de har lagats till som i en paj eller blåbärspannkakor. Inte så illa om det inte vora för att de där körsbären var ruttna. Smaken fortfarande lite spritig och ganska kort. God men inte alls lika bra som doften tycktes utlova. Russin, körsbär och en rejäl sötma men spritigheten höll sliskigheten borta. Dag 1 satte jag ca 80p men nu är det nog närmare 85. Synd jag inte hade lite mer kvar att smutta på och göra en djupare bedömning av.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Jahaja.... Att lansera ett portvin som månadens pava var ju ingen succé, det är ju tydligt det. Fyra tappra blev vi i alla fall som sörplade i oss de söta dropparna.
Mars! Ny månad, nya tag och stafettpinnen går till en skäggig man som jag hade förmånen att få dinera med så sent som i fredags.
@CH bollen är din!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jahaja.... Att lansera ett portvin som månadens pava var ju ingen succé, det är ju tydligt det. Fyra tappra blev vi i alla fall som sörplade i oss de söta dropparna.
Mars! Ny månad, nya tag och stafettpinnen går till en skäggig man som jag hade förmånen att få dinera med så sent som i fredags.
@CH bollen är din!!
Då får vi hoppas att @CH börjar logga in på finewines.se lite oftare, så han kan styra upp en tråd. I så fall hade det varit trevligt, men möjligtvis är det nog bättre om vi väljer en aktiv medlem, tycker jag. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jahaja.... Att lansera ett portvin som månadens pava var ju ingen succé, det är ju tydligt det. Fyra tappra blev vi i alla fall som sörplade i oss de söta dropparna.
Mars! Ny månad, nya tag och stafettpinnen går till en skäggig man som jag hade förmånen att få dinera med så sent som i fredags.
@CH bollen är din!!
På lördag blir vi 3 till som provar ifrån forumet ;-)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jahaja.... Att lansera ett portvin som månadens pava var ju ingen succé, det är ju tydligt det. Fyra tappra blev vi i alla fall som sörplade i oss de söta dropparna.
Mars! Ny månad, nya tag och stafettpinnen går till en skäggig man som jag hade förmånen att få dinera med så sent som i fredags.
@CH bollen är din!!

Jag har förklarat för frugan att månadens vin är en obligatorisk utgift nu när mitt vinintresse är såpass nytt! Jag hoppas att jag inte avviker från detta löfte.

Men portvinet var trevligt ;)
 

mnor

Medlem
Jag har köpt och jag kommer att dricka och bedöma detta vin, men det kommer inte bli i Februari. Vinet finns hemma, men det har inte riktigt varit läge att dricka det, behöver vara hemma en hel helg för att ta mig igenom flaskan (Jag misstänker starkt att det blir jag som får dricka runt 65-70 cl av flaskan, då jag inte har några tonåringar som försöker nalla vin hemma).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så jag är petad?
Läser ikapp om vad som gäller så kanske jag kan vara med och prova iaf.
Läs på här och meddela snarast om du kan tänka dig att rodda denna aktivitet. Om inte så behöver @Sjödin välja en ny person som väljer vin och startar en ny tråd enligt konstens alla regler. :)

Du är inte dissad, alltså, men du behöver sätta dig in i aktivitetens natur och upplägg...
 

Vino fino

Medlem
Jahaja.... Att lansera ett portvin som månadens pava var ju ingen succé, det är ju tydligt det. Fyra tappra blev vi i alla fall som sörplade i oss de söta dropparna.
Mars! Ny månad, nya tag och stafettpinnen går till en skäggig man som jag hade förmånen att få dinera med så sent som i fredags.
@CH bollen är din!!
Jag har också en flaska som skall provas. Har inte hittat rätt tillfälle än, men smaknoter kommer!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
För mig va -94 som tanken var skulle va månadens vin det helt klart bättre vinet. Dock va detta helt ok. 86 pts
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter två veckor så testade vi det som var kvar i flaskan igår:
Russinen, alkoholen och sötman hade dämpats markant och ersatts av röd frukt, torkade aprikoser och rostade nötter. Ett helt nytt vin och en helt ny upplevelse. Minst fem poäng upp sedan förra gången.
 
Toppen